B
JLyck JLyck skrev:
Finns luft/vattenpumpar utan varmvattenberedare.
Ja, exempelvis monoblock.
 
Missvisande artikel. För billigt finns ej med installationsmaterial.
Brukar kosta allt som allt 125 000.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
JanneJanne123
D Dilato skrev:
Jag fattar ingenting,min Thermia värmepump producerar även varmvatten och någon separat elpanna behövs inte.
Sen säger dom att värmepumpen placeras utomhus? Det är väl bara halva pumpen (utedelen), resten står inomhus.
Det du kallar innedel är en panna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Har en daikin altherma 3, copen ligger runt 2 nu runt noll grader ute. Hur får man 4-5 ?

gav 95 för allt (rot och bortforsling mm).
 
B
J Jonasdzm skrev:
Har en daikin altherma 3, copen ligger runt 2 nu runt noll grader ute. Hur får man 4-5 ?

gav 95 för allt (rot och bortforsling mm).
Tror du mäter fel, har fel på anläggningen eller inkluderar elpatronen och har en galet underdimensionerad värmepump. 2 är långt ifrån tillverkarens specifikationer. Du får 4-5 i scop om du bor i ett varmt klimat och har lågtempererad golvvärme.

Har du ett enrörssystem med höga krav på framtemp?
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tror du mäter fel, har fel på anläggningen eller inkluderar elpatronen och har en galet underdimensionerad värmepump. 2 är långt ifrån tillverkarens specifikationer. Du får 4-5 i scop om du bor i ett varmt klimat och har lågtempererad golvvärme.

Har du ett enrörssystem med höga krav på framtemp?
2rörs, men höga krav på framledning pga att systemet som var innan var oljedriven vattenvärme via element/radiatorer.

Byta mina 20 element mot "lågenergi" ?
 
D Dilato skrev:
Jag fattar ingenting,min Thermia värmepump producerar även varmvatten och någon separat elpanna behövs inte.
Sen säger dom att värmepumpen placeras utomhus? Det är väl bara halva pumpen (utedelen), resten står inomhus.

Luft/vatten-värmepump

En luft/vatten-värmepump hämtar energi från utomhusluften. Energin omvandlar till värme som överförs till husets element eller golvvärme.

En luft/vatten-värmepump producerar även det varmvatten som du får ut i vattenkranen. Varmvattnet lagras i värmepumpens varmvattenberedare, vilket innebär att varmvatten alltid finns redo när du behöver det.
Våra luft/vatten-värmepumpar ger dig ett heltäckande värmesystem.

[länk]

Elpannan är innedelen!
 
S Sylvek skrev:
Elpannan är innedelen!
Men den värmer tappvarmvattnet helt utan värmepatron om jag vill det, så att kalla det elpanna är väl inte rätt?
 
Fick offert nu i veckan på 160k för en IVT airX 413.

Konstiga är att den ska (enligt IVT) ha en COP på 3 vid -7 och COP strax under 5 vid +7. Men över hela året säker kalkylen att 10k elbehövs och att "gratisvärmen" blir ca 22k KWh => total på ca 34 kWh. Det får jag till COP 2 ungefär... Inte fått svar från IVT ännu hur de räknar.
 
D Dilato skrev:
Men den värmer tappvarmvattnet helt utan värmepatron om jag vill det, så att kalla det elpanna är väl inte rätt?
dom kallas det, eller de flesta innedelar är elpannor
 
U
Viktor.J Viktor.J skrev:
Fick offert nu i veckan på 160k för en IVT airX 413.

Konstiga är att den ska (enligt IVT) ha en COP på 3 vid -7 och COP strax under 5 vid +7. Men över hela året säker kalkylen att 10k elbehövs och att "gratisvärmen" blir ca 22k KWh => total på ca 34 kWh. Det får jag till COP 2 ungefär... Inte fått svar från IVT ännu hur de räknar.
räknar man inte: COP x värme in = värme ut ?
Alltså i din kalkyl COP=34/10==3.4
 
U Utsliten och utdömd skrev:
räknar man inte: COP x värme in = värme ut ?
Alltså i din kalkyl COP=34/10==3.4
tanken he slagit mig så klart. Men tex panasonic skriver så här det tolkar jag som att cop 5 ska ge fem gånger mer värme än den el den förbrukat. Ger den då 20k kwh på 10k kwh så får jag det till cop 2.

och även cop 3 hade varit lågt då den ska vara 3 när det är minus 7. Jag har svårt att tro att det är många dagar kallare än så på VP-tillverkarnas normalår.
 
  • Skärmdump från diskussionsforum som förklarar COP-värde och SCOP-värde för värmepumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
"Cop värdet talar om hur många kWh värmepumpen ger per förbrukad kWh". Dvs en värmepump som ger 5 kWh värme och förbrukar 1kWh har cop = 5.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
M maria01 skrev:
0.1740 €
Betalar ni ingen nätavgift per överförd kWh i frankrike?
Har du fast eller rörligt elpris?

Glömde - är priset du gav med eller utan moms, elcertifikat mm.
 
B BSOD skrev:
"Cop värdet talar om hur många kWh värmepumpen ger per förbrukad kWh". Dvs en värmepump som ger 5 kWh värme och förbrukar 1kWh har cop = 5.
Precis så om min kalkyl på årsbasis säger 10k KWh förbrukad el och 20k KWh gratis värme så borde det bli COP 2. Det kan ju vara så att det är en språkförbistring i IVT´s utskick. För summan ska ju bli ca 30k KWh. och för att producera denna värme så är det 10k Kwh el som går åt, där de räknar med att 10k Kwh är isåfall värme från el och 20k KWh är "gratis" => COP = 3. Det som ändå gör det märkligt är att cop alltid är lägre än vad databladet säger, man tycker ju att deras kalkyl borde i som sämst vara ganska gynsam.

Stapeldiagram över energiförbrukning för värme per månad med data för gratis och driftenergi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell som visar månatlig energiförbrukning, gratis energi, tillförd energi från värmepump, och total värmeproduktion med COP-värden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.