Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju så konstigt att det alltid är S som blir tagna med byxorna nere när det gäller valfusk. Man tycker det borde vara lika mycket nyheter om högersidan om de var likadana kålsupare.
De kanske är bättre på att dölja det?
Du verkar ju tycka att de är intelligentare ;)

Men här är några av länkarna som dök upp vid sökningen "valfusk moderater":
https://www.di.se/nyheter/moderater-utreder-anklagelser-om-valfusk/
https://nyheter24.se/nyheter/politik/298239-minst-fem-moderatpolitiker-utreds-for-valfusk
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-anklagelser-om-valfusk-i-moderaterna

Annars är det ju mest SD:are som skriker om valfusk.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förutom MP som tacka nej.
och centern och vänsterpartiet.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
Om några stackars PR-människor från Moderaterna läser den här tråden tror jag att de omväxlande sitter med skämskudde och muttrar för sig själva "ska vi muta den där snubben med en White Guide-krogrunda så han håller tyst nån gång?!".
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om några stackars PR-människor från Moderaterna läser den här tråden tror jag att de omväxlande sitter med skämskudde och muttrar för sig själva "ska vi muta den där snubben med en White Guide-krogrunda så han håller tyst nån gång?!".
Den som skämmer ut sig mest här är ju BirgitS som likställer offiecla partimedlemmar med släktingar till dementa
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När det gällde att kringgå lagstiftningen om icke anonyma partibidrag var högersidan värre kålsupare än de röda. Just saying...
Ja, sossarna är uppenbarligen eoner bättre på att säkerställa att det LO- och övrigt rörelsestöd de får inte omfattas av partibidragslagstiftningen jämfört med övriga partiers förmåga att skydda sin finansiering.

Sen är det för bedrövligt att alla riksdagspartier är gravt bidragsberoende. Det är osunt att 6/8 partier får nästan all sin finansiering från staten och att de alla är mer eller mindre oberoende från ideellt engagemang.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tycker det är lika illa att barn "hjälper" sina gamla föräldrar att rösta, och kanske påverkar hur den äldre röstar - som att en partiaktiv gör detsamma. Båda sätten kränker den äldres demokratiska rättigheter och valhemligheten.
Den stora skillnaden är väl att de äldre ofta ber sina barn om hjälp om de litar på dem, medan de partiskandaler som förekommit om ”rösthjälp” alltid handlat om att partier eller partistödjande föreningar sökt upp folk i avsikt att få deras stöd.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den stora skillnaden är väl att de äldre ofta ber sina barn om hjälp om de litar på dem, medan de partiskandaler som förekommit om ”rösthjälp” alltid handlat om att partier eller partistödjande föreningar sökt upp folk i avsikt att få deras stöd.
Man kan inte vara korrekt funtad om man likställer dessa två som lika illa
 
mikethebik mikethebik skrev:
Om hon inte vill bli kallad Gittan måste du respektera det Anders, jag håller med om mycket det du skriver, absolut inte allt, men respektera andras önskan när det gäller sådant.
Det är svårt respektera en människa med så skev världsbild. Men du har rätt i sak. Svårt bara när hon kommer med så sjuka utalanden som att det är lika illa när närstående röstar åt sina gamlingar som när partier åker runt och "hjälper" till
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är svårt respektera en människa med så skev världsbild
Nu tror jag mig veta att du gärna provocerar med exempelvis medvetna överdrifter och inte backar för lite gammal god munhuggning, men läser man bokstavligt vad du skriver är det tämligen självklart vem av er som har den skevaste världsbilden. ;)
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
För att återgå till ämnet....

I min vallokal var det inte valsedelbåset som ställde till det då det var kö fram till valförättarna för att lämna in röstkuverten. Märkte själv att det var svårt att få ner röstsedlarna i kuverten, så troligen var det många äldre (torra händer, sämre motorik...) som behövde hjälp.
 
Unikt namn
Vi hade 4 gröna bås och 4 vita. Varför det inte var 8st kombo-bås förstår jag inte.

Men jag fick inte vänta så länge, max 5min och det var för att de skulle kolla så att alla bås var fulla av valsedlar.

Men det fanns en nyfiken kuvertutdelare som ville snegla lite på de sedlar jag hade i min hand.
Han såg typiskt blågrönröd ut. Säkert en sån där socialmoderat.
 
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men det fanns en nyfiken kuvertutdelare som ville snegla lite på de sedlar jag hade i min hand.
Han kanske ville veta hur många kuvert du skulle ha, alla får inte rösta i alla tre valen.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan inte vara korrekt funtad om man likställer dessa två som lika illa
Rätt meningslöst att diskutera grader i helvetet. Det är illa att hamna där oavsett.

Jag tycker att man inte är korrekt funtad om man tycker det är rätt att folk i övre medelåldern röstar åt sina föräldrar, oavsett om de är dementa, eller bara med dålig ork eller rörelseförmåga.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kartbild visar olika röstningsmönster i ett val utifrån regioner med röd, gul och blå färgkodning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här verkar det rätt uppenbart vad man röstar på utifrån var man bor.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Möjligt det kan vara pga det faktiskt.

Innan idag var där tydligen väldigt lång kö. Jag själv var väl där för mindre än en timme sen. Då var där 2 st inne och 3 bakom mig.
Mina föräldrar hade varit där i en halvtimme.

I veckan på förtidsröstning så valde en kollega att dra därifrån då han hade fått vänta i över en kvart på nån som stod och velade.

Men fler med valsedlar på de platser som förväntas ta emot fler människor är väl vettigt.
Känner igen mig här. Då det först var en lång kö. Sedan velade en
gubbe fram och tillbaka. Ville ha nya kuvert och sedan gick till valsedelbåset och började stoppa i valsedlar i kuverten. Så valbåsen blev tomma. För de som var ideellt där hade bristande koll. Efter valsedlarna skulle man hämta kuvert. Samt en gick bara omkring och ville ge kuvert till dem i valregistreringen. Så det var nära att jag inte skulle förtidsrösta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.