Osäker om det kommer räcka att ha på värmen 2-3h varje natt, men även om det skulle krävas 4-5h så är det inga problem att pricka in tiden med billig el på natten.

Der jag däremot är lite skeptisk till är att förlita sig på att värma huset genom att elda när man är på plats. Nu är huset visserligen öppet, välisolerat och relativt litet så det kanske funkar, men risken är att man inte vill sitta inne och elda på dagarna utan vara ute och hitta på saker, och att det därför hunnit bli lite kyligt när man kommer in på eftermiddagen/kvällen. Men just hur ni tänker utnyttja huset vet ni såklart bäst själva!
 
G Gabbe1 skrev:
Visst är det så att det inte blir någon utväxling utan värmepump. Men tanken är att köra timtaxa och ladda plattan 2-3 timmar varje natt vintertid, förhoppningsvis räcker det för att hålla 14-15 grader. När vi är på plats eldar vi, det är bland det roligaste jag vet
Spännande! Gillar hur du tänker utanför boxen. Inspirerande för egen del wftersom jag också bygger fritidshus med behållningen att få ner kostnaderna så mkt som möjligt (begangnat, jaga lägsta pris, göra mkt själv). jag har dock ingen möjlighet att skapa en liknande lösning då jag inte har samma kunskap eller verkstadstillgångar.

skulle det visa sig bli dyrt för eran del antar jag att det går att sätta in en luftvärmepump i framtiden.
 
G Gabbe1 skrev:
[bild]
Ser jag fel eller sätter du panel på spånskiva på vissa väggar men ingen spån på andra? Berätta.
 
  • Gilla
A. E
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Osäker om det kommer räcka att ha på värmen 2-3h varje natt, men även om det skulle krävas 4-5h så är det inga problem att pricka in tiden med billig el på natten.

Der jag däremot är lite skeptisk till är att förlita sig på att värma huset genom att elda när man är på plats. Nu är huset visserligen öppet, välisolerat och relativt litet så det kanske funkar, men risken är att man inte vill sitta inne och elda på dagarna utan vara ute och hitta på saker, och att det därför hunnit bli lite kyligt när man kommer in på eftermiddagen/kvällen. Men just hur ni tänker utnyttja huset vet ni såklart bäst själva!
Elkostnaden brukar väl inte vara den största posten på fjällsemestern. Det där blir toppen.
Välisolerat lagom stort = varmt. Det kommer antagligen bli för varmt när ni eldar.
Jag har nästan släppt tanken på eldstad.





B BJohan skrev:
Ser jag fel eller sätter du panel på spånskiva på vissa väggar men ingen spån på andra? Berätta.
 
B BJohan skrev:
Ser jag fel eller sätter du panel på spånskiva på vissa väggar men ingen spån på andra? Berätta.
Det stämmer, men det finns ingen riktig genomtänkt strategi bakom beslutet. På alla väggar i hela huset förutom den stora gaveln med mycket fönster så sitter det spånskiva bakom gips eller panel. Jag resonerade så att på den gaveln så finns det så pass lite väggyta så det kommer inte bli aktuellt att hänga upp några tyngre saker, dessutom hade det blivit ett enda lapptäcke av skivor. Därför koppade jag över skivor där.

texas67 texas67 skrev:
Välisolerat lagom stort = varmt. Det kommer antagligen bli för varmt när ni eldar.
Jag har nästan släppt tanken på eldstad.
Jag är oxå rädd för att det ska bli för varmt vid eldning. Vi har valt en liten kamin och dessutom förberett för takfläkt i nocken ovanför, förhoppningsvis ska det bidra till att jag får tända ett par brasor om dagen vintertid.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar på om skivor behövs för att stabilisera stommen eller om det räcker med panel? Själv vill jag helst ha liggande panel men har ju liggande 45x45 på insidan. Antingen behövr jag stående spikläkt eller skivor. Som du säger är skivor (spån eller osb) bra för att kunna fästa grejer var som helst på väggarna. Antagligen sätter jag skivor bakom panelen, men det blir en sur kostnad på 100 kr/ m2 och mycket jobb.

Som kamin funderar jag på Aduro hybrid som både kan eldas med ved och pellets. Fördelen med pellets är att effekten kan strypas ned till låg nivå.
 
  • Gilla
texas67
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Jag funderar på om skivor behövs för att stabilisera stommen eller om det räcker med panel? Själv vill jag helst ha liggande panel men har ju liggande 45x45 på insidan. Antingen behövr jag stående spikläkt eller skivor. Som du säger är skivor (spån eller osb) bra för att kunna fästa grejer var som helst på väggarna. Antagligen sätter jag skivor bakom panelen, men det blir en sur kostnad på 100 kr/ m2 och mycket jobb.

Som kamin funderar jag på Aduro hybrid som både kan eldas med ved och pellets. Fördelen med pellets är att effekten kan strypas ned till låg nivå.
Svärfar är byggare. Vi satte på hjärtväggen men annars tunn panel liggande hela huset.smart kamin!!
 
  • Gilla
BJohan
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Jag funderar på om skivor behövs för att stabilisera stommen eller om det räcker med panel?
En regelstomme behöver stabiliseras, generellt görs detta med skivor på väggarna. Men beroende på hur byggnaden är utformad så behövs inte alla väggar skivas. Panel bidrar med stabilitet men det kan nog inte jämföras med en skiva.
I en gavel som är öppen till nock som vi har så bildar korsreglingen in och utvändigt trianglar som bidrar till stabilitet.

Jag kan konstatera att vår stomme blev mycket stadig, jag har inte hört ett enda knäpp i stommen när det blåser kraftigt. Jag tror att mellanbjälklaget med sitt limmade golvspån bidrar mycket till husets stabilitet.

Låter smidigt att även kunna elda pellets. Jag hoppas att vår kamin med sin lilla eldstad gör det möjligt att få god förbränning även i relativt små brasor.
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
Detta blir första helgen på länge som spenderas hemma i Övik, känns faktiskt riktigt skönt att koppla av på hemmaplan. Strategin inför hösten är att åka till Saxnäs och bygga varannan helg och då försöka ta 1-2 dagar extra ledigt i anslutning till helgen.
Ca 50 arbetsdagar är nedlagt på bygget just nu, om vi grovt räknar med ett genomsnitt på 2 pers på plats och 10 timmars arbetsdagar så ger det 1000 timmar, en ganska rimlig siffra och inget att skämmas för. Jag tvivlar på att professionella byggare skulle gjort det speciellt mycket fortare. Kanske landar vi på 1300-1400 timmar innan det är godkänt och klart för inflytt.

Under veckan som gått har jag beställt hyllplan i 18mm ek som ska sågas till fönsterbänkar. Dessutom är beställning lagd på 2x4m 3-fas belysningsskenor som ska monteras i snedtaket i storstugan.
 
  • Gilla
Erik JL och 17 till
  • Laddar…
På plats i Saxnäs igen, kallt och regnigt, tur att det bara är inomhusjobb.
Idag har jag monterat panel i hallen samt reglar för att kunna sätta den sista panelen i storstugan.
 
  • Inomhusbild av en hall under renovering med nymonterad vit panel på väggarna och en stege lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy med nyinstallerad panel på vägg och tak samt reglar för sista panelen vid taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En belyst husentré om natten med en röd dörr och mörka träpanelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MONTREAL och 30 till
  • Laddar…
Idag har jag panelat sista väggen i hallen och även i storstugan.
En belysningsskena har monterats och provkörts.
Elpannan är inkopplad och kördes inatt, nu är det 14 istället för 10 grader inne, varmare vill jag inte ha när jag jobbar så jag ställde termostaten så.
Nypanelad vägg i hall med svart dörr och öppet elskåp, stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen panelad vit vägg i hörn av hall med synlig elinstallation och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nypanelad hallvägg med kamin och öppning till ett annat rum, samt en stege och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad elpanna och rörledningar för uppvärmningssystem i ett renoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nypanelad hall med belysningsskena och en fönstervy mot naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Do-it och 32 till
  • Laddar…
Hur kan jag ha missat den här tråden? De absolut bästa och roligaste trådarna på forumet är ju sådana som denna där engagerade och duktiga personer skapar något!

Imponerande med denna planering och allt långsiktigt tänkande där egna funderingar och konstruktioner ger utrymme för ett slutresultat som blir som man tänkt sig, och förmodligen också till ett slutpris utan dramatiska överraskningar åt fel håll.

Många tummar upp!
 
  • Gilla
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
Kul att se att tråden uppskattas!

Idag blev det äntligen dags att börja kakla badrummet, ett tidskrävande och kladdigt jobb för en amatör som mig.
Jag började med den vägg som har mest genomföringar, det är dessa som tar tid med mätning och kapning. Sju timmar med förberedelse och städning tog den här väggen, men det blev riktigt bra.
En halvfärdig kaklad badrumsvägg med genomföringar och installationslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Do-it och 34 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Kul att se att tråden uppskattas!

Idag blev det äntligen dags att börja kakla badrummet, ett tidskrävande och kladdigt jobb för en amatör som mig.
Jag började med den vägg som har mest genomföringar, det är dessa som tar tid med mätning och kapning. Sju timmar med förberedelse och städning tog den här väggen, men det blev riktigt bra.
[bild]
tjusigt! Imponerad över att du verkar behärska alla hantverksyrken. Bygger själv en fjällstuga men håller mig till snickerier, resten får proffsen sköta.
 
K Krillehus skrev:
tjusigt! Imponerad över att du verkar behärska alla hantverksyrken. Bygger själv en fjällstuga men håller mig till snickerier, resten får proffsen sköta.
Det är klokt att försöka se sina begränsningar. Även om man faktiskt kan göra allt själv så kan det vara klokt att avstå för att det ska gå fortare, bli säkrare, snyggare osv. Sen tror jag att det måste vara kul att bygga om man ska ro iland dylika projekt, känner man då obehag inför vissa delmoment så bör man överväga att leja bort dessa även av den anledningen.
 
  • Gilla
Do-it och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.