Status
Tråden går ej att kommentera.
C
G OMathson skrev:
Men sen verkar det också vara vi (svenska kraftnät) som "investerar" i exportkablar, Hansa Powerbridge står väl vi för hälften? Nått vi medborgare vill ha?:thinking:
Helt rätt, Svenska Kraftnät är ägare eller delägare i flertalet utlandskablar.
Bra fråga. Mikael Odenberg, f.d. borgerlig generaldirektör för Svenska Kraftnät var på TV-nyheterna idag och uttalade sig positivt till elexport men tyckte kablarna skall ligga under statens kontroll. Frågan är vad han egentligen menar med det? För så vitt jag förstått det är nuläget att de har väldigt begränsade möjligheter att lägga sig i vilka volymer som handlas över utlandskablarna.
 
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok, utan flvp tappar ni väl ventilationen?

Japp. Men det är bara att sätta en fläkt och nypa ihop rören enligt VVS firman som var och kollade på det, inget konstigt.

Men alternativet är då att även koppla på någon form av återvinning.
 
J Joonazz skrev:
Det är väll klart som korvspad att även som vi hade producerat mer el så hade den exporterats till Tyskland till samma pris vilket betyder att vi i det exporterande elområdet hade haft liknande priser som idag. Hur skulle mer produktions hjälpa mot priset när det sätts av Tyskland? (Ryska gas)
Jo så är det och det är där utrikespolitiken kommer in. Man får helt enkelt göra klart för Tyskland att eftersom de tjabblat bort sin egen energiförsörjning (märkligt eftersom dom är industriledande) så ransonerar vi elexporten till dem istället för att ta smällen själva.

Varför valde Sverige inte att koppla på sig på misstänkt billig gas???

Funderar . . . Undrar hur det känns för människor i länder som inte har något alternativ, inga älvar, ingen kärnkraft och inget hav att ställa vindkraft i. Ungern. Inte så roligt, klart vi ska hjälpas åt men Tyskland, kom igen.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Har läst en del i tråden under några dagar, tror det enbart finns ett gäng som följer marknad osv här.
De som som målas ut i topic hänger nog ej här...
Eller?
Dvs dom som rycker på axlarna, för där finns inget intresse hos dom.

sätts kniven mot strupen blir man klart mer kreativ sa en kollega till mig när går över till rörligt med egensnickrad automation...

Skulle ölpriserna stiga till 25kr burken får man ju lära sig brygga eget öl...? Man måste anpassa sig lite

Är man nonchalant och icke uppmärksam så har man kanske extremt bra ställt eller så kanske man inte är lämpad att bo i hus.

Ursäkta om jag är för hård och trampar på nåns tår nu.
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
Men om det handlar om el för uppvärmning? Vi har ju ändå täckt halva landet med industriskog. Det är ju bara att elda! Funkar inte överallt men det finns ju en enorm energikälla där om det krisar.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
T Thomas_Blekinge skrev:
Den där skrönan blir inte sannare genom upprepning. Ta gärna fram belägg för det.
Är eu som bestämmer hur mycket vi måste exportera, men elområden är inte eu som bestämt
 
C cpalm skrev:
Helt rätt, Svenska Kraftnät är ägare eller delägare i flertalet utlandskablar.
Bra fråga. Mikael Odenberg, f.d. borgerlig generaldirektör för Svenska Kraftnät var på TV-nyheterna idag och uttalade sig positivt till elexport men tyckte kablarna skall ligga under statens kontroll. Frågan är vad han egentligen menar med det? För så vitt jag förstått det är nuläget att de har väldigt begränsade möjligheter att lägga sig i vilka volymer som handlas över utlandskablarna.
Ett norskt bolag, Baltic Cable, äger kabeln mot Tyskland och kammar in hela prisskillnaden mellan SE4 och DE. Inte Svenska Kraftnät! De profiterar alltså på att vi i Sverige får betala svindyra priser för att vi exporterar till Tyskland.

Det är helt bisarrt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-inkasserar-miljarder-nar-sverige-skickar-el-till-tyskland
 
  • Arg
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
J JockeHX skrev:
Ett norskt bolag, Baltic Cable, äger kabeln mot Tyskland och kammar in hela prisskillnaden mellan SE4 och DE. Inte Svenska Kraftnät! De profiterar alltså på att vi i Sverige får betala svindyra priser för att vi exporterar till Tyskland.
Jo, men Baltic Cable är (numera) också en formell nätoperatör och måste liksom SvK öronmärka alla flaskhalsintäkter till att utveckla/underhålla sitt nät. De kan alltså inte plocka ut dessa pengar i vinst.

Känns så klart lite bättre att stoppa in pengarna på ett låst konto i ett statligt verk än hos en privat aktör.
Men vad jag ville understryka är att Baltic Cable, på grund av detta, har gott om medel att utveckla sin affärsidé vartefter vi väl fått till mer produktion som de då kan sälja till tyskland.
 
L Loxxx skrev:
Att berätta hur det förhåller sig är inte fel.

Sveriges indelning i elområden må vara korkat men det har inte minskat på produktionen av el, det är nedläggningen av kärnkraftsverken som orsakat elbristen.
Mycket intressant läsning!
Man tar sig för pannan!

https://www.di.se/di/artiklar/2014/10/3/mp-hall-maste-byta-linje/
 
  • Gilla
Loxxx
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, men Baltic Cable är (numera) också en formell nätoperatör och måste liksom SvK öronmärka alla flaskhalsintäkter till att utveckla/underhålla sitt nät. De kan alltså inte plocka ut dessa pengar i vinst.
Enligt artikeln har de en tvist om det, och de vill dela ut pengarna till sig själva vilket inte är så konstigt då det är ett företag.

Men alltså, flaskhalsavgifter är ju öronmärkta till att bygga ut sitt nät. Betyder det då att de måste använda pengarna på att bygga en till kabel till Tyskland så vi får en ännu värre situation?

Jag håller på att trilla av stolen över detta. Wtf...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack JockeHX för att du kan stava till "bisarrt" för det kan visst inte jag

Nu sitter jag och eldar upp mig och blir förbannad. Ursäkta för den här smörjan men det här är ju helt stört.

Vi upplåter mark, utsikt och naturområden för vindsnurror.

Vi upplåter mark nära vatten för kärnkraftverk som inte är vackra och vår mark för förvaring av atomsopor som kan påverka människors hälsa i 100 000 år.

Vi dämmer upp älvar och förstör naturvärden som enligt mig är oersättliga och medför att en upplevelse av fri natur, ett bra fiske och rekreation invid strömmade vatten är förbehållet vissa platser i norrbotten och kanske västerbotten till viss del.

Och någon får ta ut vinst för att skicka runt dom elektroner vi alla gjort uppoffringar för att hissa upp ur jordytan, en vinst till den grad att den hotar samhällets stabilitet.

Det är skamligt. Skäms du som äger kabeln och alla andra som tjänar grova pengar på kraftverk som alla andra fått betala för att uppföra. Det är ren parasitism, bidra istället till att lösa problemet som ju egentligen inte finns, energin räckar ju till alla som har rätt till den.
 
  • Gilla
Myckling och 3 till
  • Laddar…
Jag frågar mig än en gång:
Kunde folk inte se det här komma?

Jag tänker på alla skällor jag har fått här i forumet när jag har propagerat för vedeldning och småskaligt skogsbruk. Eftersom småskogsägaren med egen vedproduktion har en bättre säkerhet både mot höga energipriser och mot arbetslöshet och kris i privatekonomin.
Också tätortsborna vinner på det eftersom småskogsägaren med vedeldning slutar mer eller mindre helt att elda med köpevärme i ett krisläge och därför inte belastar de begränsade gemensamma resurserna så att det blir mer energi kvar åt tätortsborna. Den minskade belastningen hjälper till att ta toppen av de höga energipriserna.
Det här har jag talat om i många år och bara fått skäll och blivit tillsagd att en sådan kris inte kan hända. Nu har den kommit.

En viktig dellösning är:
-Tillåt klyvning av skogsfastigheter ned till någon hektars storlek. Så att fler kan äga skog och ha tillgång till egen ved. Så som vi har det här i Österbotten i Finland. Det är helt normalt att vara självverksam skogsägare på mindre än 10 hektar. De flesta som bor på landet eller i små tätorter äger litet skog.
-Gör det okomplicerat att installera vedeldning i nya hus på landet och i små tätorter. Subventionera ombyggnad av äldre hus. Behåll systemet för köpesvärme parallellt med vedeldningen. Då värmer folk med elektricitet när sådan finns att tillgå billigt och med ved när det blir brist eller pristoppar eller kassakris.

Nej nu skall jag gå i duschen. Duschvattnet är varmt. Värmt med ved ur egen skog.
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 5 till
  • Laddar…
C
J JockeHX skrev:
Enligt artikeln har de en tvist om det, och de vill dela ut pengarna till sig själva vilket inte är så konstigt då det är ett företag.
Nä precis, i sak skiljer det sig väl egentligen inte från att SvK/Svenska staten nu också vill komma åt sina flaskhalspengar även om de i det fallet åtminstone kommer tillbaka till svenska folket.
Om det vore mitt företag skulle jag så klart också vilja komma åt de pengarna.

Men alltså, flaskhalsavgifter är ju öronmärkta till att bygga ut sitt nät. Betyder det då att de måste använda pengarna på att bygga en till kabel till Tyskland så vi får en ännu värre situation?
Med en lite naiv tolkning får man ju se det så. Men framtiden får väl utvisa var pengarna tar vägen. För en sak är säker, och det är att det inte är hållbart att ha den typen av summor låsta på en konto som i praktiken inte kan röras.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Funderat sedan jag sa upp mig och blev med pension vid 62. 8 500 kr i månaden efter skatt och hus som drar mellan 10-12 000 KWh/år beroende på vädret. Sade upp mig redan i september förra året då man inte kände sig nyttig då arbetsgivaren ville ha bort all outbildad personal och in med akademiker och budgeten skulle hålla... tills helvetet i EU bröt ut. Blir att köra minimalt i vinter. 8-11 grader räcker för att hålla fukten borta då vintern har torrare luft än vår/sommar/höst. De där extra pengarna till pensionärer kommer om 4 år när jag fyllt 66, om man nu lever så länge. Så ser min verklighet ut. Bättre varit sjukskriven av diffus anledning, då hade man fått några tusen mer i månaden.
 
  • Ledsen
Noramasen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.