A Anders_Nilsson skrev:
Meningen är att du skall lida tills du göra det politiskt korrekta vilket är att flytta in i en överbelånad liten lägenhet och cyklar till jobbet.
Tillhör inte PK gänget, jag tror att bostäder ska byggas med egna händer, värmas med egen ved och vara betalda i god tid till ägarens tänkta pensionsdag. Finns sen husbehovsskog, frikraft eller jaktmark nära budar jag på den fastigheten också.
Lider med de som bor i elvärmda bostäder utan ens ha möjlighet att elda i braskamin.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vi har frånluftsvärmepump från 2008, så ner till en utetemperatur på ca 7-10 grader, klarar värmepumpen att värma huset. Här kan det vara bra att sänka ventilationshastigheten på vintern när luftfuktigheten inomhus är som lägst.
När det är kallare än 7 grader, behöver man eltillskott.
Vår plan för kommande vinter är att köra så mycket värme med värmepumpen som möjligt och börjar det bli kallt inomhus, kan man sätta igång braskaminen och elda lite.
På vintern får vi i alla fall ha elpatron igång, men om man då se till att inomhustemperaturen ligger på 18 grader eller lägre, kan man stödelda med kaminen när man vill ha det varmare. Troligtvis betyder det att man eldar på morgonen när man vaknar (i alla fall när man jobbar hemma) och att man eldar på eftermiddagen/kvällen när man kommer hem.

Då borde vi utnyttja värmepumpen maximalt och minska användning av elpatronen så mycket som möjligt.
Annars kunde ni ha kompletterat med en llvp. Ni får då bättre cop/scop mot en äldre frånluftsvärmepump. Om ni även skaffat en llvp för kaminläge. Så hjälper fläkten till att sprida värmen från kaminen.
 
M Markarbetaren skrev:
Mycket bra resonerat Klaugust! Jag försöker förklara samma resonemang för vänner o bekanta som vurmar för diverse fastbränslen som primär uppvärmning. Ta som t.ex. pellets som idag har passerat 1kr/kWh. Elda den i en äldre panna med max 80% verkningsgrad och elpriset kan kosta upp till 4 spänn (inkl. allt) innan den kalkylen ens är att överväga mot en värmepump med årscop 3. Många gör misstaget att bara tänka kWh-kostnad rakt av, glömmer lätt cop-faktorn hos en VP.

Annars är en braskamin helt fantastisk! Jag har själv en Handöl från Nibe med täljsten och den värmer otroligt bra. Vintertid med minusgrader så kör jag sista inlägget vid 22-tiden, sänker lufttillförseln så lågan flämtar långsamt (jag vet att det inte är optimalt ur förbränningssynpunkt och grannsämja), på morgonen vid 7-8-tiden är täljstenen varm och det är 24-25gr i vardagsrummet och 19-20gr i sovrummet 10m ifrån vardagsrummet (120m2 våningsplan) och termostaten till VP som står på 22 har inte startat pumpen än.
On du även eldar på morgonen. När elpriset är högre. Så spar du ännu mer.

Men att fulelda förstör inte bara för dina grannar. Utan även er hälsa.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
M
S slurppe99 skrev:
On du även eldar på morgonen. När elpriset är högre. Så spar du ännu mer.

Men att fulelda förstör inte bara för dina grannar. Utan även er hälsa.
Fungerar inte så hos mig, min elmätare ska förvisso bytas snart men den har inte timavläsning.

Att "fulelda" vet jag inte vad det innebär! Jag har ställbar tilluft på min kamin, står inget i instruktionerna att jag inte får använda det.

Jag tror dom flesta skiter totalt absolut fullständigt i vad som brinner i eldstaden denna vinter, spillolja, tryckt virke, sopor, ALLT som brinner kommer folk elda när våra kära folkvalda har tagit samhällets energipolitik 50 år tillbaka i tiden!
 
  • Gilla
Jockebanan och 3 till
  • Laddar…
Man märker ju redan nu här på forumet att det kommer hända mycket spännande i stugorna, många som aldrig eldat kommer börja i vinter.
"Blir min ved dålig om jag bär in den i regn", "kan jag installera den här SJ kaninen i lägenheten" osv.. Här får ju iaf folk lite vettiga svar, tänk på alla uppfinnare för ute som inte frågar först...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Fungerar inte så hos mig, min elmätare ska förvisso bytas snart men den har inte timavläsning.

Att "fulelda" vet jag inte vad det innebär! Jag har ställbar tilluft på min kamin, står inget i instruktionerna att jag inte får använda det.

Jag tror dom flesta skiter totalt absolut fullständigt i vad som brinner i eldstaden denna vinter, spillolja, tryckt virke, sopor, ALLT som brinner kommer folk elda när våra kära folkvalda har tagit samhällets energipolitik 50 år tillbaka i tiden!
Vad menar du med 50 år? På 70-talet bodde vi med centralvärme och stabil elförsörjning som kostade rimligt. Dessutom fanns det i städerna gott om oljeeldade närvärmecentraler som gav stabil värme. Vi snackar snarare 100 år tillbaka i tiden även om det fortfarande på 60-70-talen fanns bostäder i centrala Göteborg som ännu inte konverterats till centralvärme utan hade kakelugn, men detta var verkligen undantaget.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Fungerar inte så hos mig, min elmätare ska förvisso bytas snart men den har inte timavläsning.

Att "fulelda" vet jag inte vad det innebär! Jag har ställbar tilluft på min kamin, står inget i instruktionerna att jag inte får använda det.

Jag tror dom flesta skiter totalt absolut fullständigt i vad som brinner i eldstaden denna vinter, spillolja, tryckt virke, sopor, ALLT som brinner kommer folk elda när våra kära folkvalda har tagit samhällets energipolitik 50 år tillbaka i tiden!
Har man ingen timdebitering så är det ingen större skillnad. Förutom att du skjuter fram några timmar innan llvp går in.Så den delen spar du i varje fall.

Nej tyvärr kommer det nog att bli att folk blandar olika saker. Som ställer till för dem själva och omgivningen.
Du nämnde själv att din eldning på kvällen inte var med hänsyn till grannar. Så miljöförvalttningen kan få göra mycket i vinter.
 
Q Qunaki skrev:
Så då är det bara att sänka då. Kommer manöver 100%, får man resterande insatt på valt konto.

Ett hus som läcker mer gör det ju mer på pga värmetrögheten är sämre. Så det är ju fler parametrar som påverkar. Temperaturdifferensen runt 0 är ju 0. Men med ökad temp-diff får man ju större skillnad. Har man då ett trögare hus, läcker det ju saktare ut värmen och skillnaden blir mindre.

Nu kan vi inte skylla allt på S, men visst har de gått på flummet om total elproduktion och skapat många skatter och regler som gjort mycket el för dyr. Experter har varnat, men ingen har lyssnat.
Värst tycker jag är att man räknar med en fördubbling av elförbrukningen knappt 20 år bort.
Om vi har problem idag, hur tusan skall man lösa det då? Vart skall den komma ifrån?
Ett stenhus med öppna fönster är värmetrögt. Hur välisolerat huset är och hur värmetrögt det är är helt olika och oberoende storheter.
 
  • Gilla
Toffelhjälten och 1 till
  • Laddar…
Hoppas du får svar.Fick också borttaget. Frågade fick inget svar
 
M
S slurppe99 skrev:
Du nämnde själv att din eldning på kvällen inte var med hänsyn till grannar. Så miljöförvalttningen kan få göra mycket i vinter.
Nu tror jag det är stor skillnad på att elda sur ved, elda plast och papper och skräp i största allmänhet mot att stänga tilluften så det brinner långsammare som i mitt fall.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Hoppas du får svar.Fick också borttaget. Frågade fick inget svar
Det hoppas jag också verkligen att vi får, annars finns ingen demokrati på forumet.
Mitt inlägg var enkom ett svar på en som "kastade skit" på ett visst parti, där jag postade en viss fakta.

/Jawen
 
Tomture61
J jawen skrev:
Det hoppas jag också verkligen att vi får, annars finns ingen demokrati på forumet.
Mitt inlägg var enkom ett svar på en som "kastade skit" på ett visst parti, där jag postade en viss fakta.

/Jawen
Tycke du politik passar i denna tråd ?
Inget fel att bomba MP , till och med Greenpeace tycker dom spårat totalt .
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tycke du politik passar i denna tråd ?
Inget fel att bomba MP , till och med Greenpeace tycker dom spårat totalt .
Det handlade inte om MP heller, men är så trött på alla Kalle-Anka-människor som inte vet ett skit om vad som gjort att vissa saker är som dom är i Sverige och dom kollar inte heller upp saker överhuvud taget.....Men ändå fångar dom en löpsedel & har en jäkla massa åsikter om allt.
Sedan att ägaren av forumet går in och raderar just vissa inlägg som tydligen inte passar in i ägarens åsikter & politiska ståndpunkt, det är riktigt svagt & skadar enbart samhällsdebatten....Det ger vi och dom, inte oss
 
Tomture61
J jawen skrev:
Det handlade inte om MP heller, men är så trött på alla Kalle-Anka-människor som inte vet ett skit om vad som gjort att vissa saker är som dom är i Sverige och dom kollar inte heller upp saker överhuvud taget.....Men ändå fångar dom en löpsedel & har en jäkla massa åsikter om allt.
Sedan att ägaren av forumet går in och raderar just vissa inlägg som tydligen inte passar in i ägarens åsikter & politiska ståndpunkt, det är riktigt svagt & skadar enbart samhällsdebatten....Det ger vi och dom, inte oss
Med risk att upprepa mig ......
SÅ MYCKET SÄNKER EN BRASKAMIN DIN ELFÖRBRUKNING
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.