M MR xxx skrev:
Det var inte jag som tyckte dem är fula
Jaha, jag missuppfattade :)

Vi planerade kamin innan krisen. Främsta anledningen är att vi bor utanför stan och jag redan för några år sen insåg att en storm med några veckors energistopp skulle kunna frysa sönder delar av huset. Kaminen var alltså mer en katastroflösning vid strömavbrott i brist på annat (dieselvärmare, elverk, etc.)

Men nu lär vi istället använda den för att elda oss ur en energikris. Det funkar ju det också. Många forum är fyllda av folk som letar solpaneler nu. Jag hoppas för deras skull att de löst problemet med alternativa värmekällor innan de går på panelerna.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Det enda jag har ändrat är diskmaskin och tvätt som vi har startat efter kl 24. Eller när det är billigt elpris.
Bilen laddar när det är billigt.

Det blev 119,52 öre/kWh.för Augusti SE3
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det enda jag har ändrat är diskmaskin och tvätt som vi har startat efter kl 24. Eller när det är billigt elpris.
Bilen laddar när det är billigt.

Det blev 119,52 öre/kWh.för Augusti SE3
Det är ju riktigt bra. Jag ramlade in på 3 öre över ditt snitt. Ditt och mitt snitt ger förhoppningsvis andra en förståelse för vad som är möjligt med timpris.

Igår åkte jag på en toksmäll när Greenely via integration med Kia fick för sig att bränna på "smartladdning" när det var som absolut högst pris på dygnet. Det gör inget på hela månaden sett men det visar att oavsett smart teknik måste man hela tiden kontrollera och övervaka, annars drar det iväg rätt fort.
 
Magnus E K
H henlin431 skrev:
Det är ju riktigt bra. Jag ramlade in på 3 öre över ditt snitt. Ditt och mitt snitt ger förhoppningsvis andra en förståelse för vad som är möjligt med timpris.

Igår åkte jag på en toksmäll när Greenely via integration med Kia fick för sig att bränna på "smartladdning" när det var som absolut högst pris på dygnet. Det gör inget på hela månaden sett men det visar att oavsett smart teknik måste man hela tiden kontrollera och övervaka, annars drar det iväg rätt fort.
Smart = programmerbar och (förmodligen) proppfull av buggar och säkerhetshål. Jag håller mig ifrån det mesta sånt och kör manuellt. 33 minuter kvar tills det är dags att springa ner i källaren och skruva på VVB:n.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det enda jag har ändrat är diskmaskin och tvätt som vi har startat efter kl 24. Eller när det är billigt elpris.
Bilen laddar när det är billigt.

Det blev 119,52 öre/kWh.för Augusti SE3
Det var bra, hade 305 öre så liten skillnad då iaf.
Men frågan är om man kan spar något i vinter. Det är uppvärmning som drar energi.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Smart = programmerbar och (förmodligen) proppfull av buggar och säkerhetshål. Jag håller mig ifrån det mesta sånt och kör manuellt. 33 minuter kvar tills det är dags att springa ner i källaren och skruva på VVB:n.
Systemen och tekniken har långt kvar att gå men det finns ju en del rätt dumma enheter som ändå kan sättas statiskt. Vår IV402 med vvb går ju att blockera hela dygnet mellan 05 - 02, vilket gör att den bara kör 3 timmar. I 95 % av fallen hittills duger ju det.

Samma sak med badkoppen. Det går att köra den i rest mode där filtercykler körs mellan 2-5 på natten. Det funkar också över förväntan.

Jag hade gärna fått tag på nån enormt stor acktank som man kunde bygga nåt kul av men det är ju ett större projekt.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Smart = programmerbar och (förmodligen) proppfull av buggar och säkerhetshål. Jag håller mig ifrån det mesta sånt och kör manuellt. 33 minuter kvar tills det är dags att springa ner i källaren och skruva på VVB:n.
Smart = timer och utan extern påverkan i mitt fall. Allt jag styr baseras rent på timer för tillfället, sedan så har jag byggt huvuddelen av logiken och elektroniken som styr själv också. Det inkluderar kontroll av FLVP (IVT490), laddboxen till bilen (bygger en åt frun också) osv. Jag hade ett mer avancerat system, med möjlighet till smartare funktioner som styrdes externt, men nu har jag nästan helt tagit bort det då det fungerade för dåligt. Själv är bäste dräng (tyvärr)!
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Nej, då hushåll inte påverkar totalen på det sättet
Även industrin nyttjar timmpriser. Sjläv Sett exempel där man gått över till nattskift stället.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Även industrin nyttjar timmpriser. Sjläv Sett exempel där man gått över till nattskift stället.
Den stora orsaken till höga priser på dagen är kontor, mataffärer, lager, skolor osv, dvs alla jobb som egentligen "borde" gå att flytta runt på dygnets timmar...
 
Ulltand Ulltand skrev:
Även industrin nyttjar timmpriser. Sjläv Sett exempel där man gått över till nattskift stället.
Samhället kommer ju aldrig ställa om att leva nattetid, så den tesen är helt enkelt orimlig
 
B Borgen2021 skrev:
Samhället kommer ju aldrig ställa om att leva nattetid, så den tesen är helt enkelt orimlig
Men elintensiva verksamheter kan göra det och alla kan sätta en timer på tvätt och disk och elbilen.
Timmpriser leder till en utjämning av förbrukningen och därmed priset.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Men elintensiva verksamheter kan göra det och alla kan sätta en timer på tvätt och disk och elbilen.
Timmpriser leder till en utjämning av förbrukningen och därmed priset.
Har du någon som helst källa och seriös uträkning på det, eller är det killgissning?
 
B Borgen2021 skrev:
Har du någon som helst källa och seriös uträkning på det, eller är det killgissning?
Det är en logisk självklarhet att det förhåller sig så. Tillgång och efterfrågan heter det.

om fler använder elen när den är billig ökar priset

om färre använder el när den är dyr sjunker priset
 
B Borgen2021 skrev:
Har du någon som helst källa och seriös uträkning på det, eller är det killgissning?
Som läget är nu skulle det gå att ta fram en enorm lista på saker som skulle avlasta elnätet betydligt. Ingen av sakerna på den listan skulle enskilt lösa problemet.

En del av huvudproblemet med att ha ett stort problem på halsen är att alla springer och letar efter en enskild lösning. Den finns inte. Vi tappar tid på att ens fundera mer över det.

EU är redan före oss. De gör vad de kan. Jag ser inget problem med att köra igång med en rad småpunkter som belastar både individer eller företag.

Problemet med att inte börja agera med mindre åtgärder är att vi med all säkerhet kommer ha exakt samma läge men enormt mycket värre inom kort.

Det finns absolut delar av industrin som kan läggas om, lika mycket som det finns delar som inte kan. Samtliga dagliga verksamheter kan också styra om. Hur mycket är oklart men varje åtgärd ger ju något. Ett exempel är att vila ner delar av byggnader och skala ner. Att sänka temperaturer i princip all verksamhet. De flesta dör inte av att sätta på sig en extra tröja.

Därtill förväntar jag mig agerande av befintlig regering där de helt enkelt sätter betydligt hårdare regler för alla. Oavsett rörligt, timpris eller fast. Ledarskap handlar knappast om att göra alla nöjda. Det kommer inte hända denna vintern.

Som läget är nu kommer en del klara sig ok med de stora kostnader som väntar. En del kommer tappa hus och hem. Vi måste hitta utjämningsregler som gör att varenda elkonsument i detta land får anstränga sig rejält och samtidigt få större möjligheter att faktiskt klara sig. Verktygen alla måste få (inklusive fastpriskunder) är tydliga regler!

Liknande regler gick att skicka ut över delar av Sverige när det var rejält låga grundvattennivåer. Det funkade då.

Vad skulle då ovanstående ge för effekt? Ja, det lär ju knappast bli värre om alla får dra sitt strå till stacken.

Regeringen behöver pressa oss betydligt hårdare och snabbt sätta upp regler och riktlinjer. Hellre än att ett gäng nissar som vi (jag inräknad) sitter och skryter över våra tekniska kompetenser i relation till lägre förbrukning och hemautomation.

Problemet för alla som tar sig igenom denna kris med hjälp av teknisk kompetens och smarta val är att vi oavsett ingår i det samhälle som totalt sett inte kanske klarar sig så bra. Hur väl än den enskilde klarar denna vinter kommer följdeffekter som vi riskerar att få ta gemensamt till våren. Det kan gälla alltifrån prisminskning på bostäder, höjning av räntor, skatter, jobb som försvinner med mera, med mera, med mera. Det är effekter som sen belastar vårt samhälle flera år framåt.

Kort sammanfattat: det behövs en kompetent koordinering och el-reglering. Jätteorättvist och kontrollerande tycker många, med vad är alternativet? Kärnkraft om 5-10 år, vindkraft om 2-3 år?, utbyggnad av vattenkraft 3-8 år? Kör på! Men just nu?
 
  • Gilla
Cambudgie och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en logisk självklarhet att det förhåller sig så. Tillgång och efterfrågan heter det.

om fler använder elen när den är billig ökar priset

om färre använder el när den är dyr sjunker priset
Men det kommer alltid finnas dyra, samt mindre dyra perioder.

Den förbrukning du kan styra över flyttas alltid till "Billiga timmar", såsom tvätt / disk, värmning av varmvatten, laddning av elbil samt värme i den mån det går.

En del toppar kommer du aldrig undan tex att människor går upp på morgonen, och är hemma på kvällen.

Men även om kostnadskurvan hade vänts imorgon tvärtom, så hade ju det fortfarande vara möjligt att lägga mycket av förbrukningen på det som då blir "Billiga timmar", alltså generellt lika lågt

Ditt argument är rimligt om hela förbrukningskurvan över dagen ser ut som typ 8 påmorgonen, men det kommer ju aldrig hända
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.