Status
Tråden går ej att kommentera.
Lill72 Lill72 skrev:
Hahaha, vilken fantastisk klok man du har! :rofl:
Ja, men säg det inte till honom.
 
  • Haha
  • Gilla
lenaangelika och 22 till
  • Laddar…
K
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Bara att kavla upp ärmarna liksom.
Lite så är det! På en ledarskapskurs fick jag lära mig att man skall ställa sig frågan "kan jag göra något åt det, Ja eller nej" När man står inför en situation. Så jag ställde mig frågan och resultatet för September hittills är det jag kan göra. Nu kan jag inte göra så mycket mer för stunden, så jag lägger fokus på annat och rider ut stormen.
 
  • Diagram över elförbrukning i kWh jämfört med utomhustemperatur för september 2022 och 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 13 till
  • Laddar…
Själv brukar jag använda mig av sinnesro-bönen trots att jag inte alls är religiös ;)
 
  • Gilla
beqen och 5 till
  • Laddar…
Nä folk vill inte förstå.
Det är för jobbigt.
Man skjuter det ifrån sig.

Och råkar man kunna och vara intresserad och tänker längre än näsan räcker , då är man en besserwisser och jävla pessimist som inte ska få vara med.
Det ska vara glassigt o ytligt och f* jantelag.
Du ska bara prata om dina barn, resor och skvaller.
Får dessa personer (typ 90% av befolkningen i mitt tycke) veta nått om hur verkligheten egentligen fungerar så blir de sura på den som visar på fakta.

Så ja ... elpriserna om de inte tyglas (dvs maxtak på 3-4kr/kWh ) så kommer lågkonjunkturen att sänka Sverige riktigt hårt. Men nej så får man ju inte säga... för så illa kan det ju inte vara och skulle det vara det så illa så kommer staten/politikerna att enas och göra nått åt det ..... (nej det kommer dem inte alls. De kommer att fortsätta vara vuxna dagisbarn som kastar sand i sandlådan ock skylla på alla andra)

Det enda man kan göra är att hålla i hatten , för nu kommer vinterstormen.
"The winter is comming!"
 
  • Gilla
Frida Källgren och 35 till
  • Laddar…
Folk verkar sticka huvudet i sanden. Själv är det det enda jag tänker på! Öppnar Tibber innan jag drar på mig sockarna på morgonen!

Ser vi snittpris på 8-10kr i vinter kommer skiten träffa fläkten stenhårt.

Vi tjänar bra och kan rida ut stormen men någon konsumtion kommer inte på tal.
 
  • Gilla
Berndtan och 5 till
  • Laddar…
Vi klarar oss bra. Visst det är sura pengar att betala men ingen fara för oss alls.
The great purge är påväg att ske, 2023 kommer skiten att träffa fläkten och ingen kommer undan.
Tråkigt att det blir så mycket collateral damage.
 
  • Gilla
LaryL och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ts, kunde varit min trådstart li
ka gärna, vi verkar ha liknande "förhållanden", förutom att jag bor i en skokartong på endast 170 kvm.
En tänkbar effekt av energipriserna blir väl då att mindre hus blir mer attraktiva och vise versa.

Öka marknadsvärdet genom att riva en del av huset ;)
 
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 12 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
En tänkbar effekt av energipriserna blir väl då att mindre hus blir mer attraktiva och vise versa.

Öka marknadsvärdet genom att riva en del av huset ;)

Det kommer en omvärdering av hus.
Vi som har fixat för låga driftkostnader kommer att få markant högre värderade hus än de som inte har det.
Som det har varit de senaste 10-15åren är det yta och glassigt som värderats högst. Det kommer troligen att försvinna för alla utom de dära 15Miljoner plus villorna. De som har råd med dem är inte lika känsliga för driftkostnader och kommer nog ändå att värdera yta och glassigt mer än låga driftkostnader.

Dock iom att en kraftig lågkonjunktur är på G så kommer värdet att sjunka för alla.
 
  • Gilla
Frida Källgren och 5 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!

Jag håller helt med dig att vi är på väg mot hårda tider där vardagslyx kommer tas ifrån oss om vi inte agerar nu! Sveriges befolkning måste vakna och ta sitt ansvar även för dom som inte vågar inse sanningen. Att få bygglov för en kärnkraftverk tar minst 7 år och sedan skall den byggas. Jag tror tyvärr att vi är på väg mot en europeisk krasch! I Italien gick dom ut i nyheterna att dom får sätta på elementen 1 timme på morgonen och en timme på kvällen nu under vintern. Det är förjävligt helt enkelt!
 
  • Gilla
Frida Källgren och 6 till
  • Laddar…
"En välbyggd igloo med plats för några personer kan hålla en temperatur inomhus runt nollstrecket trots en utomhustemperatur ner mot – 40°C. En igloo skapar inte bara möjlighet att vistas där det är riktigt kallt, utan den har också en geometri, formen av en sfär, som är den mest klimatsmarta formen för en byggnad.""
 
  • Gilla
Hullefar och 11 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Nej, du är inte den enda som tänker så. Vi är också i en situation där vi kan hyggligt reglera vår elförbrukning (köra lokaleldstäder istället för värmepump) och skjuta över elbilsladdningens kostnader till kunderna (bilen går nästan uteslutet i företagets tjänst, ett företag som inte är så hemskt beroende av konjunkturläget). Med hyggliga inkomster ser jag dessutom att vi klarar vintern även om det kan göra ont.

Men precis som du, ser jag också enorma svårigheter för många branscher och näringsidkare. Här på landet ser jag lanthandlarna som de första att slås ut; med stort elbehov till kylar och frysar, låga marginaler i försäljning och låg försäljning på grund av illojala landsbygdsbor kommer det bli brutalt för små handlare på landet. Andra elintensiva företagare med små marginaler som pizzerior och restauranger drabbas inte bara av elpriserna som du säger, utan uteblivna kunder när kunderna har slut på konsumtionspengar.

Sen ska man inte glömma att det finns en hel del människor som inte har det så väl förspänt. Låginkomsttagare som redan innan prishöjningarna levde från lön till lön, eller fick hyvla allt de kunde på pensionen. Jag har dessa människor i min närhet och det är svårt att se deras oro och lidande.

Det stör mig enormt att vi har en stor medelklass som inte alls resonerar som du, alltså att man är förberedd och har råd även om det kommer göra ont. Istället är det ett fruktansvärt gnällande över de privilegier man nu ser glida ur plånbokens räckhåll. Plötsligt blir det för dyrt med all den uppvärmda boytan, det blir för dyrt för alla de fritidsmilen med bilen som ändå utgör hälften av bilarnas körsträcka, lövbiff istället för fläskfile, husbilssemestern får slopas, den uppvärmda poolen svalna och Las Palmas-resorna får vänta. Det är grovt osympatiskt att väcka revolutionär stämning när ren lyxkonsumtion tillfälligt glider utom räckhåll för en, tycker vi har en högst illojal befolkning i Sverige som inte alls vill ställa upp i kristider så som våra grannländers befolkning vill göra.
 
  • Gilla
Frida Källgren och 47 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
[bild]
Om vi kopplar bort innerstaden så kanske vi sparar in de där 5% som krävs för att få ner priserna igen. :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
UtiSkogen och 20 till
  • Laddar…
mickewest mickewest skrev:
[bild]

Man blir förbannad när Politikerna står och ljuger och säger att det är marknaden som är ansvariga för stängningen av Ringhals 1 och 2 när dom själva har röstat för att lägga ner dom.
Med dom kvar hade det inte varit lika illa som det är nu.
Som du fått svar om i annan/andra tråd(ar) var det där ett kraftfullt slag i luften för att få populistiska poäng. Nedläggningen var redan beslutad och förberedd sen länge.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 18 till
  • Laddar…
G
kashieda kashieda skrev:
Som du fått svar om i annan/andra tråd(ar) var det där ett kraftfullt slag i luften för att få populistiska poäng. Nedläggningen var redan beslutad och förberedd sen länge.
Även de belutet var styrt av politiska regler, tex att R1 och R2 "ändå" ska stängas 2025.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Som du fått svar om i annan/andra tråd(ar) var det där ett kraftfullt slag i luften för att få populistiska poäng. Nedläggningen var redan beslutad och förberedd sen länge.
Så ett sådant beslut är oåterkalleligt, hugget i sten, omöjligt att ändra menar du? Med läget som råder och det än värre läget som kommer, kan det vara idé att se över möjligheten att riva upp beslutet tills läget är bättre?
 
  • Gilla
Thomas' och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.