Jag har uppdaterat styrningen så man kan välja "under dagens medelpris" istället för att sätta ett fast värde. Uppdaterat script på https://github.com/QAnders/IVT-HP-PriceControl

Gränssnitt för styrning av värmepumpspris med aktiverad VP-kontroll och val för dagens medelpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niclas81
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har testat lite men "krets 2" verkar inte ha någon effekt, men jag har "Extern ingång" 1 och 2.
Jag kan sätta olika värden på dem så då kan du styra värme på 1:an (PEL B11 terminal 10-C på min) och varmvatten på 2:an (PEL B12, 5-C).
Tack! Det låter lovande!
Då ska jag ner i källaren och skruva dit ett par Shelly 1 reläer på dem ingångarna!
Börjar med att styra dem på tid/manuellt genom shelly-appen, men sen är jag inne på liknande lösning som du med att styra på timpris. Jag ska titta på din lösning och se om jag kan använda den eller för inspiration.
Har inte bestämt mig för om det blir Home Assistant, Homey, en arduino eller en raspberry som ska få äran att styra reläerna… :)
 
N Niclas81 skrev:
Tack! Det låter lovande!
Då ska jag ner i källaren och skruva dit ett par Shelly 1 reläer på dem ingångarna!
Börjar med att styra dem på tid/manuellt genom shelly-appen, men sen är jag inne på liknande lösning som du med att styra på timpris. Jag ska titta på din lösning och se om jag kan använda den eller för inspiration.
Har inte bestämt mig för om det blir Home Assistant, Homey, en arduino eller en raspberry som ska få äran att styra reläerna… :)
Min lösning är ju i stort byggd med node.js som "logic" vilket väl också går att köra i både Homey och Home Assistant så en hel del borde ju gå att stjäla rakt av från min kod... :)
Det kan ju vara lite knepigt att dra ut node.js delarna från den stora JSON blaffan men hojta till här så kan jag kopiera ut de delarna...
 
  • Gilla
Niclas81
  • Laddar…
N Niclas81 skrev:
Tack! Det låter lovande!
Då ska jag ner i källaren och skruva dit ett par Shelly 1 reläer på dem ingångarna!
Börjar med att styra dem på tid/manuellt genom shelly-appen, men sen är jag inne på liknande lösning som du med att styra på timpris. Jag ska titta på din lösning och se om jag kan använda den eller för inspiration.
Har inte bestämt mig för om det blir Home Assistant, Homey, en arduino eller en raspberry som ska få äran att styra reläerna… :)
Sådär! Tänkte jag. Allt fungerade prima. Tills jag hängde tillbaka fronten på bergvärmepumpen…
Det borde man kanske tänkt på, att Wi-Fi funkar dåligt i en plåtlåda!….

Version 2 kommer snart med puckarna i en plastkapsling utanför plåtburken!
 
  • Innandömet av en bergvärmepump med elektriska komponenter och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av elektriska kablar och en grön anslutningsterminal inuti en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertaket på en bergvärmepump med färgkodade kablar och elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska anslutningar och komponenter inuti en bergvärmepump med tydligt markerade Wi-Fi enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska ledningar och terminaler inuti en bergvärmepump, indikerar utmaningar med Wi-Fi i metallförvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av en bergvärmepumps extrena anslutningar och kablageinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild på öppnad bruksanvisning med skiss för SHELLY 1 SMART WIFI RELAY installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två blåa Shelly-reläer märkta 'EXT 1' och 'EXT 2', monterade på en svart bakgrund med varningsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har testat lite men "krets 2" verkar inte ha någon effekt, men jag har "Extern ingång" 1 och 2.
Jag kan sätta olika värden på dem så då kan du styra värme på 1:an (PEL B11 terminal 10-C på min) och varmvatten på 2:an (PEL B12, 5-C).
Fick dit alla grejer. Se min post ovan… ☺️
Nåväl. Kan du se någonstans i menyerna om de externa ingångarna är aktiverade? Eller har du bara bekräftat att det funkar genom att du märker att produktionen stannar/ej startar?
 
N Niclas81 skrev:
Fick dit alla grejer. Se min post ovan… ☺️
Nåväl. Kan du se någonstans i menyerna om de externa ingångarna är aktiverade? Eller har du bara bekräftat att det funkar genom att du märker att produktionen stannar/ej startar?
Tjusigt! Jo, WiFi och plåtlåda fungerar dåligt... :sweat:

Du måste gå in i menyn och ändra, det ligger dock i vanliga användarmenyerna och inte under installatör.
187434016-c21886fc-9069-4c46-9978-3bc267740a55.png

Ändra "Blockera" till "Ja" för både Extern styrning 1 & 2
 
Jag håller på lägga till temp.sensorer för att kolla varmvatten temp så min är lite "ofärdig" igen... :cool:
Elektronikprojekt med en Raspberry Pi och reläkort kopplade till en breadboard med kablar och temperatursensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dajz och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Tjusigt! Jo, WiFi och plåtlåda fungerar dåligt... :sweat:

Du måste gå in i menyn och ändra, det ligger dock i vanliga användarmenyerna och inte under installatör.
[bild]

Ändra "Blockera" till "Ja" för både Extern styrning 1 & 2
Nu är puckarna flyttade till en plastkappsling utanför..
Jag var nog otydlig i min fråga. Jag har gjort inställningarna för vad som ska hända för externa ingångarna. Vad jag menade var om man kan se att exempelvis varmvattenproduktionen är blockerad pga att min switsch är påslagen.
Jag vill alltså bekräfta att de externa ingångarna aktiveras korrekt.

Tack!
 
N Niclas81 skrev:
Nu är puckarna flyttade till en plastkappsling utanför..
Jag var nog otydlig i min fråga. Jag har gjort inställningarna för vad som ska hända för externa ingångarna. Vad jag menade var om man kan se att exempelvis varmvattenproduktionen är blockerad pga att min switsch är påslagen.
Jag vill alltså bekräfta att de externa ingångarna aktiveras korrekt.

Tack!
Ah, det finns inte någon indikator på det som jag hittat utan jag har bara kollat elförbrukning och varmvatten temperatur och sett att det går neråt...
 
  • Gilla
Niclas81
  • Laddar…
Suttit och labbat lite och lagt till en "Advanced" version som har lite mer controller genom "Day average" som gräns, samt lite grafer för priset...

Grafisk användargränssnitt för energistyrning med kontrollpanel, statusindikatorer och grafer för dagliga priser och temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jaegerbef och 2 till
  • Laddar…
N Niclas81 skrev:
Fick dit alla grejer. Se min post ovan… ☺️
Nåväl. Kan du se någonstans i menyerna om de externa ingångarna är aktiverade? Eller har du bara bekräftat att det funkar genom att du märker att produktionen stannar/ej startar?
Hmm... Jag har inte reflekterat över det, men kanske den här symbolen betyder att det är blockat:
Display av värmepump med temperaturvärden och en blockeringssymbol markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte sett den tidigare men vi hade strömlöst ett tag och nu när VP'n startar med Extern ingång färdigt som "blocked" så kommer den symbolen i displayen. Stänger jag av blockeringen så kommer det en varmvatten (en kran) istället så kanske den betyder det...?!? :thinking:
 
IVT's manualer lämnar ju en del att önska... Hittade det nu, pilarna är mycket riktigt Extern Styrning:
Diagram över driftsymboler för IVT-system med fokus på symbol 13 markerad med röd cirkel, som representerar "Extern styrning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock har jag inte tidigare haft dem där, även fast jag har haft styrningen på... Både elförbrukning och varmvattentemp. har sjunkit under de dagar när jag haft den på (men inte sett pilarna) så det känns ju lite konstigt...
Å andra sidan så hoppar poolstyrning ut och in och lite nu och då, men den fortsätter ändå värma/reglera poolvärmen så kanske min display/logik inte är helt kry...
 
Fick lite inspiration av denna tråden och har själv börjat labba med min CTC för att slå på/av nattsänkning enligt pris.

Jag slängde ihop ett Flow i node red på ett par timmar och tog hjälp av denna modulen (https://flows3.nodered.org/node/node-red-contrib-power-saver) med nordpool priser som input, tror det kommer fungera bra.
 
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
K kuse skrev:
Fick lite inspiration av denna tråden och har själv börjat labba med min CTC för att slå på/av nattsänkning enligt pris.

Jag slängde ihop ett Flow i node red på ett par timmar och tog hjälp av denna modulen ([länk]) med nordpool priser som input, tror det kommer fungera bra.
Ah, ha, ha, snyggt!

Så klart det redan fanns en nod för det... :crysmile:
Jag kämpade mig genom ENTSOE api dokumentation helt i onödan alltså...
 
Haha ja såg det i din kod
Så vad jag ska köra nu tänkte jag är att varje dag kl 13:10 ca hämta nya priser från nordpool (de släpps då för kommande dygn om jag fattade det rätt) och skriva till disk.

Sedan har jag en file-watch på den filen som triggar om-schedulering mha. Power-saver-modulen då.
På så vis behöver jag bara prata med nordpool en gång om dygnet.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.