Claes Sörmland
På tal om praktiskt. Under mina år i Tyskland förstod jag varför målade vita väggar var så utbrett, gärna på glasfiberväv. Tyskland har helt enkelt en stor privat hyresmarknad med familjer som äger hus med några enstaka lägenheter som hyrs ut. Regeln är att man målar om lägenheten när man flyttar ut. Och också flyttar med tvättmaskin (från köket!) och hela köket inklusive vitvaror och spis/häll.

Då blir det målat vitt som blir standarden. Praktiskt och anonymt. Lätt att kladda upp själv för unga (och därmed statistiskt fattigare) människor som byter bostadsort.
 
Det finns ju en massa varianter av vitt. Vit nr 1, Stockholmsvitt, kittvitt osv.
Eller: vitt, kritvitt, kritinnelit vitt (dialektal komparering av adjektiv som endast förekommer i trakten av Kungsberg i Gästrikland). Finns även för svart: svart, kölsvart, kölinnelit svart. :)
F.ö. är nog vitt att föredra framför vissa individers favoritfärger typ lila.
 
  • Gilla
  • Haha
Martase och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Tidslöst håller jag inte riktigt med om. Detta är något som varit "inne" de senaste 10 åren ungefär.
Håller jag inte alls med om, vitt har varit mer eller mindre "inne" betydligt längre än de senaste 10 åren.
Eller, det har alltid varit inne, se'n 100 tals år.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Microkatten
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vitt är väl ingen trend just nu, vitt har ju alltid funnits
Visst har vitt "alltid" funnits historiskt, då i form av t.ex. det naturligt vita kalkbruket och -putsen. För övrigt skulle jag nog säga att det inte har funnits en period i historien när man målat så mycket golv, väggar och tak inomhus vita som de senaste decennierna. Eller svart/gråskala. Liksom snickerier som kök, stolar, osv. Så visst är det en trend, snarare än något som är tidlöst.

Sjuttiotalet var ju helt tvärtom, med alla möjliga murriga och andra färger, storblommiga mönster o.s.v. Det enda som var vitt var väl de vita fodrena av plast runt fönster och dörrar...

Exteriört, förutom t.ex. vitkalkade stenhus och korsvirkesfyllnader, så användes vitt - när det användes - snarare som kontrastfärg, såsom på husknutar. Under 1900-talet blev standardfärgen vit på fönster, men innan dess var det röda, gröna, gråa fönster, även invändigt på smygar osv. De som förr hade råd att måla använde väldigt mycket kulör, beroende på aktuell trend. Se t.ex. Gysinges historiska översikt.

Själv är jag nog innerligt trött på den sterila, fantasilösa, opersonliga vita trenden. Det hjälper inte att sätta en röd kudde i den vita soffan! ;) Tittar man t.ex. på bostadsannonser så är det ju i princip samma bild som används i alla annonser, vitt vitt vitt överallt! :cry:

Jobbar sakta med säkert bort det gamla tråkiga vita hemma, både interiört och exteriört. Färg gör en glad! :love:
 
  • Gilla
  • Älska
perror och 8 till
  • Laddar…
Här hemma:
Gult
Grönt
Rött
Rutigt
Randigt
Blommigt
Grått
Turkos

Vita vägar endast på kaklet i ett badrum.

Tycker inte det blir som prideflaggan som någon skrev ovanför. I så fall är det ändå modigare än att hissa vit flagg ;):D.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Jobbar sakta med säkert bort det gamla tråkiga vita hemma, både interiört och exteriört. Färg gör en glad! :love:
Vitt är också en färg, och den gör mig glad! :)
 
  • Gilla
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
Tråkigt? Jo det tycker jag, men jag har ändå full förståelse för att många har enbart vita väggar - det gör det så enkelt! Färg är fantastiskt, men det kräver en viss talang att hitta rätt färger och koordinera inredningen.

Själv kör jag en feg medelväg - väggarna i mina rum är sedan typ 25 år tillbaka neutralt grå från 1500N till 6000N. Mina möbler, en hel del av konsten på väggarna och framförallt textilier är däremot rejält färgglada och gärna stormönstrade. Jag trivs och tycker att det är mysigt, men unga gäster har ibland sagt ”oj vad mycket färg!” :D …och de grå väggarna får möblernas och konstens färger att ”poppa” än mer!

Med åren har jag insett att även om jag gillar att läsa om och kan uppskatta rådande inredningstrender så vill jag inte ha ett trendigt hem. Jag plockar hellre inslag från olika epoker och skapar en mix som jag trivs med, gärna med en lagom andel av gamla och blivande ”klassiker”.
 
  • Gilla
Jaco Bosco och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På tal om praktiskt. Under mina år i Tyskland förstod jag varför målade vita väggar var så utbrett, gärna på glasfiberväv. Tyskland har helt enkelt en stor privat hyresmarknad med familjer som äger hus med några enstaka lägenheter som hyrs ut. Regeln är att man målar om lägenheten när man flyttar ut. Och också flyttar med tvättmaskin (från köket!) och hela köket inklusive vitvaror och spis/häll.

Då blir det målat vitt som blir standarden. Praktiskt och anonymt. Lätt att kladda upp själv för unga (och därmed statistiskt fattigare) människor som byter bostadsort.
Detra är nog enda vettiga anledning till att ha vitt som standard.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På tal om praktiskt. Under mina år i Tyskland förstod jag varför målade vita väggar var så utbrett, gärna på glasfiberväv. Tyskland har helt enkelt en stor privat hyresmarknad med familjer som äger hus med några enstaka lägenheter som hyrs ut. Regeln är att man målar om lägenheten när man flyttar ut. Och också flyttar med tvättmaskin (från köket!) och hela köket inklusive vitvaror och spis/häll.

Då blir det målat vitt som blir standarden. Praktiskt och anonymt. Lätt att kladda upp själv för unga (och därmed statistiskt fattigare) människor som byter bostadsort.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vitt är också en färg, och den gör mig glad! :)
Ja, du resonerar nog precis som dessa inredare jag pratar om. Som "leker med färger", när allt sedan är vitt, vitt, vitt.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Detra är nog enda vettiga anledning till att ha vitt som standard.
Jag gillar vitt av en annan enkel anledning, och det är att det blir mer ljus inomhus, och det höjer mitt humör rejält.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En svensk följer den stora massan, så har det nästan alltid varit historiskt. Att tänka själv är vi inte upplärda till, men kanske om en generation till, eller två….
En svensk ur sin grupp är mer exakt. Givetvis finns massor som skiter i vad folk tycker och tänker själva.
 
A AG A skrev:
Ja, du resonerar nog precis som dessa inredare jag pratar om. Som "leker med färger", när allt sedan är vitt, vitt, vitt.
Hmmm, jag förstår nog inte vad du menar här? Jag gillar ju vitt! :)
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
Sedan behöver man inte lika starka lampor inomhus med vitt i tak och på väggar. Det ligger i tiden att spara på el. ;)
 
  • Haha
CatharinaX
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vitt är också en färg, och den gör mig glad! :)
Vitt är väl alla färger samtidigt, inte en färg ;). Kanske därför du blir glad och det passar alla.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vitt är väl alla färger samtidigt, inte en färg ;). Kanske därför du blir glad och det passar alla.
Blanda inte ihop vitt ljus med vit färg.
 
  • Gilla
Liljencrantz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.