Garderobssnickarn
Har sett en del gamla trådar angående den här frågan. Men jag har inte kunnat läsa mig till ett entydigt svar.

I mitt fall så har jag ett elverk som ger en fin sinuskurva och 1900w kontinuerligt. På min LLVP står det att den drar 1920w.

vad tror ni, går den att driva i nödfall? (Där ett nödfall är om elpriset spårar fullständigt)
 
Som jag förstått det så borde det gå fint om du ksn koppla vp direkt på elverket o där med köra vp:n "offgrid"
Du bör inte koppla in elverket på husnätet om du inte har förberett för det med "ödrift" för huset
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Garderobssnickarn
M MrDizzy skrev:
Som jag förstått det så borde det gå fint om du ksn koppla vp direkt på elverket o där med köra vp:n "offgrid"
Du bör inte koppla in elverket på husnätet om du inte har förberett för det med "ödrift" för huset
Ja precis. Tror du man klarar av starkströmmen?
 
Läs den tekniska beskrivningen för elverket.
Är det Max 1900 eller är det kontinuerligt 1900.
Vad är det för ett elverk? Så går det lättare att hjälpa dig och bedöma om det går bra.
 
Jag antar att den angivna effekten på elverket är vid en resistiv last vilket värmepumpen inte är. Tror inte att det kommer fungera.
 
Garderobssnickarn
K kioskdavid skrev:
Läs den tekniska beskrivningen för elverket.
Är det Max 1900 eller är det kontinuerligt 1900.
Vad är det för ett elverk? Så går det lättare att hjälpa dig och bedöma om det går bra.
Kontinuerligt 1900w, Max 2500w.
 
Garderobssnickarn
M Martin.ke skrev:
Jag antar att den angivna effekten på elverket är vid en resistiv last vilket värmepumpen inte är. Tror inte att det kommer fungera.
Kan tyvärr inte läsa mig till det i manualen.
 
Garderobssnickarn

Bästa svaret

En luftvärmepump brukar varvtalsstyra kompressorn med en frekvensomriktare vilket innebär att den inte ger problem med höga startströmmar som direktstartade motorer ger Dessutom drar värmepumpen en lägre effekt när den inte går för fullt. Det kan fungera. Det är ju enkelt att prova.

Sedan bör du tänka på att en bensingenerator har så dålig verkningsgrad att det blir effektivare att elda bensinen för värme än att gå omvägen via el och värmepump.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.