HOBBY ARCHITECT
A ArkitektMSA skrev:
Tycker inte att det avlånga vardagsrummet är något problem i det huset, tvärtom! Där har du lyckats bra med att dela in ett stort rum i två relativt behagliga rumsligheter genom den dubbla takhöjden över matsalsdelen.

Sen hade jag gjort vissa andra saker annorlunda. Jag hade skrutit mer med pooldelen. Den är det coolaste delen av huset, och jag hade lagt den synlig med visuell kontakt/acces från vardagsrummet. Antagligen bytt plats på hemmakontor och ombyte/bastu och hakat på poolen på kortsidan av huset, med glaspartier in mot vardagsrummet.

På övervåningen hade jag tagit bort väggen/dörren framför tv-rummet och låtit väggen mot bjälklagsöppningen vara halvhög för att skapa kontakt mellan de social ytorna uppe och nere. Jag hade tagit bort väggen/dörren som skärmar av korridoren in till de mindre sovrummen - den behövs inte. Jag hade även tagit bort väggen mellan föräldrasovrummet och korridoren för att istället förlänga väggen mellan tv-rummet och föräldrasovrummet. Så en dörr in till enorm ”master suit” som har egen klädkammare och eget badrum bara de har access till.

Det är kul att rita hus, för man ritar inte bara ett hus, man ritar drömmen om ett liv. Sen drömmer vi alla olika. För mig är det lite ovanligt att drömma om ett vardagsrum där gästerna sitter på rader i soffor bakom varandra och tittar på en enorm TV. Eller att visa ner gästerna till en mindre gympasal i källaren där de ska övernatta intill varandra på en enorm tjockmatta i hörnet. Men det behöver inte vara fel. Bara oväntat när man har den typen av budget som krävs för att bygga ett nästan 900 kvm stort hus.
Tack. Nice att du gillade vardagsrummet, det gör mig glad. Intressant det där om att ha pooldelen på andra sidan, men jag tror det blir bättre så här, det skulle va svårt att göra om det i alla fall. Det finns ett litet gästrum på nedervåningen också, men det är även tänkt att finnas gäststuga. Tv-rummet på övervåningen ska man kunna stänga till så man inte stör dom där nere med tv ljudet. Jag gillar att huset har en genom skäraning, men väggen/dörren i mitten av korridoren kanske inte behövs som du sa. Var bara rädd att korridoren skulle kännas för lång. Frågan är om väggen/dörren som skär av korridoren på nerevåningen också är onödig.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Tack. Nice att du gillade vardagsrummet, det gör mig glad. Intressant det där om att ha pooldelen på andra sidan, men jag tror det blir bättre så här, det skulle va svårt att göra om det i alla fall. Det finns ett litet gästrum på nedervåningen också, men det är även tänkt att finnas gäststuga. Tv-rummet på övervåningen ska man kunna stänga till så man inte stör dom där nere med tv ljudet. Jag gillar att huset har en genom skäraning, men väggen/dörren i mitten av korridoren kanske inte behövs som du sa. Var bara rädd att korridoren skulle kännas för lång. Frågan är om väggen/dörren som skär av korridoren på nerevåningen också är onödig.
Jag förstår att TV är en viktig del av dina projekt. I ”summer dream” har du alltså ett avskilt TV-rum på övervåningen för ett större sällskap, och en TV-hörna i vardagsrummet med schäslong, men med stor sittgrupp bakom, också avsedd för ett större sällskap.

I min mening missar du en stor del av husets potential när du skärmar av tv-rummet på övervåningen.

Ett alternativ skulle kunna vara att istället för dina två TV-utrymmen med ganska liknande karaktär skapa tre TV-utrymmen med olika karaktär.

1. Öppna upp tv-rummet på övervåningen. Detta skulle nu få en karaktär motsvarande tv-hörnan i vardagsrummet. Man hör i resten av huset, men man kan även låta TV:n vara av och använda rummet enbart som social yta. Man kan ha kontakt med köket nedanför, exempelvis om någon vill berätta att maten är klar.

2. Ta bort schäslongen i vardagsrummet, och flytta arbetsrummet dit. Gör ett nytt, avskilt mindre TV-rum i befintligt arbetsrum. Perfekt för privat TV-tittande, tv-spel och VR.

3. Fixa en riktig bio-del med projektor och sköna sittmöbler i källaren.
 
HOBBY ARCHITECT
A ArkitektMSA skrev:
Jag förstår att TV är en viktig del av dina projekt. I ”summer dream” har du alltså ett avskilt TV-rum på övervåningen för ett större sällskap, och en TV-hörna i vardagsrummet med schäslong, men med stor sittgrupp bakom, också avsedd för ett större sällskap.

I min mening missar du en stor del av husets potential när du skärmar av tv-rummet på övervåningen.

Ett alternativ skulle kunna vara att istället för dina två TV-utrymmen med ganska liknande karaktär skapa tre TV-utrymmen med olika karaktär.

1. Öppna upp tv-rummet på övervåningen. Detta skulle nu få en karaktär motsvarande tv-hörnan i vardagsrummet. Man hör i resten av huset, men man kan även låta TV:n vara av och använda rummet enbart som social yta. Man kan ha kontakt med köket nedanför, exempelvis om någon vill berätta att maten är klar.

2. Ta bort schäslongen i vardagsrummet, och flytta arbetsrummet dit. Gör ett nytt, avskilt mindre TV-rum i befintligt arbetsrum. Perfekt för privat TV-tittande, tv-spel och VR.

3. Fixa en riktig bio-del med projektor och sköna sittmöbler i källaren.
Jag vill att man även ska kunna kolla på tv från soffgruppen (inte bara shäslongen). Så det blir lite som en bio i vardagsrummet, för jag vill kunna ha nära till köket och vara i ett trivsamt rum när jag kollar på tv och film, inte i en källare. Men vet ju att många gillar att ha bio i källaren och det kan jag också förstå, men inte riktigt min grej. Sen är det bra med två tv-rum tycker jag. Tv-spel tänker jag kan vara i källaren.
 
Tittade lite snabbt.
Vilken är tanken med att det är ca 1 meter högre i tak i källaren än resten av huset? (5 extra trappsteg) Likaså undrar jag varför det är lägre takhöjd i master bedroom? (kan ha misstolkat trappstegen) Jag hade nog tittat på att få ner rökrör till källarplanet utifall man skulle få för sig att elda lite där också. Och källarens fönster? Är det sluttande mark så att det är endast är just där det är placerat ett fönster? (annars är naturligt infallande ljus trevligt) Sedan, återigen, vilken är målgruppen? Det är många små sovrum vilket innebär en stor barnfamilj? Som dessutom tar sig an alla kompisarna till barnen? Jag är väl mest bekymrad över att de två toaletterna på boplanet har en dusch och ett badkar vardera och det är väl lite farligt att låsa upp dem med halvlånga och jättelånga aktiviteter och dessutom placera den ena inne i den privatare delen?
 
HOBBY ARCHITECT
VidarH VidarH skrev:
Tittade lite snabbt.
Vilken är tanken med att det är ca 1 meter högre i tak i källaren än resten av huset? (5 extra trappsteg)
För att det ska vara högre i tak i hobbyrummet för framförallt barn där man kan leka, träna, hänga i lianer, spela boll och vara allmänt busig.

VidarH VidarH skrev:
Likaså undrar jag varför det är lägre takhöjd i master bedroom? (kan ha misstolkat trappstegen)
För att man ska kunna se ut genom fönstren när man ligger i sängen. Vinterträdgården ska nämligen ha lite extra högt i tak så det känns mer som utomhus. Har inte gjort en 3D ritning eller än, så svårt att förstå för er.

VidarH VidarH skrev:
Jag hade nog tittat på att få ner rökrör till källarplanet utifall man skulle få för sig att elda lite där också.
Du menar öppen spis? Det vill jag bara ha i vardagsrummet. Eller tänkte du nåt annat eldande, hur mycket yta behövs för det, berätta gärna. Jag kan inget om teknik.

VidarH VidarH skrev:
Och källarens fönster? Är det sluttande mark så att det är endast är just där det är placerat ett fönster? (annars är naturligt infallande ljus trevligt)
Jag ville inte ha fönster åt sidan där altanen är och inget åt vänster, ville egentligen inte ha källarfönster som syns alls utan mot högersidan där man inte är, men det fick bli framsidan. Det blir såna fönster man gräver ner ett hål en bit i marken eftersom jag vill att första våning ska vara så nära marken som möjligt.

VidarH VidarH skrev:
Sedan, återigen, vilken är målgruppen? Det är många små sovrum vilket innebär en stor barnfamilj? Som dessutom tar sig an alla kompisarna till barnen?
En barnfamilj. Dom två avlånga sovrummen till vänster kan göras om till ett, och har man mindre än fyra barn får man ett gästrum också.

VidarH VidarH skrev:
Jag är väl mest bekymrad över att de två toaletterna på boplanet har en dusch och ett badkar vardera och det är väl lite farligt att låsa upp dem med halvlånga och jättelånga aktiviteter och dessutom placera den ena inne i den privatare delen?
Vad menar du? Det finns två duschar, en i varje badrum på övervåningen. Badkaret använder man nog inte lika ofta.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Frågan är om vinterträdgården ska vara i 1, 2 eller 1,5 våning hög. Tror 1,5. Så svårt det där med hur tak ska ser ut på bästa sätt. Tak med extra lång takfot vilket är snyggt, men kanske inte passar till detta hus, eller bara låta det vara lådor liksom.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
För att det ska vara högre i tak i hobbyrummet för framförallt barn där man kan leka, träna, hänga i lianer, spela boll och vara allmänt busig.


För att man ska kunna se ut genom fönstren när man ligger i sängen. Vinterträdgården ska nämligen ha lite extra högt i tak så det känns mer som utomhus. Har inte gjort en 3D ritning eller än, så svårt att förstå för er.

Du menar öppen spis? Det vill jag bara ha i vardagsrummet. Eller tänkte du nåt annat eldande, hur mycket yta behövs för det, berätta gärna. Jag kan inget om teknik.


Jag ville inte ha fönster åt sidan där altanen är och inget åt vänster, ville egentligen inte ha källarfönster som syns alls utan mot högersidan där man inte är, men det fick bli framsidan. Det blir såna fönster man gräver ner ett hål en bit i marken eftersom jag vill att första våning ska vara så nära marken som möjligt.


En barnfamilj. Dom två avlånga sovrummen till vänster kan göras om till ett, och har man mindre än fyra barn får man ett gästrum också.

Vad menar du? Det finns två duschar, en i varje badrum på övervåningen. Badkaret använder man nog inte lika ofta.
Sedär! Du har ju faktiskt tänkt igenom det hela och kunde svara på mina frågor väldigt enkelt. Jättebra. Lägg till en visionstext till de olika husens ritningar så att man som strötittare förstår premisserna för husets användande.

Gällande min tanke med rökrör ner till källaren så är jag inte tekniskt lagd heller, men jag vet att exempelvis svärmors hus byggdes med en öppen spis i gillestugan även om den i byggfasen inte färdigställts utan fick ett lock strax över markytan (under altanen) samt att det sattes in en kassett av träreglar, isolering och gipsskiva som "vägg" i den för att täta den tills den dagen man hade önskemål om att färdigställa. Jag gillar tänket att förbereda saker när man har möjlighet att enkelt kunna göra det. Nu har du yttre och inre eldstad i en skorsten, att dra ner den yttres fundament på utsidan väggen till bottenplattan vid gjutningen/murningen torde inte vara så mycket extra arbete? Men det är ju avhängigt hur man tror att folk kommer att använda utrymmet över tid om man tror att det är användbart för någon av brukarna under husets livslängd. Så det är min tanke där.

Jag står fast vid åsikten att det är ont om toaletter. Sex personer samtidigt på morgonen som har olika rytm och vill vara ifred kan bli spännande. Har man lika många gäster till så blir det något mindre spännande... Du planerar för en stor barnfamilj med stora gemensamma ytor och ett sovloft som skulle kunna ta emot en scoutkår utan att ens höja på ögonbrynen. Ett par extra toaletter i huset passar in i den visionen, åtminstone i mina ögon.

Sovrummet. Du anpassar golvet efter fönstret? Okej. Det är ju en lösning för att få utsikt. Men om jag minns rätt är sovrumsfönstret det enda på den husväggen?
Själv har jag ett fönster på 60 cm med mörkläggningsgardin nerdragen när man sover för att slippa ljusinsläpp så mycket som möjligt, så jag är helt fel kundgrupp i den frågan. Det är ibland svårt nog att kliva upp ur sängen som det är utan att fastna i en utsikt... ;)

Mitt enda tips är att hitta ett "problem" och gör ett par olika lösningar på det för att öva upp din flexibilitet att möta kundernas olika önskemål. Det låter konstigt men det övar upp ett helhetstänk som behövs när förändringar sker inkrementellt. Fyra lösningar kan ju tillsammans innebära ett nytt problem och om du då övat innan så kanske du redan har lösningen.

/Uppväxt med rutat millimeterpapper
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
VidarH VidarH skrev:
Jag står fast vid åsikten att det är ont om toaletter. Sex personer samtidigt på morgonen som har olika rytm och vill vara ifred kan bli spännande. Har man lika många gäster till så blir det något mindre spännande... Du planerar för en stor barnfamilj med stora gemensamma ytor och ett sovloft som skulle kunna ta emot en scoutkår utan att ens höja på ögonbrynen. Ett par extra toaletter i huset passar in i den visionen, åtminstone i mina ögon.
Intressant, när det var tre badrum på andra våning tyckte någon det var overkill. Och den stora sängen och loftet i hobbyrummet är inte bara till för gäster att sova i men även myshörna för barn.
 
Det är skillnad på badrum och toalett. Badrum är dyra och toaletter är förhållandevis billigt att bygga en extra av. Möjligheten finns absolut att jag var en av dem som tyckte att det var overkill med tre badrum. Jag är ju lite snål och jag har mycket oftare stött på tillfällen då -alla- behöver gå på toaletten samtidigt. (aka man kommer hem från whatever)
 
VidarH VidarH skrev:
Det är skillnad på badrum och toalett. Badrum är dyra och toaletter är förhållandevis billigt att bygga en extra av. Möjligheten finns absolut att jag var en av dem som tyckte att det var overkill med tre badrum. Jag är ju lite snål och jag har mycket oftare stött på tillfällen då -alla- behöver gå på toaletten samtidigt. (aka man kommer hem från whatever)
Japp. Har bott en bit över 20 år i ett hus med en ren toalett, ett badrum med toalett och ett duschrum med toalett.
Att ha tre toaletter har varit guld värt vid många tillfällen. Inte minst vid magsjuka eller liknande, då den eller de som är sjuka kan få "en egen" toalett. :)
Nu är badrummet omgjort till en dusch sedan länge, då badkaret aldrig användes.
Det är/var bekvämt att ha två dusch-rum när jag hade två tonåringar, men det var extremt sällan båda duscharna användes samtidigt.
Ska man använda tre samtidigt behöver man ju även fundera en hel del över vilken storlek på varmvattenberedare man behöver.
 
HOBBY ARCHITECT
VidarH VidarH skrev:
Mitt enda tips är att hitta ett "problem" och gör ett par olika lösningar på det för att öva upp din flexibilitet att möta kundernas olika önskemål. Det låter konstigt men det övar upp ett helhetstänk som behövs när förändringar sker inkrementellt. Fyra lösningar kan ju tillsammans innebära ett nytt problem och om du då övat innan så kanske du redan har lösningen.
Jag jobbar nu med två olika lösningar beroende på vilket tak som passar bäst plus en version av huset utan vinterträdgård. Dom syns utanför bilden, i samma fil.
https://3dwarehouse.sketchup.com/model/2316b64b-5796-43b5-8ba9-de353ba78c55/SOMMARDRÖM

Jag har även sett ut en tomt till salu på Hemnet som jag tror skulle passa. :geek:
 
HOBBY ARCHITECT
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
...taket över altanen behöver ju inte sticka ut så mycket som det gör på bilden. Jag tycker nog det första förslaget blir bäst.
 
HOBBY ARCHITECT
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.