He

Vi har en hög och ganska brant slänt som har skapats när vårt hus byggdes under förra året. Slänten är kanske 3 meter hög och 12 meter bred. Den består av sprängsten och ett lager fukthållande jordmassor överst. Där slänten övergår i plan mark längst ned tänker vi anlägga gräsmatta och högst uppe på krönet kommer vi bygga en altan längs hela sidan på huset.
20160409_092743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160409_092703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är nu vad vi skall göra med slänten? Vi skulle vilja lägga på jord och plantera något där som nyttjar slänten på ett bra sätt och det får gärna se ”naturligt” ut. Slänten är solbelyst från ca 12 till 17. Innan vi byggde huset växte denna marktäckande växt nästan överallt på tomtens framsida. Kanske den går att använda i slänten?
20160409_094241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi bor i Stockholm
 

Bästa svaret

Räkna platsen som halvskuggeläge och säkert lite torrt i o m lutningen.

Ok ni hade vintergröna, Vinca, där innan, som är en effektiv marktäckare för skugga. Så den funkar.

Kanske kan ni komplettera med nån grupp av anspråkslösa "släntbuskar", som ger t ex höstfärg som björkspirea, bukettapel, aronia.

För mer naturligt intryck kan ni istället sätta olika ormbukar, låga perenna gräs mm, Kolla på träjon, regnbågsbräken, älväxingar, skogsaster. Kanske blåbärsbuske? (surjord).

Jag kanske kommer på något mer. Detta var i all hast, känner mig lite stressad av att ha så många frågor kvar... :) Återkommer ev senare.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
Hej!

Nu är det många år sen men jag gör ett försök. Vad blev det på slänten? Idag är jag i samma sit.

S surfarn skrev:
He

Vi har en hög och ganska brant slänt som har skapats när vårt hus byggdes under förra året. Slänten är kanske 3 meter hög och 12 meter bred. Den består av sprängsten och ett lager fukthållande jordmassor överst. Där slänten övergår i plan mark längst ned tänker vi anlägga gräsmatta och högst uppe på krönet kommer vi bygga en altan längs hela sidan på huset.
[bild]
[bild]

Frågan är nu vad vi skall göra med slänten? Vi skulle vilja lägga på jord och plantera något där som nyttjar slänten på ett bra sätt och det får gärna se ”naturligt” ut. Slänten är solbelyst från ca 12 till 17. Innan vi byggde huset växte denna marktäckande växt nästan överallt på tomtens framsida. Kanske den går att använda i slänten?
[bild]
Vi bor i Stockholm
 
Krypoxbär är en trevlig marktäckare.

/Höghus
 
K k.sthlm skrev:
Hej!

Nu är det många år sen men jag gör ett försök. Vad blev det på slänten? Idag är jag i samma sit.
Ogräs. :D det har gått trögt tyvärr med detta. Och nu vill frugan ha pool där
 
  • Haha
Cajsa Lundin
  • Laddar…
Pool i den slänten? Det lär ju snarare bli ett vattenfall. :rofl:
 
T ToRy skrev:
Pool i den slänten? Det lär ju snarare bli ett vattenfall. :rofl:
Ena sidan får vara ingrävd och andra frilagd. Det går men det blir tyvärr lite dyrare än om huset stått på en åker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.