Eriksgatan
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja hur varmt är vatten som värmts upp på natten mer än 12h senare? När ska nästa man få duscha? Okej, han kan bada med ljumna vattnet. Som troligtvis inte räcker helt. Men hur fungerar det om man själv vill duscha på kvällen? Då är varmvattnet slut om jag vill duscha på kvällen. Tar jag det på.morgonen så finns.det inget vv på kvällen....
LOL, du har aldrig bott i ett hus, eller ens lyssnat på vad någon som bor i ett hus har att berätta, det förstår vi nu. Så varför intresserad av att delta i den här diskussionen?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men du svarade inte på den andra frågan. hur fungerar det att duscha om man bara får värma vattnet på natten?

Det krävs lite arbete för att kunna spara pengar genom att ha timdebitering. misslyckas man så kan det bli dyrt.
Det måste vara svårt att spara pengar om man måste laga mat mellan 17-19. Då ligger man på minus från början.
En 300 liters tank med 85 gradigt vatten ger vid 7 grader kallvatten och 85 gradigt vatten från tanken. Ger 600 liter 46 gradigt vatten. Med 10 liter i minuten så kan du då duscha i 60 minuter väldigt varmt... Det torde räcka för en sex personers familj med god marginal om man bara värmer nattetid och samtidigt ha reserver för handdisk mm...
Bara vanlig högstadiematematik.

Förlustenergin ur en normal förrådstank/varmvattenberedare inomhus motsvarar ungefär 3 graders temperaturfall per dygn. Så utan varmvattenuttag så ligger den på över 60 grader efter nästan två veckor...
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tur att min vvb på 100liter inte är en sån smart uppkopplad sak. Hade den kunnat läsa här så hade den vetat att de inte skulle fungera för min del att värma en gång om dygnet och sen ge 20min varm dusch...;)

Med andra ord det funkar klockrent för min del.
Senast inatt laddades den när elen låg på 10öre.

Man får akta så man inte halkar när man skalar banan:rofl:
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det beror nog framförallt på priset på elbilarna. Det kostar för mycket än så länge.
Det är väl så att ungefär 85 % av alla nya bilar som säljs går till företagsleasing, så lejonparten av alla bilar som folk köper är begagnade, ofta 3-5 år gamla. Så ska du jämföra att köpa elbil med att köpa fossilbil blir jämförelsen sned ifall du jämför priset på nya elbilar med priset på 3-5 år gamla fossilbilar.
Så varför inte köpa en bättre begagnad elbil?
En anekdot: Vår välskötta rostfria Clio slutade plötsligt starta en dag. Renaults "stöldskydd" är effektivt - det hindrar så småningom även ägaren att starta bilen permanent och ingen verkstad kan fixa felet - så de flesta Clios skrotas i förtid helt i onödan.
Hur som helst akutinköptes en bättre begagnad elbil. Den var i nära nyskick och hade gått 1 800 mil. Den var hela 9 år gammal, kostade 69 000 kr i inköp och har under de två år och 22 000 km vi har haft den endast kostat ett torkarblad och 3 liter spolarvätska plus 3 200 kWh el som vi laddat nattetid för i snitt 0,90 kr/kWh inkl. överföringsavgift, energiskatt och moms. Det blir 1,45 kr i total milkostnad. :D Vi använder den nu som förstabil, både som pendlarbil och till allehanda ärenden.
Tror knappast att den har fått någon värdeminskning under dessa ytterligare 2 200 mil eftersom motsvarande bilar som gått 6 000 - 8 000 mil säljs för runt 100 000 kr. Det nu 11 år gamla batteriet laddar fortfarande helt utan någon påvisbar degradering och vi får fortfarande ut de mil som aviserades när den var ny.
Andrabilen (dyra fossilbilen) används nu enbart när man behöver ta sig 20 mil eller längre enkel väg, vilket sker sällan, så den går under 500 mil per år nu. Och den kostar massor i vägskatt, försäkring, service och reparationer. Säkert över 60 kr/mil de senaste 2 åren. Värdeminskningen på den är enorm, den har jag inte ens räknat in och enbart den är mycket högre än vad elräkningen i vinter kommer att bli. När den inte längre är värd att reparera kommer vi med säkerhet att skaffa en andra begagnad elbil.
Det är många fler som fattat galoppen och resonerar likadant nu, och därför har priserna på begagnade elbilar ökat, och kommer att öka åtminstone under de 1-2 åren, trots elprishöjningarna.
 
Magnus E K
A Alexn72 skrev:
Tur att min vvb på 100liter inte är en sån smart uppkopplad sak. Hade den kunnat läsa här så hade den vetat att de inte skulle fungera för min del att värma en gång om dygnet och sen ge 20min varm dusch...;)

Med andra ord det funkar klockrent för min del.
Senast inatt laddades den när elen låg på 10öre.

Man får akta så man inte halkar när man skalar banan:rofl:
Och det fungerar perfekt för mig också med bara 30 liter (och max temperatur på 65 grader, termostaten går inte högre). Används dock bara till dusch, har inget varmvatten alls i resten av huset om det inte varit en natt med flera minusgrader.
 
Eriksgatan
A Alexn72 skrev:
Tur att min vvb på 100liter inte är en sån smart uppkopplad sak.
Också vi har tur som har en ny, "stendum" VVB som rymmer 182 liter. Har rörligt timprisavtal och stör mig en del på att termostaten triggar den att värma någon kvart så där var 4:e timme också under dagen när elen är som dyrast. Så jag slår ifrån den manuellt på morgonen och slår på den när jag går och lägger mig. Tränar då knän och vader i trappan till källaren samtidigt som jag sparar några tior. Detta sker varje/varannan natt, beroende på hur många som har duschat.
Då jag är lite bekväm kommer jag nu att skaffa en Shelly 3EM, som får styra en 3-fas kontaktor till VVB efter en algoritm som tar in Nordpols elpriser så att den endast är på en gång under den billigaste sammanhängande 3-timmarsperioden under de närmste 24-36 timmarna. Det bör räcka för våra behov. Och om inte, så har vi marginal att kunna ställa upp termostaten på 15 grader högre temperatur än idag.
Poängen är att man inte behöver gripas av panik p.g.a. elpriser och köpa nytt och dyrt enbart för att få sin VVB att agera "smart". För drygt 2 000 kr går detta att fixa och samtidigt har man satt upp en infrastruktur för att kunna energioptimera andra förbrukare, t ex en elbil som står inkopplad med en smartbrytare i ett Schukouttag.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Attitudeswe
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Också vi har tur som har en ny, "stendum" VVB som rymmer 182 liter. Har rörligt timprisavtal och stör mig en del på att termostaten triggar den att värma någon kvart så där var 4:e timme också under dagen när elen är som dyrast. Så jag slår ifrån den manuellt på morgonen och slår på den när jag går och lägger mig. Tränar då knän och vader i trappan till källaren samtidigt som jag sparar några tior. Detta sker varje/varannan natt, beroende på hur många som har duschat.
Då jag är lite bekväm kommer jag nu att skaffa en Shelly 3EM, som får styra en 3-fas kontaktor till VVB efter en algoritm som tar in Nordpols elpriser så att den endast är på en gång under den billigaste sammanhängande 3-timmarsperioden under de närmste 24-36 timmarna. Det bör räcka för våra behov. Och om inte, så har vi marginal att kunna ställa upp termostaten på 15 grader högre temperatur än idag.
Poängen är att man inte behöver gripas av panik p.g.a. elpriser och köpa nytt och dyrt enbart för att få sin VVB att agera "smart". För drygt 2 000 kr går detta att fixa och samtidigt har man satt upp en infrastruktur för att kunna energioptimera andra förbrukare, t ex en elbil som står inkopplad med en smartbrytare i ett Schukouttag.
Varför envisas alla med att bryta strömmen till sin VVB för 2000-3000kr när man bara kan automatisera att vrida på termostaten för 150kr?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför envisas alla med att bryta strömmen till sin VVB för 2000-3000kr när man bara kan automatisera att vrida på termostaten för 150kr?
Kan du tala om hur?
 
@
sunnis sunnis skrev:
En bil i Sverige har en teknisk livslängd på ca 17år och en majoritet av bilarna som säljs idag är fortfarande fossila och det kommer ta många år innan vi når 75-100% nyförsäljning av elbilar/bränslecellsbilar.

kanske når vi 90% omställd fordonsflotta lagom till 2050?

Så i princip ska vi klara av 8% av dagens totala elproduktion som kommer inträffa under loppet av 25-30år. Elbilar är i ett nationellt perspektiv mycket små förbrukare, egentligen totalt obetydlig.

Dock kan det bli vissa lokala och kanske regionala effektproblem på lång sikt om man inte investerar de kommande 10-20åren, men ökningen lär vara så liten per år att man hinner att identifiera bristerna och åtgärda innan infrastruktur faktiskt går sönder eller får driftfel.

Laddning av elbilar är antagligen ett icke-problem.
Tja... Eller så tittar du på Norge som ligger några år före. Tror att få kommer att välja fossilbilar även i Sverige om något år då de köper ny bil. Vem valde t.ex. att köpa VHS då DVD:n kom? Eller DVD då Blu-ray spelarna kom?

Imponerande 86 procent valde elbil i Norge i mars
 
sunnis
@ @ndreas skrev:
Tja... Eller så tittar du på Norge som ligger några år före. Tror att få kommer att välja fossilbilar även i Sverige om något år då de köper ny bil. Vem valde t.ex. att köpa VHS då DVD:n kom? Eller DVD då Blu-ray spelarna kom?

Imponerande 86 procent valde elbil i Norge i mars
Att vi är där om något år tvivlar jg inte en sekund på. I princip följer vi Norges kurva med 2-3år förskjutning.

Men fråga var när samtliga 5 Miljoner bilar i Sverige är elbilar. Det blir ett ganska långt tidsperspektiv.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Attitudeswe
sunnis sunnis skrev:
Att vi är där om något år tvivlar jg inte en sekund på. I princip följer vi Norges kurva med 2-3år förskjutning.

Men fråga var när samtliga 5 Miljoner bilar i Sverige är elbilar. Det blir ett ganska långt tidsperspektiv.
Den dagen kanske elnäten ute i villaområderna behöver ha förstärkts en hel del. Om 5miljoner elbilar alla vill ladda med 11kW var tredje dygn den timmen när det är billigast så blir det en hel del kräm... Innan elbil peakade vår villa 7kW i högsta timmedel en vintermånad. Nu med elbil ligger vi på peak 11kW (bilen strypt till 5.5kW)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den dagen kanske elnäten ute i villaområderna behöver ha förstärkts en hel del. Om 5miljoner elbilar alla vill ladda med 11kW var tredje dygn den timmen när det är billigast så blir det en hel del kräm... Innan elbil peakade vår villa 7kW i högsta timmedel en vintermånad. Nu med elbil ligger vi på peak 11kW (bilen strypt till 5.5kW)
5,5kw... Och laddning var tredje dag... Det borde innebära att du kör minst 7mil per dag alla dagar i veckan.
Eller närmare 10mil på vardagarna och inget på helgerna.
 
Attitudeswe
A Alexn72 skrev:
5,5kw... Och laddning var tredje dag... Det borde innebära att du kör minst 7mil per dag alla dagar i veckan.
Eller närmare 10mil på vardagarna och inget på helgerna.
Min fru kör 11mil per dag 4 dagar i veckan. Sen kör jag ca 4mil den 5e dagen och på helgen varierar det lite. Skärmavbild av elförbrukningsstatistik för en månad med dagliga energianvändningsstaplar och totalförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Magnus E K
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför envisas alla med att bryta strömmen till sin VVB för 2000-3000kr när man bara kan automatisera att vrida på termostaten för 150kr?
Till min 1-fas 1500 W beredare använder jag en Classe-timer som jag tror kostade någonstans mellan 79 och 99 kr. Tänkte att reläet i den håller väl inte så länge (även om det klarar effekten enligt spec) men har funkat nu sen nov -17.

Redigering: En äldre version av denna: https://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur-mini/p/36-4600

Redigering 2: Det där med att vrida termostat hade varit användbart till elpannan dock. Där spenderade jag runt 500-600 kr på timer+kontaktor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.