Hej

Går lite löst i tankarna att lägga solpaneler även på mitt garagetak. Någon som gjort detta ?

Takpapp som byttes 2011(täthetsgaranti till 2016 varav bara material de sista 5åren)
3 graders lutning åt öst som åstadkommits med 45*120mm reglar, cc60
40m2 (10*4m)

/M
 
Är det inte råspont med viss tjocklek under takpappen?

På 10 meter x 4 meter får du plats med ca 18 paneler, kanske ytterligare 2 st. Det är ca installerad paneleffekt 6 à 7 kWp, och ger ca 5500 à 6000 kWh/år.

Det går att skruva korta alu-skenor, gummerade ca 2 mm på undersidan, längd ca 250 - 400 mm, direkt genom takpapp och ner i råsponten. Sedan läggs panelerna på dessa skenor och spänns fast med panelklämmorna.
Enkelt och snabbt montage. Skulle det gå åt helsike och läcka in en smula vatten om ca 10 år, är det nog inte hela världen, det är ju ett garage, inte boningsutrymme. Men i och med gummeringen så blir det nog tätt kring skruvarna. Vi har inte själva monterat på garagetak med takpapp, men bekanta har gjort det och använt det som jag nämner ovan.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Är det inte råspont med viss tjocklek under takpappen?

Det går att skruva korta alu-skenor, gummerade ca 2 mm på undersidan, längd ca 25 - 400 mm, direkt genom takpapp och ner i råsponten. Sedan läggs panelerna på dessa skenor och spänns fast med panelklämmorna.
Enkelt och snabbt montage. Skulle det gå åt helsike och läcka in en smula vatten om ca 10 år, är det nog inte hela värden, det är ju ett garage. Men i och med gummeringen så blir det nog tätt kring skruvarna.
22*95mm råspont ligger under. Först underlagspapp och sedan ytpapp
I berört fall så pratades det om att "stolparna" skruvas fast och sedan svetsas ytpapp över som då är ca 1m i diameter alt 1*1m om kvadrat

Leker med tanken att det bör få plats 3*6 paneler.

I mitt fall som huset är byggt så är det fyra takytor i tre väderstreck på huset. Tar man då två växelriktare så får man ju en MPPT ledig som man då skulle kunna ta till garagetaket.
Kan man tänka sig att garagetaket skulle landa på en merkostnad på 100tkr efter gröntEL bidrag ?
 
Kan du då istället inte välja en SolarEdge SE17k- N4-Setapp på 17 kW AC uteffekt? Den får ha max 22,95 kWp paneler kopplade till sig, det är ganska många paneler. Du kanske kan använda SolarEdges tandem-effektoptimerare, SolarEdge har sådana. T.ex. P750, P800, P850, tror jag de heter. Då behövs bara 1 st effektoptimerare till två paneler. Det blir ca halva priset då för effektoptimerare. Ska du ha så pass stor anläggning med paneler även på garaget, tror jag SolarEdge-system med tandem-effektoptimerare är prisvärt. Dessutom klarar den skuggningar galant. Dessutom lämnar SolarEdge toklång garanti på effektoptimerarna hela 25 år, och på växelriktaren hela 12 år.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Kan du då istället inte välja en SolarEdge SE17k- N4-Setapp på 17 kW AC uteffekt? Den får ha max 22,95 kWp paneler kopplade till sig, det är ganska många paneler. Du kanske kan använda SolarEdges tandem-effektoptimerare, SolarEdge har sådana. T.ex. P750, P800, P850, tror jag de heter. Då behövs bara 1 st effektoptimerare till två paneler. Det blir ca halva priset då för effektoptimerare. Ska du ha så pass stor anläggning med paneler även på garaget, tror jag SolarEdge-system med tandem-effektoptimerare är prisvärt. Dessutom klarar den skuggningar galant.
Vill helst undvika optimerare.

Gör jag slag i saken så blir det 50st paneler på troligen 395w (32st på huset och 18st på garaget)
Iochmed att det är olika ytor och olika väderstreck så kommer ju inte full effekt uppnås vid något tillfälle

Hur smart/effektivt är det att lägga på så lågt lutande tak ?
 
En panel på ett helt platt ger ca 88 % kWh-skörd per år av vad en panel optimalt riktad åt söder och uppvinklad 35 grader ger.
Alltså väldigt bra även på platt tak. Man vinner alltså endast ca 12 % att vrida paneler åt söder och vinkla upp den, alltså ingen mening. Nackdelar på platt tak är att löv, jord etc. inte spolas av av regn lika bra som på paneler med uppvinkling t.ex. 20 grader och mer. Men det går ju att tvätta av dem med en raka någon gång per år.

Men lägger du paneler på platt garagetak(som har annan takvinkel än övriga paneler) utöver på bostadshus i tre olika väderstreck, då är det knepigt att få till en bra och prisvärd lösning med 1 st vanlig växelriktare. Du tvingas kanske ha 2 st växelriktare, betyder merkostnad enbart där på ca 25000 - 30000 kr. Fråga du pris på SolarEdge-system SE17k-N4-Setapp och tandemeffektoptimerare, så ska du få se.
 
Redigerat:
Nackdelen med om man ska vinkla upp de blir ju en estetisk fråga. Lägger man de i samma lutning som taket så syns de inte på samma sätt utan smälter mer in.
Men helt klart en poäng där med att det lägger sig skit och snö på ett helt annat sätt
 
Det är bygglov om de inte följer takets lutning.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är bygglov om de inte följer takets lutning.
Bra input.

Grannen här vinklade upp sina paneler ca 10 grader mot söder. De missade de här med bygglov och installationsfirman brydde sig förstås inte.

Nu bor de på en höjd så kommunbilen ser det inte när de kör förbi nere på gatan. Så det är kanske inget jättestort eller prioriterat problem i praktiken.

Men bra att känna till villkoren innan man gör en sådan avvikelse.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.