F
J Josth skrev:
Det är väl i inte varmvattenberedaren du ska fylla med vatten utan du vill fylla på vatten i värmesystemet? Gör som punkt 3 och 4 men välj rätt påfyllningsventil till värmesystemet.

Aha jag förstår, tack, fattade inte att första var för VVB.
 
Angående tryckmätaren är det det *samlade* tryck i expansionskärlet som visas. Det sitter en membran i röda expansionskärlet, där det är luft på ena sidan och vatten på andra. Jag skulle nog inte bara släppa på mer vatten tills mätaren visar 1 bar - risken finns att det inte finns någon luft, och vatten inte har någon plats att expandera - då släpper säkerhetsventilen bara ut övertrycket, och du har då otillräckligt med tryck i slingan för normal funktion.

I ett 1-plans hus ska det vara 1 bar tryck har jag för mig (0.5 bar luft, 0.5 bar vatten). Dubbelkolla manualen.

För att testa detta, får man tömma värmeslingan (ventil 52), kolla trycket på expansionskärlet genom Shraderventilen (48), justera till 0.5 bar vid behov med pump och släppa på vatten igen med ventil 49. Fyll på till du ligger präcis över en bar och släpp up med ventil 52 till trycket är exakt 1 bar.

Disclaimer; är inte VP tekniker - en bekant (som är) guidade mig igenom detta över telefon när jag hade lågt tryck själv - har inte varit problem sedan.
 
JesperKn JesperKn skrev:
I ett 1-plans hus ska det vara 1 bar tryck har jag för mig (0.5 bar luft, 0.5 bar vatten). Dubbelkolla manualen.
Nej, det funkar inte på det sättet att man adderar trycken. Är det 0,5 bar på luftsidan så är det 0,5 bar på vattensidan och mätaren visar 0,5 bar.

Säkerhetsventilen brukar vara på 1,5 bar (2,5 i undantagsfall), så den ska inte släppa ut något om man fyller på vatten till 1 bar.


Däremot håller jag med om att man bör hålla koll på förtrycket i kärlet.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det funkar inte på det sättet att man adderar trycken. Är det 0,5 bar på luftsidan så är det 0,5 bar på vattensidan och mätaren visar 0,5 bar.

Säkerhetsventilen brukar vara på 1,5 bar (2,5 i undantagsfall), så den ska inte släppa ut något om man fyller på vatten till 1 bar.


Däremot håller jag med om att man bör hålla koll på förtrycket i kärlet.
Tack för förtydligandet :)
 
Är det så smart att stänga av cirkulationspumpen? Elpatronen har jag själv stängt av.
 
L Lars H G skrev:
Är det så smart att stänga av cirkulationspumpen? Elpatronen har jag själv stängt av.
Pumpen går ibland ändå automatiskt, för att motioneras så den inte fastnar.
 
Isakare Isakare skrev:
Pumpen går ibland ändå automatiskt, för att motioneras så den inte fastnar.
Ok, så det är riskfritt sommartid menar du?
 
L Lars H G skrev:
Ok, så det är riskfritt sommartid menar du?
Japp.
 
  • Gilla
Lars H G
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Japp.
Tack!
Hur vet man när det är lägga att sätta igång den igen?
När det blir kallt i huset sätter man först på cirk pumpen och sedan elpatronen?
 
Precis, man känner när det börjar bli kallt inne och då sätter man på cirkulationspumpen så värmen kommer igång. Sedan kanske i mitten på oktober får kompressorn ensam svårt att hålla värmen uppe och sätter man el-patronen i aktivt läge så styrningen kan använda el-patronen så mycket som behövs.
 
  • Gilla
Lars H G
  • Laddar…
J Josth skrev:
Precis, man känner när det börjar bli kallt inne och då sätter man på cirkulationspumpen så värmen kommer igång. Sedan kanske i mitten på oktober får kompressorn ensam svårt att hålla värmen uppe och sätter man el-patronen i aktivt läge så styrningen kan använda el-patronen så mycket som behövs.
Tack för tips!
 
Passar på att fråga om min shuntmotor.
Skall den låta så här knorrande eller är den på väg att ge upp?
 
Tycker den låter normalt, inget jag reagerar på. Plastdrev som snurrar.
 
  • Gilla
Lars H G
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tycker den låter normalt, inget jag reagerar på. Plastdrev som snurrar.
Tack, då får den gå ett tag till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.