Har ni några förslag på "spännande" köksgolv? Nedan följer det jag funderat på, har ni andra förslag, märken/fabrikat och ca-priser?

Först var jag inne på SLIPAT BETONGGOLV, snyggt, kanske inte så praktiskt om man spiller citron/olja/rödvin etc...och säkert tokdyrt, allrahelst om det bara handlar om 20kvm...

Kikar lite på GUMMIGOLV med runda upphöjda pluttar, som läggs i 30x30cm rutor. Finns alla möjliga färger. Någon som vet försäljare/företag och ungefärligt pris? Har hittat märkena Trelleborg (Checker stud), Nordic Flooring (Futura) och Artigo BS Classic.

Ett annat alternativ är att MÅLA direkt på betongsulan, på samma sätt som man gör i garage typ... fast utan flingor i :). Vad tror ni omdet resultatet, är det krångligt att utföra och blir det bra? Pris?

Eller så släta VINYLPLATTOR, har kikat på Hoviplattor. 30x30cm.
 
Jag ska ha linolium, finns i plattor 375 kr 0ch matta 310 kr. Ett häftigt matterial naturmaterial som är självläkande.
 
Det viktigaste i ett kök tycker jag är att man inte får ont i ben och fötter när man står och arbetar i det. Mina föräldrar hade klinkers och det var en ren pina att arbeta i det köket. Gissar att gummi är mjukt och skänt att stå på, men att betonggolv inte är det. Så har du betonggolv får du nog skaffa foppatofflor till allasom skall använda sig av köket, och frågan är väl hur snyggt det är ;-)

(Vi funderar på Marmoleum click, eller korkmatta, just för att jag vill att det skall vara skönt att stå och arbeta, och för att det skall bli så tyst som möjligt. Med klinkers blir det skramligt i ett kök)
 
Att måla tycker jag verkar kul! Om nu ytan är jämn nog för detta? Fördelen med fär är ju att man kan välja helt fritt. Skulle tro att det behövs någon epoxivariant, men det vet andra bättre än jag..
Lätt att byta färg när man tröttnar på den. Fast det är ju lite beroende på vad för typ av bänkar o dörrar ni väljer, färg mår kanske bättre i modernt kök?
 
Hade önskat att jag kunde få mer gehör för Trelleborgs röda gummimatta. Så snygg, praktisk och annorlunda. Men jag får nog ta ett par varv till... :)
 
Jag har liknande funderingar, vad skall man ha i köket? Har länge varit sugen på gummigolv, men min man tycker det låter hemskt. Någon som har erfarenhet av detta? Finns det bara med dess upphöjda cirklar och räfflor eller även slätt? Funderar på om det inte blir jobbigt att göra rent runt dem i kök där det spills en hel del, med barn och katter?
Linoleum har jag också funderat på då jag hört att det självläker. Är det hårt att gå på? Finns det i snygga färger, mönster var hittar man exempel?
 
Ja, målat golv känns verkligen rätt, utseendemässigt, men frågan är hur det är att stå på. Känns inte kul... Och inte heller vill man väl lägga någon dämpande matta just under där man skall stå, blir väl bara ett bök om man sölar nån vätska eller så. I så fall måste man limma den. Men känns inte som det blir snyggt med två golv i ett och samma rum... Tusan också, vad svårt. De runda pluttarna på gummimatta tror jag man blir less på och som någon av er skrev kan det bli bök att torka av, fast det är ju många som använder det i offentliga miljöer och då ska det ju tåla lite...fast då har de väl maskiner till att torka golven med. jag vill inte ligga på knä med tandborste runt varje plutt...

Kanske det blir en slät vinylmatta då. Men har svårt att se den framför mig hur den ser ut, har nog aldrig sett det.
 
kloka_elin skrev:
Hej!

Vi har Marmoleum, ett klicklinoleumgolv från Forbo, [länk] och är (efter ett år) supernöjda! Skönt att gå på, inte jättemjukt men skönt, och varmt!!

Det svåraste var att välja färg :)

/Elin
Sorry för att jag hoppar in i tråden med en fråga - men var det svårt att lägga? Vi är också inne på ett Marmoleum till vårt nya kök. Verkar asskönt och jag gillar hela grejen med att det är ett naturmaterial och att de lämnar garaanti.
 
Förresten bara en tanke - när man målar betonggolv slänger man väl i de där flingorna bara för att det inte ska bli glashalt om det blir blött? Kommer ihåg en fjällstuga vi lånade som hade målat betonggolv (utan flingor) i våtutrymmet mellan dusch och bastu, det var fullkomligt livsfarligt. Vet inte riktigt hur många vurpor vi skramlade ihop till den där veckan, men vi pratar fortfarande om vilken tur vi hade att ingen bröt benet. Så målat betonggolv hissar jag en lätt varningsflagg för, om det inte finns "halkfria" färgvarianter.
 
ANILOV: Tack för tipset, det kan nog bli halt...och inte så skönt heller att ramla på...
 
Lejbe skrev:
Sorry för att jag hoppar in i tråden med en fråga - men var det svårt att lägga?
Nja, svårt var det inte, men lite tålamodskrävande... :)

Enligt instruktionen ska det enkelt gå att klicka ihop "som att lägga pussel". I verkligheten krävdes rätt mycket lirkande med varje platta för att få dem att fästa på rätt sätt, och det var stundvis MYCKET frustrerande att man inte bara kunde ta en kloss och banka till när det inte passade! Men som sagt, svårt i betydelsen "besvärligt för någon med tummen mer centralt placerad" var det inte.

Lycka till!!

/Elin
 
Vet inte om de har förändrat Marmoliums klickgolv, men vi fick "fel" (fel färg)golv förra månaden och det nya ser lite annorlunda ut.
Vet inte om det är lättare att klicka men som sagt det skiljer lite på dessa två "versioner".
 
Har för mej att Forbo har ändrat nyanser i Marmoleum click och dessutom ändrat clickfogen .
Det skulle vara hållbarare med den nya fogen.
Anders
 
Det ska tydligen finnas någon fin sandliknande produkt som man kan strö på, så de målade golven blir mindre hala. Någon sett ett sådant golv? Skönt att gå barfota på? Blir fult efter lite nötning?
Sen, blir inte alla golv hala efter målning, ett målat trägolv borde väl vara lika halt...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.