Sådde lite lavendel i våras och det är en växt som tar lite tid på sig. De är friska och luktar gott, men några blommor blir det inte i år. De av er med erfarenhet av lavendel, ska jag låta bli dessa i år eller kan jag klippa dem? Tanken var att skörda lite nu till hösten, så jag klipper gärna så mycket man vågar. I så fall, hur sent ska man göra det och hur många mm från marken vågar man klippa som allra mest?

De högsta exemplaren är en dryg decimeter vid det här laget. Sådda i april ungefär.
 
  • Unga lavendelplantor planterade i en rostig metallkantad odlingsbädd, med stenar och vegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En kruka med blommande pelargon bredvid självsådda lavendelplantor på ett grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipp den nu och inte senare. Flytta dem till våren/tidig maj - om de ska flyttas. Då tuktas de igen lite lätt.

Obs att lavendel aldrig får gödas. De bästa plantorna får man av självsådda barn i grus.
 
Redigerat:
  • Gilla
halper
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Klipp den nu och inte senare. Flytta dem till våren/tidig maj - om de ska flyttas. Då tuktas de igen lite lätt.

Obs att lavendel aldrig får gödas. De bästa plantorna får man av självsådda barn i grus.
Flytt blir inte aktuellt, utan de får stå där de står. Just denna lavendel är sådd i det där grova gruset som syns på bilden med en liten gnutta jord inblandad. Sedan står de i det där röret också, så det lär knappast bli några mängder vatten stående där. Eller näring.

Hur mycket ska man lämna kvar av varje planta om man vill klippa av så mycket man vågar utan att ta död på dem?
 
5 cm verkar väl lagom att behålla. Det går också bra att hoppa över klippningen denna första säsong eftersom du uppåt landet.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
5 cm verkar väl lagom att behålla. Det går också bra att hoppa över klippningen denna första säsong eftersom du uppåt landet.
Då kör jag en kompromiss: jag klipper hälften av dem och lämnar de andra. Så får vi se hur det går :D
 
T
Lavendel ska inte beskäras nu.

Du kan klippa nytillväxt men inte ner till veden.
Sen kapar du dom hårt på våren när frosten är över.
 
Finns ingen ved att tala om. De är bara några månader gamla så det är helt örtiga och inte alls vediga någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.