Mitt hus från -34 har inga friskluftsventiler någonstans och det börjar bli dags att fixa. Tänkte börja med sovrummet där det är mest akut och fastnade lite för denna TL80F-dBS som skall ta bort en del ljud, eftersom det finns en väg precis utanför vore det skönt att slippa så mycket ljud det bara går. Men, i specen står det "Väggventil med en mycket komfortabel spridningsbild framtagen för golvvärme". Jag har ju ingen golvvärme utan hederliga gamla element, spelar det någon roll eller övertänker jag? :thinking:

Om jag inte skall ha en sådan, vilken skall jag då ha? Den kommer inte kunna sitta ovanför elementet pga låg takhöjd utan får sitta lite vid sidan om (på vägg åt väster), eventuellt på väggen bredvid fönster + element (på vägg åt norr). Har inte klurat ut vilken placering som är bäst där heller, sommar och höst blåser det från väst och vintertid från norr, den kan döljas utifrån mest på norrväggen eftersom den då hamnar på en liten takkupevägg men det kanske drar in för mycket kall luft då? :thinking:

Jag har ju ingen att jämföra med så jag har fastnat i funderarläget. :oops: Hjälp!
 
Den passar oavsett värmesystem. Hur ser det ut i övrigt i huset, vävar sitter ventiler och fläktar?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ser det ut i övrigt i huset, vävar sitter ventiler och fläktar?
Finns en fläkt i badrummet, that´s it.
 
J Josth skrev:
Finns ju Fresh TL-DE också som är lite nyare modell:
Är den bättre? Den är ju också framtagen för golvvärme enligt specen. :crysmile:
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Finns en fläkt i badrummet, that´s it.
Se till det går 24/7 och skaffa tilluftsventiler i sovrummen och v-rummet
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Är den bättre? Den är ju också framtagen för golvvärme enligt specen. :crysmile:
Nja, det som sägs är att " ger en komfortabel spridningsbild även vid golvvärme."

Ventilen bör placeras högt upp på väggen, finns det radiator bör man sträva efter en placering ovanför denna. Vid sådan placering utnyttjas konvektionsströmmen och man når bästa komfort.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se till det går 24/7 och skaffa tilluftsventiler i sovrummen och v-rummet
Det är ju det jag börjat med.
 
D Dilato skrev:
Nja, det som sägs är att " ger en komfortabel spridningsbild även vid golvvärme."

Ventilen bör placeras högt upp på väggen, finns det radiator bör man sträva efter en placering ovanför denna. Vid sådan placering utnyttjas konvektionsströmmen och man når bästa komfort.
Ja men som jag skrev i första inlägget kan jag inte sätta den ovanför radiatorn. Därav min fundering vilken vägg den borde sitta på istället.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.