Jo när dom lyckades konstruera bra fungerande system blev det ju bättre. Men i början när många länder införde lagen blev det en massa nödlösningar som fungerade dåligt. Konstiga elektroniska förgasare som krånglade ofta och andra dåliga lösningar.

Sedan måste man komma ihåg att då fanns det inte något standardiserat sätt att mäta förbrukningen utan många biltillverkare uppgav den under optimala förhållanden.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Intressant, jag trodde att köra mera med 14:7 bränsleförhållande skulle ha förbättrat prestandan och bränsleekonomin. Samt att ett elektroniskt system skulle varit bättre ur prestanda och bränsleförbrukning.

Jag tror i Finland behövde en bil före 92 inte ha katalysator. Jag kommer ihåg att katalysatorn var sönder innuti på min firebird och det var en 91as årsmodell, men ibruktagen '92 så den hamnade under de nya reglerna enligt besiktningsmannen, utan dom hade jag kunnat ha raka rör menade han.
Ja, generellt är elektronisk insprutning bättre för prestanda och bränsleekonomi än förgasare alla dar i veckan men just 14,7:1 är inte bäst i alla lägen. Med fetare eller snålare blandning kan i vissa lägen ekonomin bli bättre trots att man vid fetare blandning inte kan bränna all bensin och i snålare blandning processar luft i onödan.
Så ställer man en optimerad förgasarmotor mot en "miljöstrypt" insprutare kan i vissa lägen förgasaren vinna.
Sen kan vi förtydliga att även kat-motorerna gick med fetare bränsleblandning vid fullgas och över visst varvtal. Helt enligt regelverket då det ansågs vara så marginellt lite man kör så. Men med största husvagnen på dragkroken så kunde dessa miljömotorer vräka ur sig kolväten och annat gojs då man körde mest på fullgas.

Här är förövrigt den hemgjorda break out boxen jag gjorde till min kadett för att felsöka och lära mig systemet.
Skarvade in mig på kabeln till insprutningsboxen och drog kabel till en D-subkontakt från nån gammal dator. D-sub kontakten sattes under instrumentbrädan i bilen. Sen kunde jag koppla in mitt kablage och mäta på valfri signal. Rejält lång sladd så man kunde vara ute i motorrummet å pilla å mäta samtidigt.
Man lärde sig mycket nyttigt på det.
Roligt att hitta gammla minnen i uthusen.

Hemgjord breakout box med märkt etikett och kontakter för felsökning på bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller hemgjord break out box med D-subkontakt och kabel, etikett med handskriven text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
För att slippa katalysatorer en stund så kommer här några bilder från gårdagen.
Bilmotor med blank topp, röda tändkablar och runda luftfilter, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Besökare betraktar en stor, grön veteranmotor från Skandia under en utomhusexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla stationära motorer på träplintar med informationsskyltar i en utställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klassisk svart bil från 1950-talet kör på gata med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en vintage bil motor med förgasare, kromade detaljer och Offenhauser märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klassisk blå Volvo veteranbil visad framifrån med registreringsskylt ETX 180 på en bilträff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klassiska bilar på träff med fokus på en blå veteranbil med röda hjulsidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart klassisk Mercedes cabriolet på en bilträff med andra veteranbilar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rosa Cadillac cabriolet från 1950-talet parkerad utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorrum med Ford-motor och detaljer som Edelbrock-luftfilter och röda tändkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön klassisk amerikansk muskelbil parkerad utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klassisk vit bil lastar en gammal trälåda på en röd handdragen vagn, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vintage röd och vit Scania lastbil parkerad framför en grön och vit Scania på en solig parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal grön traktor med röda hjul från Bolinder-Munktell, parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en maskindel med fokus på ett metallnät, i bakgrunden syns roterande komponenter i oskärpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Patrik
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
T
DennisCA DennisCA skrev:
Intressant, jag trodde att köra mera med 14:7 bränsleförhållande skulle ha förbättrat prestandan och bränsleekonomin. Samt att ett elektroniskt system skulle varit bättre ur prestanda och bränsleförbrukning.

Jag tror i Finland behövde en bil före 92 inte ha katalysator. Jag kommer ihåg att katalysatorn var sönder innuti på min firebird och det var en 91as årsmodell, men ibruktagen '92 så den hamnade under de nya reglerna enligt besiktningsmannen, utan dom hade jag kunnat ha raka rör menade han.
Jo så är det. Farsan har en -90 caprice å raka rör men katalysatorn kvar, så senast han besiktade undrade besiktningsmannen varför han inte takit bort katalysaton när han inte behöver ha den.
Men å andra sidan tänkte jag själv inte få igenom min bil som är -90 för katalysatorn va slut påstod dom:thinking:
 
Just det, låter som man kan slippa det med stor sannolikhet. Om man kör på biogas dessutom bör det bli väldigt ren förbränning.

Jag antar om du haft raka rör från början kanske det inte varit några problem?
 
richardtenggren
L Lutte skrev:
Har kört en del soft99 kiwami och gillar deras produkter skarpt.

Funderar på att rensa upp bland alla mina bilvårdsgrejer och satsa på ett märke/serie.
Dock vissa specialprodukter får man bryta ur serien.

Som det ser ut nu så körs det lite hipp som happ. Man kanske skulle köra tershine sen på nya bilen.
Jag är riktigt nöjd med Tershine, dock så föredrar jag annan avfettning. Tycker dock Alfanol HD grön är svårslagen och även Smartab Tar Remove Extreme, men den sista är lite svår att få tag på…
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Just det, låter som man kan slippa det med stor sannolikhet. Om man kör på biogas dessutom bör det bli väldigt ren förbränning.

Jag antar om du haft raka rör från början kanske det inte varit några problem?
Talat med en verkstad som gör konverteringar och det är så att endast certifierade personer får installera och serva biogas system. Så det är alltså en döfödd idé, bara att ge upp.
 
richardtenggren
Tokslut Tokslut skrev:
Servärt. Men så gillar jag Delorean på nått sätt, det rostfria skalet är väl den stora delen tror jag

[länk]

[bild]
Rostfritt stål från Avesta om jag inte minns fel :)
 
Rikskända bilfientliga trafikborgarrådet i Stockholm Daniel Helden MP, kommer efter valet ersättas med en kvinna som bär mitt ovanliga efternamn :oops: En skam för släkten.
Ska jag behöva byta namn.....vill inte bli sammankopplad med de tokstollarna.
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
HAHA, jag lider med dig ;)

Ang. mina kortproblem så är det inte löst och kort nummer 2 ger samma problem. Ringt till Swedbank och de i sin tur ringde upp MasterCard under samtalet och ingen av dom kan svara på varför mina problem finns... MC säger prova flera ggr. efter varandra tills det fungerar. Tydligen har säkerheten höjts markan de senaste åren och det är "nått" där som sänker mig, men sidan jag försöker handla på är lite dumt uppbyggd så jag kan inte sitta och nöta till köpet går igenom tyvärr.

Såg att American Express har "gratis"kort, så de får kanske bli vägen i framtiden. Men ser ut som detta köp kommer avslutas med "Money transfer" som förövrigt även banken föreslog :dizzy: "Ring oss så kan vi hjälpa dig handla" Snacka om att gå bakåt i utvecklingen :thinking:
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
HAHA, jag lider med dig ;)

Ang. mina kortproblem så är det inte löst och kort nummer 2 ger samma problem. Ringt till Swedbank och de i sin tur ringde upp MasterCard under samtalet och ingen av dom kan svara på varför mina problem finns... MC säger prova flera ggr. efter varandra tills det fungerar. Tydligen har säkerheten höjts markan de senaste åren och det är "nått" där som sänker mig, men sidan jag försöker handla på är lite dumt uppbyggd så jag kan inte sitta och nöta till köpet går igenom tyvärr.

Såg att American Express har "gratis"kort, så de får kanske bli vägen i framtiden. Men ser ut som detta köp kommer avslutas med "Money transfer" som förövrigt även banken föreslog :dizzy: "Ring oss så kan vi hjälpa dig handla" Snacka om att gå bakåt i utvecklingen :thinking:
De va fasen att de inte orkar fixa detta :sick:
 
En Hilux för 15000, flaket kommer med plus extra dörr och schaktblad. Jag gissar nån som tröttnat på projektet, ramen är blästrad och målad. Borde va 4x4 med 2.4 diesel. Kommer inte köpa något just nu men vad tycks om skick / pris förhållande?

Qn4sESD.png

OvG0L3Q.jpg

5Rp3JJE.jpg
 
DennisCA DennisCA skrev:
En Hilux för 15000, flaket kommer med plus extra dörr och schaktblad. Jag gissar nån som tröttnat på projektet, ramen är blästrad och målad. Borde va 4x4 med 2.4 diesel. Kommer inte köpa något just nu men vad tycks om skick / pris förhållande?

[bild]

[bild]

[bild]
Bara o handla direkt om motorn fungerar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
En Hilux för 15000,
SEK eller EUR?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.