B Bläcktudan skrev:
Som du har ritat tror jag inte jättemycket på, då kommer du ha en 1,5m bjälke som saknar visst upplag. Risk för svikt.

Utgör dessa bjälkarna möjligtvis underarm i takstolen också? Isåfall bör du ha i åtanke att ta upp dragkraften. Vanligtvis brukar man då fälla ner en liggande regel i underarmen, om den kapas.
Mycket riktigt som du sa så är det en underarm till en takstol med 120cm mellan takstolarna. Bör det alltså gå med en liggande regel till nästa takstol för att regla upp detta? På ena sidan går en bjälke mellan takstolarna. Antar att jag då får fortsätta med en till regel efter den till nästa takstol?
 
  • Inblick i en vindskonstruktion med takstolar, isolering och liggande regel markerad med rött kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du kan nog inte bara koppla ihop takstolar etc. utan du behöver nog också förstärka där lasten nu ökar. Jag rekommenderar att du anlitar en byggkonstruktör, vilket också underlättar när det gäller underlaget till bygganmälan som ska in till kommunen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan nog inte bara koppla ihop takstolar etc. utan du behöver nog också förstärka där lasten nu ökar. Jag rekommenderar att du anlitar en byggkonstruktör, vilket också underlättar när det gäller underlaget till bygganmälan som ska in till kommunen.
Yes, jag tänker samma. Har kontaktat en en men ville kolla läget lite här först :)
 
Attitudeswe
F Falkmal skrev:
Yes, jag tänker samma. Har kontaktat en en men ville kolla läget lite här först :)
Så här ser vår trapp ut Vy över en inomhustrappa med vita räcken, i ett hem med trägolv och tapetvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Så här ser vår trapp ut[bild]
Tack, men jag har inte samma möjlighet att bygga en likadan trappa. Mitt trappvalv är bara 2,83m långt innan en bärande vägg kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.