Isakare Isakare skrev:
En Hi Lux 2,4 bensin 4WD drar 1,2 l/mil på 2 hjulsdrift, med framhjulen inkopplade 1,4.
Det kan jag få min RAM Hemi 5.7L V8 med 401hk att göra också, men det är bra tråkig körning då :crysmile:
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En Hi Lux 2,4 bensin 4WD drar 1,2 l/mil på 2 hjulsdrift, med framhjulen inkopplade 1,4.
Aj då det lät inte så bra.

Det är 22R motorn då, men jag ser det finns 1.8l och 2.0l motorer som förmodligen är bättre lämpade, tror de motorerna kallas 2Y och 3Y.
 
Redigerat:
DennisCA DennisCA skrev:
Aj då det lät inte så bra.

Det är 22R motorn då, men jag ser det finns 1.8l och 2.0l motorer som förmodligen är bättre lämpade, tror de motorerna kallas 2Y och 3Y.
Tänkte inte på det tidigare men Isakare har en poäng. Tror det bli väldigt svårt att hitta en pickup från slutet på 80 talet början på 90 talet som drar mindre än 10l/100km.
Dom var mer byggda för att ha tillräckligt med vrid för att orka gå med last.
 
Jag läste från nån text från Toyta nyss om de tidiga 80 talarna med förgasare på 1.8 och 2.0 motorer hade en ungefärlig förbrukning på 0,68l/milen, dvs. 3Y-J eller 2Y-J för den mindre. Det lät ju helt bra för en pickup tycker jag, speciellt en förgasad, förstås vem vet hur pålitliga de siffrornra är i praktiken.

Men om det inte är sannolikt att hitta mot slutet av 80 talet så vad innebär det i praktiken? Ändrade dom utväxlingen för mera vrid men sämre ekonomi, jag antar mot slutet av 80 talet började bensinen bli billigare igen medans på 80 talets början var den fortfarande dyr.

Jag såg en 1991 Hilux med en 1.8l motor så jag vill tro det är 2Y motorn med bränsleinsprutning.
 
I Sverige är jag tveksam till att det fanns mindre motorer. Men Finland är det helt annat utbud av små motorer vad jag förstått.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Det kan jag få min RAM Hemi 5.7L V8 med 401hk att göra också, men det är bra tråkig körning då :crysmile:
Jo, jag vet. Hade en montör som lyckades tuta i cheferna att en sån inte drog mycket mer bränsle än en dieseldriven skåp bil, och han skulle själv stå för merkostnaden.
Sanningen blev att han hade 3 gånger högre månadsräkning än oss andra, och gnällde då på det löneavdrag som gjordes.
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Hade då fasiken inte gnällt om mina chefer hade gått med på att jag hade en dodge ram som firmabil. Hade tagit det avdraget med glädje.
Bumpa runt i någon caddy maxi är helt värdelöst, blir mer lomhörd för varje mil man lägger i den.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Hade då fasiken inte gnällt om mina chefer hade gått med på att jag hade en dodge ram som firmabil. Hade tagit det avdraget med glädje.
Bumpa runt i någon caddy maxi är helt värdelöst, blir mer lomhörd för varje mil man lägger i den.
Blev ganska mycket då, månadslönen var 26". Hans merkostnad var 6-7000 per månad.
Vi snittade 3000 i diesel per månad, han 9-10.000 i bensin.
 
richardtenggren
L Lutte skrev:
Hade då fasiken inte gnällt om mina chefer hade gått med på att jag hade en dodge ram som firmabil. Hade tagit det avdraget med glädje.
Bumpa runt i någon caddy maxi är helt värdelöst, blir mer lomhörd för varje mil man lägger i den.
En Transporter eller Crafter med truckerstol är ju annars några steg upp hos VW ;)

——————————————————————
En kompis pappa försökte få köpa loss sin privata Camaro som förmånsbil, men tror det blev nej där :D

På ett tidigare arbete så hade våra säljare F250 som tjänstebilar, en F150 var för liten, det här var ju dock over there :)
 
Apropå bränsleförbrukning så tankade jag campingbussen i Danmark två gånger under roadtripen till Tyskland. Först full tank i Köpenhamn på vägen ner - Det räckte till Berlin, Hannover och tillbaks till Köpenhamn. Sen full tank igen i Köpenhamn. Den räckte hem till Gävle, sen upp till Hudiksvall fram och tillbaks.

Bägge tankningarna var Miles Diesel på Cirkle K. Efter varje tankning nollade jag färddatorn och båda gångerna hade bilen dragit beskedliga 0,67 l/mil trots i princip bara motorväg/Autobahn. När jag kör runt här hemma med Svensk Diesel brukar jag landa på 0,72-0,73 l/mil för en tur till Sundsvall ToR och ytterligare några tiondelar högre om det mest är resor runt byn.

Så förutom att dieseln var billigare i Danmark så kommer man alltså 7% längre på den jämfört med Svensk diesel.
 
Jag körde med sambo, två barn och ett släp med två sängar idag i yarisen och förbrukningen låg på 0,5 och hoppade t.om. ner till 0,49. Diesel då.
 
Motorrum med öppen huva på en bil där ett AUX-batteri är placerat under vindrutans nedre kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att byta AUX-batteriet på min V70 påminner mej om
när jag tapetserade en lägenhet genom brevlådan:cool:
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vad är aux batteri?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
En Transporter eller Crafter med truckerstol är ju annars några steg upp hos VW ;)

——————————————————————
en av dom bästa firmabilarna jag har haft var en transporter dh t5, man sitter som en kung för att vara en bruksbil. Man behövde inte vara rädd att skita ner inredningen som man var i andra trängre bilar.

Isakare Isakare skrev:
Blev ganska mycket då, månadslönen var 26". Hans merkostnad var 6-7000 per månad.
Vi snittade 3000 i diesel per månad, han 9-10.000 i bensin.
Vill man höra mullret så kostar det, kör man som folk så kan man komma "billigt" undan billigt för bilen alltså.

Men måste ge creds till cheferna som gick med på bilen.
 
raveper raveper skrev:
Vad är aux batteri?
Det är ett extrabatteri på 9 Ah som skall hålla liv i datorjoxet i bilen vid start/stopp funktionen (av motorn), som skall spara en massa CO2:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.