Etikett på en inbyggd induktionshäll som visar modellinformation, effekt (7,4 kW) och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadat trä runt en skruv under en metallist, tecken på fukt- eller vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart induktionshäll delvis inbyggd i köksbänk med synlig varningskylt och elanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av en vit fläkt under ett köksskåp med synliga skruvhål och elektrisk kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den verkar vara inkopplad på enfas. Olämpligt.
 
Ja. Sågsnitten måste lackas eller silikonas för att undvika fuktupptagning i spånskivedelen på bänkskivan.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ja. Sågsnitten måste lackas eller silikonas för att undvika fuktupptagning i spånskivedelen på bänkskivan.
Ja resultatet blir nu då installationen bara är ett år ca att det luktar hemskt av bränd plast-lukt så fort man använder spisen. Jag tror hällen hettar upp bänkskivan som är helt oskyddat och börjar lukta och avge farliga gaser.
 
Låter som en konstig slutledning? Även om sågsnittet varit lackat hade skivan blivit lika upphettad. Enda skillnaden är väl att både skivan och lacket hade avgett gaser...
 
P psorre skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Undersidan av spishäl Illustration av bänkskiva med uppmätt hål på 560 mm för installation av spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
len är 556 mm bred och hålet i bänkskivan är 560mm brett. 2 mm på varje sida. Man lägger alltså spishällen "kloss i ".
 
Som jag ser det kan det bara finnas 2 möjligheter till den tydliga lukten

1) spånskivan blir för varm och är för oskyddad och avger lukt
pga
a) oskyddad eller
b) för nära spishällens undersida. Avstånd med luftspalt saknas. det är 2 mm mellan.

2) Spishällen är defekt och det är den som avger lukt och bänkskivan är inte inblandad alls. Skulle inte förvåna mig det är märket Cylinda som måste betecknas som det sämsta märket av de stora "märkena" som funnits länge och är etablerat. Eller vet någon ett sämre fabrikat i den kategorin ?
 
Illustration av installation för IH 6160 spishäll med mått och montageanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kan detta med 1-fas inkopplingen vara förklaringen också? Kanske alstras mer värme om spisen måste köras på 1-fas? Diagram över elscheman för olika kopplingar till spis med 230 V, inkluderar 1-fas och 3-fasanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P psorre skrev:
kan detta med 1-fas inkopplingen vara förklaringen också? Kanske alstras mer värme om spisen måste köras på 1-fas?
Nej, snarare tvärtom. Med bara en fas kan man inte köra alla plattor på hög effekt samtidigt.
 
Palla upp hällen nån dm ovanför bänkskivan och kör igång den. Om det fortfarande luktar så är det inte från skivan iallafall.
 
useless useless skrev:
Palla upp hällen nån dm ovanför bänkskivan och kör igång den. Om det fortfarande luktar så är det inte från skivan iallafall.
smart ok jag testar !
 
Jag röstar för alt 2. Glöm bänkskivan. Jag skulle inspektera alla elektriska anslutningar och titta efter varmgång.
 
P psorre skrev:
Som jag ser det kan det bara finnas 2 möjligheter till den tydliga lukten

1) spånskivan blir för varm och är för oskyddad och avger lukt
pga
a) oskyddad eller
b) för nära spishällens undersida. Avstånd med luftspalt saknas. det är 2 mm mellan.

2) Spishällen är defekt och det är den som avger lukt och bänkskivan är inte inblandad alls. Skulle inte förvåna mig det är märket Cylinda som måste betecknas som det sämsta märket av de stora "märkena" som funnits länge och är etablerat. Eller vet någon ett sämre fabrikat i den kategorin ?
Finns väl en möjlighet till:
Otillräckligt luftflöde gör att hällen inte kan kylas som den ska och därmed blir den för varm.

Ser ju luftigt ut på några av dina bilder, men i bild 3 ser det ut som nån sorts plåt under hällen? Så finns det möjlighet för luften att cirkulera enligt installationsskissen?

Vad finns under hällen?

Det går ju också att öppna hällen och kontrollera om något ser ut att vara bränt. Min häll började ryka en dag och lukta bränd elektronik. När jag öppnade den visade det sig att något hade smält på en av kraftskenorna (oklart vad, eftersom ingen komponent var skadad). När det skrapades bort var problemet löst.
 
P psorre skrev:
kan detta med 1-fas inkopplingen vara förklaringen också? Kanske alstras mer värme om spisen måste köras på 1-fas? [bild]
Jag skulle vilja påstå att dte är ganska troligt där som problemet ligger.

Enl inkopplingsanvisningen på bilden så skall den i enfasfallet kopplas in med 4 kvmm anslutningskabel. Och det skall vara 30A säkring i centralen (vilket ger att kablaget från centralen till inkopplingsdosan skall vara 6 kvmm).

Uttaget vi ser på bilden får inte belastas med mer än 16A (ev. bara 10A, beroende på fabrikat). Och anslutningskabeln är definitivt inte 4 kvmm, troligen 1,5 kvmm.

OM säkringen i centralen ex. är på 20A, vilket är vanligt i lägenheter med enfasmatning så finns risk att uttaget håller på att brinna upp. Skulle det verkligen sitta 30A (32A har jag för mig är ett standardvärde), så är brandrisken stor här.

Men även om det sitter 16A i centralen, så att uttaget inte kan överbelastas, så är det olämpligt att ha den typen av kontakt/uttag till en spishäll. OM 16A säkringen inte löser ut, så kommer spisen ändå att under korta stunder dra bortåt 30A, vilket är aldeles för mycket för det uttaget.
 
  • Gilla
erigun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.