Hej,

Märkte i vintras att nederkant på spegeln i altandörren läcker in kall vinterluft som tusan.
Satte provisoriskt en remsa maskeringstejp för att åtgärda problemet då det var -10 grader ute och jag inte räknade med att kunna täta det ordentligt under vintern.

Nu är det dags att göra något när vädret är kanon!
Frågan är om jag kan täta inifrån med tex silikon, eller om det kan bli problem med fukt i dörren? Jag kan inte se på utsidan att något list på utidan av spegeln är dålig/otät.

Finns det någon med erfarenhet?
Tack!
 
  • Fönster från golv till tak med stängt grått mörkläggningsrullgardin och synliga delar av fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter spegeln fast med lister på utsidan?
 
1 123abc skrev:
Sitter spegeln fast med lister på utsidan?
Japp, den verkar sitta stiftad med 3 lister uppe och på kanterna, och sedan en gummilist mot en metallist. Dörr med tre vita lister och en gummilist mot grå metallist nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
P Pierrelu skrev:
Japp, den verkar sitta stiftad med 3 lister uppe och på kanterna, och sedan en gummilist mot en metallist. [bild]
Men det bör väl vara mer än ett lager, ytterskiva + isolering + innerskiva?
Dörren ser ju typ ny ut så isolering bör den väl ha.
 
Vill bara avråda från silikon. Det går inte att måla på silikon. Det finns andra fogmassor, typ TEC7 eller likvärdig som har liknande egenskaper som silikon och som kan övermålas.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Jag hade tagit bort listerna och plockat ut spegeln för att se vad som blivit fel, kanske saknas någon list.
När spegeln är lös så kommer du åt att silikona fast spegeln utan att det syns.
Det går kanske inte att sätta tillbaka listerna med befintliga stiften som listerna sitter med och då får du antingen skjuta nya stift eller använda lämplig spik eller skruv för återmontering.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag har funderat på altan och balkongdörrar. Varför byggs de med spegel? Det går väl knappt i nån isolering alls i spegeldelen på en sån dörr?
 
G
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har funderat på altan och balkongdörrar. Varför byggs de med spegel? Det går väl knappt i nån isolering alls i spegeldelen på en sån dörr?
"Spegeln" kanske är som en "kasset" på denna dörr?
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
G OMathson skrev:
"Spegeln" kanske är som en "kasset" på denna dörr?
Precis, går bra att ersätta med en vanlig glaskasett om man vill få in lite ljus.
 
G OMathson skrev:
"Spegeln" kanske är som en "kasset" på denna dörr?
Aha! Så en kasset har hyffsat bra isolering då?

Kan man köpa en så'n löst? Tänkte försöka fixa morsans gamla balkongdörr, tror det bara är en tjock typ masonitskiva som isolering i spegeldelen.
 
G
[QUOTE="Dan1891, post: 4864825,

Kan man köpa en så'n löst? Tänkte försöka fixa morsans gamla balkongdörr, tror det bara är en tjock typ masonitskiva som isolering i spegeldelen.[/QUOTE]

Nja... jag funderar på att det redan sitter en "kasset" i din dörr uppbyggd i flera skickt. Ibland kan det vara en aluminium skiva för att öka stabiliteten strax innanför ytterskiva. Dörramen kanske tillverkades i olika utföranden, glas eller "trä kasset" med isolering i mellan.
Kan omöjligt bara vara ett lager ute-mdf.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
G OMathson skrev:
[QUOTE="Dan1891, post: 4864825,

Kan man köpa en så'n löst? Tänkte försöka fixa morsans gamla balkongdörr, tror det bara är en tjock typ masonitskiva som isolering i spegeldelen.
Nja... jag funderar på att det redan sitter en "kasset" i din dörr uppbyggd i flera skickt. Ibland kan det vara en aluminium skiva för att öka stabiliteten strax innanför ytterskiva. Dörramen kanske tillverkades i olika utföranden, glas eller "trä kasset" med isolering i mellan.
Kan omöjligt bara vara ett lager ute-mdf.[/QUOTE]

OK, jag får kolla bättre hur dörren är uppbyggd.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Men det bör väl vara mer än ett lager, ytterskiva + isolering + innerskiva?
Dörren ser ju typ ny ut så isolering bör den väl ha.
Dörren är väl sen år 1999 när huset byggdes. Osäkert om den har läckt hela tiden eller på senare tid. Den har i alla fall läckt under de 2 år vi bott här. Men ja, magkänlan säger att den är isolerad.

1 123abc skrev:
Jag hade tagit bort listerna och plockat ut spegeln för att se vad som blivit fel, kanske saknas någon list.
När spegeln är lös så kommer du åt att silikona fast spegeln utan att det syns.
Det går kanske inte att sätta tillbaka listerna med befintliga stiften som listerna sitter med och då får du antingen skjuta nya stift eller använda lämplig spik eller skruv för återmontering.
Det kanske är så enkelt alltså? Klart skönare, men lite mer omständigt att kunna göra det utifrån än att göra det inifrån.
Frågan är hur metallisten sitter fast, om den sitter fast i spegelkasetten eller liknande.
Tack!
 
P Pierrelu skrev:
Det kanske är så enkelt alltså? Klart skönare, men lite mer omständigt att kunna göra det utifrån än att göra det inifrån.
Frågan är hur metallisten sitter fast, om den sitter fast i spegelkasetten eller liknande.
Tack!
Glasningsskenan sitter oftast fast med klipps.
Ett exempel på ett klipps:
https://www.leifarvidsson.se/gl-glasningsskena-mont-kloss-120-st-fp
Du kan se ett exempel bland bilderna i denna länken.
https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/gl-glasningsskena-36-falsdjup-27-32-mm-l-3-m
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.