Hej,

Har roat mig med att tapetsera ett rum med lumppapp i ark och sedan målat med lätt bruten limfärg. Färgen blandad enl beprövat recept (benlim som bindemedel), löste pigmentet (grön umbra) i vatten nogrannt och rörde allt väl (även under själva målningen). Blev dock besviken då det blev väldigt flammigt och ojämnt. Har inte haft problem med täckning tidigare då jag jobbat med limfärg.

Vad kan ha gått snett och hur kan man åtgärda?

Lite villrådig nu och hoppas på hjälp!
 
Jag skulle gissa på att underlaget suger olika bara... Så på det igen... :(
 
Jag har gjort precis samma sak, och fått samma resultat. Jag tog bort limfärgen och strök pappen med utspätt tapetklister för att stoppa sugningen. Det gjorde susen.
 
tack för tipsen. limvatten har jag redan grundat med, glömde säga det! kanske borde haft en fetare blandning och strykt flödigare?

Men ett varv m färg till då? lite svagare limblandning om man behöver stryka två gånger har jag läst mig till, nåt annat att tänka på?
 
Jag var lite nyfiken på hur det blev till slut, funderar själv på att sätta lumppapp på väggarna i ett rum .

Inte så att du har några bilder att visa?
 
Tyvärr inga bilder på färdigt ännu, då jag inte riktigt har orkat ta tag i det. Luften går alltid ur lite när det inte funkar som jag vill så det har kommit annat emellan som tapetsering i andra rum och trädgårdsjobb.

Har efter diskussioner med Gysinge beslutat testa deras matta linoljefärg ist för limfärg. Gillar det inte riktigt då limfärg känns mer korrekt, men vid prov så verkade det gå bra att stryka över limfärgen. Återstår att kolla om det löser flammigheten eller inte. Målade det sista jag gjorde senast jag var där, men i helgen blir det av. Funkar det så blir jag glad. Inte så road av att som Jon_H behöva tvätta ned 4 hela väggar för att börja om, och ett lager limfärg till blir för tjockt. har redan lite problem med krackelering på vissa ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.