7 430 läst · 50 svar
7k läst
50 svar
Vad har ni betalat per kWp för er solcellsanläggning?
Vem är det som ska besiktiga anläggningen? Vilken besiktningspunkter tas upp?A AilinAilin skrev:från början 11200kr per kwp.
totalt 141.000 kr, 12,6 kwp.
i slutändan: 9696kr per kwp
128.000 13,2 kwp
Vi fick 13.000 i kompensation pga andra solceller än offererat, vilket resulterade i en mindre snygg installation, samt annat montagesystem vilket också slutade i en mindre snygg installation.
Dock, så fick vi mer effekt, samt hela 35 år (!) produktgaranti på montagesystemet. garantitider osv var samma på solceller trots olika märken/modeller.
Ska bli intressant och se om det går igenom besiktning, skönt att man skrev klausul om att hålla kvar 15% tills godkänd besiktning.
kan tilläggas att hela årets semester blev förstörd pga all huvudvärk dessa solcellerna givit.
Men, nu är de igång, och jag njuter av att jag sålde hela 56 kwh igår (66 kwh producerat, 10 egenanvändning), och förmodligen lika mycket idag.
Se: https://www.solenergikvalitet.se/tjanst/besiktning/P P. Hamse skrev:
Fick tipset från min kommuns konsumentrådgivning. De har öppet arkiv med alla sina besiktningar, bara att gå in och kolla era leverantörer, för er som inte besiktat. (https://www.solenergikvalitet.se/protokoll/)
Man blir mörkrädd..
Villkoren som man sätter upp om man använder sig av Axel från Solenergikvalitet med att hålla på 10% tills besiktning och ev fel är åtgärdade inte fungerar med Sveasolar. De accepterar inte de villkoren. Hänger troligen ihop med att deras besiktningar oftast har brister.
Bara att anlita en besiktningsfirma utan att ha "hållhake" ekonomiskt ger inget mervärde.
Hittar Axel några fel så säger Sveasolar ju bara Ok/Tack och går vidare med nästa installation.
Får innerligt hoppas alla som skrivit på digitala orderbekräftelsen med de sista tiden, att köparna har koll på att allt blir rätt själva och kan hänga över montörerna och elektrikern under hela installationen. Säljarna ska man inte förlita sig på att man får någon respons från om man inte är nöjd med installationen eller ser fel under resans gång, de visar inget intresse för kunden när man väl signat ordern och betalt.
Näh, hos de är det kvantitet som gäller och inte kvalité
Bara att anlita en besiktningsfirma utan att ha "hållhake" ekonomiskt ger inget mervärde.
Hittar Axel några fel så säger Sveasolar ju bara Ok/Tack och går vidare med nästa installation.
Får innerligt hoppas alla som skrivit på digitala orderbekräftelsen med de sista tiden, att köparna har koll på att allt blir rätt själva och kan hänga över montörerna och elektrikern under hela installationen. Säljarna ska man inte förlita sig på att man får någon respons från om man inte är nöjd med installationen eller ser fel under resans gång, de visar inget intresse för kunden när man väl signat ordern och betalt.
Näh, hos de är det kvantitet som gäller och inte kvalité