Hej,

I Tyskland blir det mer och mer populärt att installera en så kallad "Balkonkraftwerk", det är 1-2 solpaneler och en mikro-inverter med max 600 Watt matning till husets / ledighetens el-nätet.

Intressant är, att det är laglig i Tyskland att installerar solpaneler och inverteren på egen hand om den är < 600 Watt. Dessutom är det godkänt (men inte rekommenderad) att använder en vanlig jordad stickpropp, så att man kan installera systemet på egen hand utan hjälp av elektrikern. Den enda man måste göra är att anmälda solarsystemet till distribusjonsselskap.
(https://www.dke.de/de/arbeitsfelder/energy/mini-pv-anlage-solar-strom-balkon-nachhaltig-erzeugen)

Man får ingen penger för matning av överskott-el, men med 600 Watt kan man utjämna sin egen bas-föbruk under dagen från kylskåp, etc.

Så hur är läget i Sverige? Om jag beställer en 600 Watt "Balkonkraftwerk" från Tyskland, kan jag koppla den i en stickkontakt på min balkong i Sverige?
Jag har försökt att få information från elsäkerhetsverket, men där finns ingen information om mini-solsystemer.
 
Kan kan man men man får inte
 
wildeside
vore fördjävligt om alla börja producera el så att staten förlorar skattepengar och producenterna måste sänka elpriset:crysmile:
 
  • Gilla
MrPrima och 4 till
  • Laddar…
Det är ju krav på att det ska finnas någon anordning som gör att man inte kan mata ut på nätet vid strömavbrott.
Likaså om man slår av huvudbrytaren i elcentralen så ska inte solpanelerna kunna spänningsätta anläggningen.
 
  • Gilla
JockeG och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju fortfarande skaffa ett "elverk" som du kan ladda med solceller samt med 230 uttag. Även om du inte matar det in i nätet.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
C
L lordi skrev:
Det är ju krav på att det ska finnas någon anordning som gör att man inte kan mata ut på nätet vid strömavbrott.
Likaså om man slår av huvudbrytaren i elcentralen så ska inte solpanelerna kunna spänningsätta anläggningen.
Det fungerar nog på "sedvanligt" sätt att invertern inte matar ut någon ström om inte uttaget är spänningssatt.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det är ju krav på att det ska finnas någon anordning som gör att man inte kan mata ut på nätet vid strömavbrott.
Likaså om man slår av huvudbrytaren i elcentralen så ska inte solpanelerna kunna spänningsätta anläggningen.
Hur görs det på fast installerad solfångare? Är det nån skillnad?
 
Den stora skillnaden är att man matar in strömmen innan gruppsäkringarna vid en fast installation.
Det stora problemet elsäkerhetsverket ser är just att man kan överbelasta den grupp där solpanelen är inkopplad i och med att inte all ström till förbrukarna går genom säkringen.

Sen är det säkert bättre kvalitet och högre säkerhet på de fast monterade växelriktarna jämfört med den som sitter i ett "balkongkraftverk" för några tusenlappar.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Om man drar en helt egen grupp som endast ansluter produktionsanläggningen (via ett schuko-uttag) så säkerställer man att huvudargumentet mot dessa produktionsanläggningar tas omhand. Om det sedan räcker för att uppfylla god elsäkerhetspraxis kan man ju tvista om.

Jag hävdar (utan någon källa) att det är tillåtet om växelriktaren uppfyller säkerhetskraven mot personskador.
 
Elsäkerhetsverket gör ju alltid anala tolkningar av reglerna så fort det kommer något nytt som underlättar för konsumenterna.
Synd att det i princip aldrig synas av rätten, utan dom står alltid oemotsagda.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Sverige är Europas nästa största nettoexportör av el i år så det finns inget behov. Vi har ingen elbrist. :rolleyes:
 
wildeside
H Hans G2 skrev:
Sverige är Europas nästa största nettoexportör av el i år så det finns inget behov. Vi har ingen elbrist. :rolleyes:
Jag kanske är korkad!
Men kan du förklara för mej varför vi har så dyra el priser och funderar på kärnkraft igen?
 
Elbolagen säljer el dyrt till våra grannar. Då drar priserna iväg och drabbar framför allt oss här nere i de södra delarna. Plus skatter, och moms på skatten. I morgon får vi hosta upp 4.50 riksdaler per kWh
 
wildeside
L lordi skrev:
Elbolagen säljer el dyrt till våra grannar. Då drar priserna iväg och drabbar framför allt oss här nere i de södra delarna. Plus skatter, och moms på skatten. I morgon får vi hosta upp 4.50 riksdaler per kWh
Och det är därför det har pratats om att ransonera elen:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.