Hej! Skulle vilja ha lite input på om en vägg i källaren kan vara bärande eller inte på hus byggt 50-tal. Som ni ser i bifogade bilden, (ursäkta skalan) så sitter det just nu en tegelvägg mellan garage och pannrum. Min tanke var att man skulle kunna göra ett hål i denna, typ vanigt dörrstorlek.
Väggen är 80mm inkl puts, så hur bärande kan den vara tänker jag...
Ni som kan kan väl gjärna analysera min fina provisoriska ritning och säga vad ni tror och tycker. Kan man göra ett hål i denna tro?
 
  • Ritning av källarplan med markerad tegelvägg och murstock, innehåller text och redigeringsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
80mm tjock vägg låter tunt för att vara bärande.

Hur går mellanbjälklaget?
Hur går takstolarna?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Även om den inte är bärande kan den vara stabiliserade, dvs. förhindrar att ytterväggen trycks in av all jord utanför. Därför bör dörren placeras så långt som möjligt från ytterväggen och det behövs antagligen minst en halvmeter vägg närmast ytterväggen.

Den längsgående väggen mellan pannrum och tvätt är oftast bärande. Hur tjock är den?

Tänk på att det är vanligt med asbesthaltigt material kring garage och pannrum samt att garage och pannrum (om det fortfarande är en panna som det eldas i) ska vara en annan brandcell än bostadsytor och därmed kräver brandskydd.
 
Demmpa Demmpa skrev:
80mm tjock vägg låter tunt för att vara bärande.

Hur går mellanbjälklaget?
Hur går takstolarna?
Takstolarna ser enligt sektionsbild ut att gå tvärgående. Bjälklag veta jag ej hur det går. Finns det några snabba sett att ta reda på detta utan att riva upp golvet?
 
  • Sektionsritning av ett hus som visar takstolar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av hus med tydligt markerade takstolar och planritning av första våningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Även om den inte är bärande kan den vara stabiliserade, dvs. förhindrar att ytterväggen trycks in av all jord utanför. Därför bör dörren placeras så långt som möjligt från ytterväggen och det behövs antagligen minst en halvmeter vägg närmast ytterväggen.

Den längsgående väggen mellan pannrum och tvätt är oftast bärande. Hur tjock är den?

Tänk på att det är vanligt med asbesthaltigt material kring garage och pannrum samt att garage och pannrum (om det fortfarande är en panna som det eldas i) ska vara en annan brandcell än bostadsytor och därmed kräver brandskydd.
Tack för svar! Hittade byggplanerna från 57, där ser ni hur hög marknivån är vid garaget. Marknivån är kanske i brösthöjd. Den bärande längsgående väggen är 21.5cm och yttervägg är 22. Men om man kör säkert på att lämna en meter och öppna kanske 0.9-1 m
 
  • Byggplaner från 1957 som visar delar av ett hus med höjdmarkering vid garaget och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektion av hus med måttangivelser från byggplaner daterade 1957, synlig marknivå vid garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Mellösawille Mellösawille skrev:
Men om man kör säkert på att lämna en meter och öppna kanske 0.9-1 m
Låter bra för mig men jag är bara en amatör.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.