Ichigo: Tack för många riktigt bra tips och ideer. Inte för att jag startade denna tråd eller håller på och gör om köket, men jag skall ha dessa saker i åtanke då det är dags.

Utan att direkt ha tänkt på det, saknar jag några av de detaljer du beskriver, som tex det där med att ha köksskåp som går ända upp. En struntsak kanske många tänker... men när man skall börja rengjöra ovanför (speciellt om det bara är t ex 10cm glipa) så inser man vad fantastiskt praktiskt det vore om de gick ända upp.
 
Vilken jättebra tråd! Vi ska planera et helt nytt kök i nytt hus i dessa dagar och behövar alla tips och trix.

- Om man värkligen vil gömma undan sina köksmaskiner men endå ha dom framme, kan ett jalousiskåp på bänken vara en bra ide, med elutag självklart :)
- Som tidigare skrivit måste köket vara praktiskt, men jag slår väl inn öppna dörrar när jag skriver "arbetstriangel" ;)
- Inbygd kyl/frys är en smaksak, jag vill dock inte ha det pga man förlorar rätt många liter, och måste lägga en flaska på tvären...
- Om man vil ha riktigt stora låder måste man ha breda handtag eftersom lådorna kan bli instabila i sidoled (har jag hört...). Jag gillar best små lådor (smaksak) eftersom jag gillar att en låda har en typ innehåll ;)

mvh hanneli


mvh hanneli
 
Bästa i vårt kök - det är stort och med mycket ljusinsläpp utan att ha fönster över hela väggen.  :)

Inbyggnadsugnen är jättebra och också stor frys o kyl  :)

Utdragslådorna - de breda - är väldans bra också!   :D

Det sämsta: vi skulle ha valt fullhöjdsskåp istället och gjort om ritningen lite - inte gått på Tibros förslag - vi saknar nämnligen avlastningsytor så nu blir det till att göra en rörlig "ö" också + att när man öppnar dörren från tvättstugan så slår man i diskmaskinsluckan om den är nedfälld  >:( - ingen smart lösning...
 
Bästa: Lådor, lådor och lådor.....hatar underskåp som är hyllor!
Nedfällbart diskställ som hänger i en metallskena över diskbänken.

Sämst: Underskåp med fullutdrag. Skitdumt, vingligt och svårt att komma åt grejorna!
Diskmaskin mot en vägg, stänk!

Sen kommer jag med en fråga också.....det här med sockellådor som någon nämnde.....vi ska installera ett nytt IKEA-kök i vårt nya hus, och funderar på sockellådor. Nu finns de ju bara i 60 cm breda på IKEA, vilket betyder att vi bara kan ha lådorna under de 2 skåp som är 60 cm. Hur gör man med sockeln när den plötsligt "bryts" med en sockellåda, fortsätter i 80 cm och sen "bryts" igen för nästa sockellåda? Blir inte det konstigt?
 
Syns absolut ingen skillnad när lådan är stängd. Handtaget sitter högst upp som en liten grepplist.

Vi sprutmålade sockellådornas front i färg (det enda i färg, förutom hörnskåpets dörr, resten träluckor) och då lämnade vi även övriga socklar för sprutmålning. Alltså, allt är i samma färg.

Men vår kök är från Ikea, och vi har 2 st 40 cm-bredd. Kanske utgått? (köket är 10 år gammalt och är just på väg att göras om...)
 
Sämsta detalj - råkade mäta fel och förlängde väggpartiet med 10 cm för lite och fick ersätta ett 40 utdragsskåp med ett 30 utdragsskåp.
Ångras bittert idag................................ >:(
 
Bäst: utdragslådor i underskåpen, fullhöjdsskåp så man slipper städa ovanpå.

Sämst: Vet ej

I övrigt instämmer jag med flera tidigare skribenter: ordentligt med belysning under överskåpen och massor med elkontakter.
 
En helt underbar sak som jag installerade i mitt kök var Avfallskvarnen.... :) :) besparar en hel del gissel som lukt, taskiga papperspåsar där botten trillar går sönder lagom när man är på trägollvet i hallen o hela gårdagens skaldjursmiddag :surprised: :surprised: med alla härligheter...

För att inte tala om alla avensjuka grannar som springer med sina stinkande påsar ;D ;D

Dessutom är man miljövändlig i.a.f i Falun.

//Matte
 
Matte: Hur funkar den? Dyrt att installera? Nackdelar?
Låter intressant tycker jag! :)
 
Där måste jag få säga imot dig, det är faktiskt miljövändligt med Kvarn.

Du kan ju själv tänka dig att transportera avfallet för rötning i ett beffintligt rörsystem där det redan flödar en massa vatten som kan transpotrtera det, mot att köra det med koldioxid sprutande lastbilar :-* :-*

Ja i Falun krävs tillstånd, kostar ca 900 spänn/År inget att tjafsa om tycker jag ;D ;D

Det funkar som så att du har en kvarn under utslags hon där det organiska avfallet spolas ner med lite vatten, man trycker på en knapp som jag har i sockeln så ajg kan manuvrera den med foten o vipps så mal kvarnen sönder det o skickar det med avlopps ledningen till reningsverket för slammrötning o så blir det gödning. Har kört riktigt stora högrevs köttben inga problem ;D

//Mats
 
Att överhuvudtaget transportera organiskt avfall måste ses som milöovänligt. Att dessutom göra det med rent dricksvatten är fullkomligt galet ur naturresurssynpunkt. Men, men, det är ju det vi (nästan alla) måste finnas oss i vad gäller BDT-vattnet. -Först ska vatten ha tillräckligt hög kvalitet för att transporteras till våra hus och kunna konsumeras utan hälsorisk, sedan använder vi samma vatten att spola våra toaletter med....

När det gäller vårt matavfall är det ju väldigt enkelt att kompostera -det kan man väl göra även om man inte är trädgårdsfreak....
 
Ett tips till er som inte har fullhöjd på överskåpen är att lägga ut plast folie på skåpen, bara är att ta bort o lägga ny när man tycker det börjar bli äckligt ;)
 
  • Gilla
Stuga123
  • Laddar…
Fullhöjdsskåp låter bra men om man funderar på IKEA kök så är ju högsta höjden 92 cm.

Med en takhöjd på 250 cm - 92 cm - 60 cm (ner till bänken) - 70 cm (bänkskåp) så blir det kvar 28 cm.

Då blir det till att bygga nåt på 28 cm upp mot taket antar jag. Eller finns det färdiga lösningar?

MVH

PAyman
 
Det bör bli ungefär 18 cm. kvar att bygga takanslutning på (om du tänker från golvet och uppåt, 90 cm upp till bänkskiva + 50 cm fr bänkskiva till väggskåp + 92 cm väggskåp = 232 cm).
Brukar finnas färdiga bitar av samma träslag/färg som inredningen i övrigt som sedan kapas/skarvas för att passa upp mot taket.
Är lite osäker på hur just IKEA har det med dessa delar, men i nödfall kan man använda IKEA's täcksidor som man sedan själv kapar ut passande bitar av, sedan kommer taklisten (om man nu har sådan).

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.