Mitt flitigt använda Pajala-aggregat kommer nog att få sova lite längre om veckorna när elpriset skjuter i höjden...
Tragiskt tycker jag. Hur resonerar ni när det gäller bastu vs elpriserna?
Att basta är ju inte bara en livsstil utan ett sätt att hålla god hälsa och hygien, men hur blir det nu med det eldrivna aggregatet, är det övergång till vedeldad som gäller i framtiden?
Öppen bastuaggregat med stenar i en träklädd bastu
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett bastubad drar inte mer än max ca 10 kWh, snarare mindre. Det kan det väl vara värt någon gång i veckan. Vi pratar om 25-50 kr om elpriset sticker iväg till 500 öre per kilowattimme.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Skaffa timpris och basta billigt på helgerna ;)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jag läser vedpristråden och funderar på hur mycket tid jag själv lägger på att hugga, kapa och klyva ved och konstaterar att det är rätt mycket jobb med att elda med ved.

Nu är ju ved ett trevligt sätt att både värma bastun och att elda inne, och jag tycker att det är rätt kul att ts ved ur egen skog i begränsad skala, men hade det inte varit för det så väger ju elens bekvämlighet tungt.

Har man knappa marginaler och bor i SE4 kan jag förstå om man bastar mindre ofta kommande vinter. För min del, undantaget kanske när jag bastar ensam, kostar dock bastuölen mer än värmen, även om jag hade värmt med el. Så ryms det inom nöjeskontot tycker jag gott att man kan basta på, även om elen är ohemult dyr.
 
B Boende45 skrev:
Ett bastubad drar inte mer än max ca 10 kWh, snarare mindre. Det kan det väl vara värt någon gång i veckan. Vi pratar om 25-50 kr om elpriset sticker iväg till 500 öre per kilowattimme.
Jag har inte sett någon större skillnad på elkostnaden med min lilla Tylö bastu. 20 min uppvärmning; bastar 30 min; använder sedan bastun för att torka tvätt (om jag tvättat). Kör den varannan dag (utom i denna värmebölja).
 
yonna yonna skrev:
Jag har inte sett någon större skillnad på elkostnaden med min lilla Tylö bastu. 20 min uppvärmning; bastar 30 min; använder sedan bastun för att torka tvätt (om jag tvättat). Kör den varannan dag (utom i denna värmebölja).
Det är enkelt att läsa av märkskylten och vilken effekt som används, vanligtvis mellan 6-8 kW. 1 timme drar då ca 5-6 kWh, vilket med sommarens elpris i södra Sverige blir ca 10-12 kr. I december förra året det dubbla ca 20 kr.
 
Påverkar inget, bastun kommer att användas som tidigare.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Jag har flera gånger påstått i trådar här att en bastu inte behöver vara så väl isolerad. Det är så kort stund man använder den att det inte nämnvärt påverkar ekonomin. Samma resonemang borde kunna föras angående elpriserna. Hur ofta bastar du och hur länge? Är bastun verkligen en stor post? Men för egen del har jag redan en vedeldad bastu.
 
Ska man basta så kan det ju vara trevligt att titta på elpriset för dagen.
Man måste kanske inte starta den under en topp.
Eller så förvärmer man den innan toppen.
De tillsammans med vvb på timer blir inte så blodigt
 
Kräver ju att du har timdebitering;)
För fast eller rörlig har det ingen betydelse.
 
Jag bastar nästan varje dag, bästa sättet att återhämta kropp och själ. Jag kör ved, som jag kapar och klyver från stock, för 500kr kubiken.

Samma sak med el hade kostat kanske 3000kr i månaden vid 500öre/kWh. Det funkar inte, och man kan inte vänta med att basta till mitt om natten.
 
N Nikorasu skrev:
Samma sak med el hade kostat kanske 3000kr i månaden vid 500öre/kWh. Det funkar inte, och man kan inte vänta med att basta till mitt om natten.
Hur har du kommit fram till detta? 600 kWh per månad för bara bastun. Det låter orimligt mycket.
 
A Avemo skrev:
Hur har du kommit fram till detta? 600 kWh per månad för bara bastun. Det låter orimligt mycket.
10kW x 2.5tim x 30 dagar x 500 öre/kWh
 
N Nikorasu skrev:
10kW x 2.5tim x 30 dagar x 500 öre/kWh
Eftersom du har vedbastu så slipper du fundera på det. Men dina siffror återspeglar inte en normal bastu i ett privatbostad. 10kW är mycket för ett bastuaggregat. Och termostaten gör att det inte går hela tiden.

Som tumregel får man ut 1000 kWh från en m³ ved. Gör du av med 9 m³ ved per år till bara bastun?
 
A Avemo skrev:
Eftersom du har vedbastu så slipper du fundera på det. Men dina siffror återspeglar inte en normal bastu i ett privatbostad. 10kW är mycket för ett bastuaggregat. Och termostaten gör att det inte går hela tiden.

Som tumregel får man ut 1000 kWh från en m³ ved. Gör du av med 9 m³ ved per år till bara bastun?
Nej, det går åt ca. 5kbm per år till bastun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.