Jag var uppe i kallvinden och inspekterade första gången sen huset byggdes (flyttade in 2014/08), för det kom fram förra vintern att FTX systemet inte uppnådde korrekt verkningsgrad (80-85%) utan låg runt 50-60%.

Nå såhär ser det ut. Under reglarna så ligger alltså ångspärren. Jag märkte in detta före jag klev in och kollade, trodde det var djupare. Men som bäst är det 100mm tjockt eller mindre.

XZ1IhIt.jpg

Jag gick och kollade på ritningarna och där nämns 500mm blåsull i taket. Jag börjar tro jag har blivit snuvad på några tusen euro med blåsull (lösull säger ni visst i sverige), kan varit ett misstag av byggarna. Hartman Hem, som inte längre finns, Hartman är en kedja hårdvaruhus och dom finns ännu men dom lade ner husbyggarsektionen 2018 tror jag.

Dom har ju uppenbart satt in ett lager med blåsull så jag undrar varför dom slutade efter så litet. Är det verkligen normalt, jag hade trott blåsullen borde ha täckt över ventilationsledningarna så allt skulle liggat inbäddat i isolering. Kan man verkligen lägga så lite isolering på ett nytt hus som byggdes 2013-14?

Detta förklarar ju varför vårt FTX system inte funkar så bra som det borde, och förklarar väl även att vår elförbrukning känns högre än vad man kunde tro för ett nytt hus. 11,000 kWh om året med bergvärme. Jag tror det handlar om några tusen kWh per år som vi förbrukat nu.

Det jag nu tänker göra är att ta kontakt med moderföretaget och fråga dom vad som hänt och om dom kan göra nåt. Jag vet inte om jag kan kräva några pengar eller ersättning efter snart ett decennium, men det är ju värt att prova och åtminstone få klaga åt dom. Jag har köpt rullar med 100mm glasfiberisolering som jag kommer lägga runt ventilationskanalerna till att börja med, jag ska linda in dom för att förbättra isoleringen där. Vilket jag hoppas gör en märkbar skillnad i FTXens verkningsgrad.

Sen får jag väl se hur det blir.... Men känns ganska dumt just nu.
 
  • Wow
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag var uppe i kallvinden och inspekterade första gången sen huset byggdes (flyttade in 2014/08), för det kom fram förra vintern att FTX systemet inte uppnådde korrekt verkningsgrad (80-85%) utan låg runt 50-60%.

Nå såhär ser det ut. Under reglarna så ligger alltså ångspärren. Jag märkte in detta före jag klev in och kollade, trodde det var djupare. Men som bäst är det 100mm tjockt eller mindre.

[bild]

Jag gick och kollade på ritningarna och där nämns 500mm blåsull i taket. Jag börjar tro jag har blivit snuvad på några tusen euro med blåsull (lösull säger ni visst i sverige), kan varit ett misstag av byggarna. Hartman Hem, som inte längre finns, Hartman är en kedja hårdvaruhus och dom finns ännu men dom lade ner husbyggarsektionen 2018 tror jag.

Dom har ju uppenbart satt in ett lager med blåsull så jag undrar varför dom slutade efter så litet. Är det verkligen normalt, jag hade trott blåsullen borde ha täckt över ventilationsledningarna så allt skulle liggat inbäddat i isolering. Kan man verkligen lägga så lite isolering på ett nytt hus som byggdes 2013-14?

Detta förklarar ju varför vårt FTX system inte funkar så bra som det borde, och förklarar väl även att vår elförbrukning känns högre än vad man kunde tro för ett nytt hus. 11,000 kWh om året med bergvärme. Jag tror det handlar om några tusen kWh per år som vi förbrukat nu.

Det jag nu tänker göra är att ta kontakt med moderföretaget och fråga dom vad som hänt och om dom kan göra nåt. Jag vet inte om jag kan kräva några pengar eller ersättning efter snart ett decennium, men det är ju värt att prova och åtminstone få klaga åt dom. Jag har köpt rullar med 100mm glasfiberisolering som jag kommer lägga runt ventilationskanalerna till att börja med, jag ska linda in dom för att förbättra isoleringen där. Vilket jag hoppas gör en märkbar skillnad i FTXens verkningsgrad.

Sen får jag väl se hur det blir.... Men känns ganska dumt just nu.
DennisCA DennisCA skrev:
Jag var uppe i kallvinden och inspekterade första gången sen huset byggdes (flyttade in 2014/08), för det kom fram förra vintern att FTX systemet inte uppnådde korrekt verkningsgrad (80-85%) utan låg runt 50-60%.

Nå såhär ser det ut. Under reglarna så ligger alltså ångspärren. Jag märkte in detta före jag klev in och kollade, trodde det var djupare. Men som bäst är det 100mm tjockt eller mindre.

[bild]

Jag gick och kollade på ritningarna och där nämns 500mm blåsull i taket. Jag börjar tro jag har blivit snuvad på några tusen euro med blåsull (lösull säger ni visst i sverige), kan varit ett misstag av byggarna. Hartman Hem, som inte längre finns, Hartman är en kedja hårdvaruhus och dom finns ännu men dom lade ner husbyggarsektionen 2018 tror jag.

Dom har ju uppenbart satt in ett lager med blåsull så jag undrar varför dom slutade efter så litet. Är det verkligen normalt, jag hade trott blåsullen borde ha täckt över ventilationsledningarna så allt skulle liggat inbäddat i isolering. Kan man verkligen lägga så lite isolering på ett nytt hus som byggdes 2013-14?

Detta förklarar ju varför vårt FTX system inte funkar så bra som det borde, och förklarar väl även att vår elförbrukning känns högre än vad man kunde tro för ett nytt hus. 11,000 kWh om året med bergvärme. Jag tror det handlar om några tusen kWh per år som vi förbrukat nu.

Det jag nu tänker göra är att ta kontakt med moderföretaget och fråga dom vad som hänt och om dom kan göra nåt. Jag vet inte om jag kan kräva några pengar eller ersättning efter snart ett decennium, men det är ju värt att prova och åtminstone få klaga åt dom. Jag har köpt rullar med 100mm glasfiberisolering som jag kommer lägga runt ventilationskanalerna till att börja med, jag ska linda in dom för att förbättra isoleringen där. Vilket jag hoppas gör en märkbar skillnad i FTXens verkningsgrad.

Sen får jag väl se hur det blir.... Men känns ganska dumt just nu.
Fast FTX har inget med hur mycket du har isolerat i vindbjälkslaget. Kolla inställningarna på FTX, ni skall ha ett lätt undertryck i huset. Är det en värmare i FTX som är på? Hur isolerad är kanalerna mm. Kolla verkningsgraden på vintern. Sen hur mycket ni gör av med är ju rätt många parametrar som orsakar det. Ni lär skriva in rätt mycket mer info om ni skal få hjälp med om 11000 är mycket. Låter inte speciellt mycket tycker jag, men som sagt mycket mer info behövs.
 
Allt annat med FTX systemet är 100% korrekt inställt, undertryck osv är korrekt, har även mätt temperaturerna vid olika punkter och dokumenterat i vintras. Det är isoleringen som är orsaken, det är tydligt då temperaturen sjunker märkbart eftersom luften passerar genom ventilationen, jag har mätt på frånluftsventilerna till värmeväxlaren samt mellan värmeväxlaren till de olika tilluftsventilerna, tempen sjunker märkbart när luften far igenom rören och det är där effektförlusterna uppstår.

Case closed gällande FTX systemets problem enligt mig. Det är inget jag undrar över och inget jag behöver hjälp med. Det var bara som info till varför situationen uppdagades.


Det jag undrar över, låter <100mm faktiskt som nåt som är acceptabelt i ett modernt nytt hus?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Allt annat med FTX systemet är 100% korrekt inställt, undertryck osv är korrekt, har även mätt temperaturerna vid olika punkter och dokumenterat i vintras. Det är isoleringen som är orsaken, det är tydligt då temperaturen sjunker märkbart eftersom luften passerar genom ventilationen, jag har mätt på frånluftsventilerna till värmeväxlaren samt mellan värmeväxlaren till de olika tilluftsventilerna, tempen sjunker märkbart när luften far igenom rören och det är där effektförlusterna uppstår.

Case closed gällande FTX systemets problem enligt mig. Det är inget jag undrar över och inget jag behöver hjälp med. Det var bara som info till varför situationen uppdagades.


Det jag undrar över, låter <100mm faktiskt som nåt som är acceptabelt i ett modernt nytt hus?
100mm låter otroligt lite, 500 mm är mer korrekt. Reklamera, men varför vänta så länge att inspektera vinden? Ta en lär dom att göra det varenda år.
 
Tittade in där då huset var nytt, men hade inte kunskapen att se nåt var fel då, helt ny på hus och litade på att byggarna kunde sina jobb, huset var hög kvalitét i överlag tyckte jag också.

Ja även nu när jag tittade in så trodde jag att lagret med isolering var tjockare, jag tänkte att ångspärren ligger säkert längre ner. Så jag blev förvånad när jag satte dit handen för att kolla. Kunde inte fantiserat ihop ett liknande scenario ens om jag fförsökt.
 
Rickard.
Nej det är det såklart inte.

Man undrar ju om som lagt för hand och därför (av oklar anledning) fuskat för att fuska när lastbilen väl stå där är ju inte värt mycket.

Jag kan inte Finska regler eller krav men i Sverige hade det inte varit godkänt.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Ja det är svårt att se hur detta kan ha uppstått, kanske dom fick slut på ullen och menade komma igen men det slarvades bort. Kan ju inte se man har så mycket att tjäna på här jämfört med risken till företagets rykte. Kommer ihåg dom gjorde ju tester med infrakamera då huset var nytt för energicertifieringen, märkte dom inte detta då...

P.S. Isolerade taket i garaget själv och där finns det faktiskt 500mm! Jag kanske tog i där men ville hålla nere uppvärmningskostnaderna.
 
Rickard.
Jag tänker att lastbilen helt enkelt glömdes… det är mest logiskt för mig i alla fall.

Lite intressant ändå att huset fungerat så pass bra med så lite isolering. Bevisar ändå på något sätt att vi kanske lägger lite för stort fokus på mängden även om du fått andra problem här.

Ännu intressantare blir väl att se resultatet efter mer isolering och se om det är ”värt” det ;)
 
Ja med tanke på hur lite isolering det är så är jag förvånad att man inte märkt det tydligare.

Morsan klippte håret på mina pojkar igår, dom är på besök och sover över där. Hon sa det blev en hel väska med hår, jag sade ta med det hem så lägger vi det på vinden.
 
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Klart att det påverkar husets värmeekonomi. Men det finns massor med gamla hus som har lika lite eller mindre isolering på vinden.
 
Igår var jag till byggmax, verkar vara enda stället i Finland som har isolering på rulle. Då jag först gick till den lokala byggaffären bara några km bort så blev det typ att här har dom inte sett isolering på rulle på över 10 år. Det fanns bara skivor. Jag tyckte dock inte det skulle funka så vidare, blir lite väl många skarvar då dom inte är så stora i formatet.

Tog hem 4 stycken rullar, får se om det räcker, gjorde lite snabba kalkyleringar då jag mätt omkretsen på ett rör och ungefär hur långa de är. Det bör bara 565mm breda och 3m långa remsor, så jag bör kunna tvinna det runt rören några ggr, så är förhoppningen. Blir väl ändå många skarvytor men ser inget annat sätt. Kanske det hjälper att silvertejpa eller dylikt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Igår var jag till byggmax, verkar vara enda stället i Finland som har isolering på rulle. Då jag först gick till den lokala byggaffären bara några km bort så blev det typ att här har dom inte sett isolering på rulle på över 10 år. Det fanns bara skivor. Jag tyckte dock inte det skulle funka så vidare, blir lite väl många skarvar då dom inte är så stora i formatet.

Tog hem 4 stycken rullar, får se om det räcker, gjorde lite snabba kalkyleringar då jag mätt omkretsen på ett rör och ungefär hur långa de är. Det bör bara 565mm breda och 3m långa remsor, så jag bör kunna tvinna det runt rören några ggr, så är förhoppningen. Blir väl ändå många skarvytor men ser inget annat sätt. Kanske det hjälper att silvertejpa eller dylikt.
Jag tror snarare att det är ditt bjälklag som läcker värme än ditt ftx. Har du enbart 100mm isolering är det felet. Isolering runt rören ser ok ut
Kör och köp "lite" parock/rockwool skivor och läggpå hela bjälklaget. Undvik glasull(den kliar värre än fan)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Nej. Jag har redan förklarat att det är tempen i FTX rören som sjunker, jag har mätt det och jag vet med bevis på hand att lufttempen sjunker i rören och det har jag också räknat på att det är dit som skillnaden far mellan min verkliga verkningsgrad och den som systemet borde uppnå.

Klart bjälkaget också läcker värme (fast mindre än man tror, men allt är annars bra byggt och tätt) då jag endas har ca 100mm men det påverkar inte FTX systemets verkningsgrad om rören vore korrekt isolerade, det skulle bara påverka den totala värmenotan. Detta säger ju sig själv om man tänker på hur systemet fungerar och hur verkningsgraden mäts.

Jag är dessutom övertygad att rören ska ha haft mera isolering enligt designen. För hade dom lagt 500mm isolering enligt ritningarna så skulle rören varit övertäckta av blåsull. Det är säkert så systemet är designat också, rören är menade att utöver isoleringstrumpan som dom har ska också ligga försänkta i ett hav av isolering. Nu saknas detta.

Nu tycker jag det är viktigare att isolera FTX systemet först, sen får jag se hur man gör med resten av bjälkaget, om Hartman tänker stå för det, annars får jag se kolla om jag har nån juridisk fot att stå på efter så här lång tid.
 
sunnis
Bättre att ta dit en lastbil och blåsa in lösull eller vilket system er lokala firma använder. Går mycket snabbare, lättare att få jämt så det täcker överallt.

Att hålla på skära isolering i en färdig vind och få det riktigt bra är mycket jobb.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nåt sånt gör jag inte innan det är absolut uppklarat om tillverkaren ersätter mig. Lite hederligt jobb avskräcker inte mig och det är redan köpt och SKA göras. Så svårt ser det nu inte ut, har redan varit uppe och kollat.

Det är en fråga om flera tusen euro att lägga i taket och det tänker jag definitivt försöka få ut från tillverkaren och inte köpa själv. Men vem vet hur länge det kan ta eller om det ens går. Om det inte går så har jag inte flera tusen nu att lägga på det heller så det kommer få vänta åtminstone tills nästa år. Så tillsvidare är det bästa sättet att förbättra min situation för minsta mängden pengar den plan som jag nu följer. Och den kan enkelt kompletteras med lösull sen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.