Då var det Rörliga månadsmedelpriset för juli månad bekräftat.

SE3 (Stockholm) 126 öre per kWh - ca 2,20 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader
SE4 (Malmö) 180 öre per kWh - ca 2,70 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader

https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm

Lite orättvist ändå att skåningarna åker på att betala så pass mycket mer skatt (momsen) än övriga.

Har ni något träd på tomten bör ni som har kamin nog ta ner det snarast och hugga upp som ved.
Tråkigt om barnen ska behöva frysa i vinter.
 
  • Gilla
  • Haha
angelv78 och 3 till
  • Laddar…
Mja, 86,61 säger Vattenfall för mig? Är SE3/Stockholm ett eget område eller?
Webbsida med timpriser på nordiska elbörsen hos Vattenfall, visar elpriser och valmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
Energiskatten är en fast siffra så momsen på energiskatten är också fast även om den är procentuell.

Energiskatten är runt 36öre och momsen är då 9 öre. Så oavsett vad du betalar per kWh för elen så är ändå momsen på energiskatten 9 öre. Däremot blir det ju mer moms per kWh på elhandeln eftersom priset där varierar.
 
  • Gilla
OskarJ
  • Laddar…
A
B Boende45 skrev:
Då var det Rörliga månadsmedelpriset för juli månad bekräftat.

SE3 (Stockholm) 126 öre per kWh - ca 2,20 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader
SE4 (Malmö) 180 öre per kWh - ca 2,70 kr inkl elskatt och moms, exkl nätkostnader

[länk]

Lite orättvist ändå att skåningarna åker på att betala så pass mycket mer skatt (momsen) än övriga.

Har ni något träd på tomten bör ni som har kamin nog ta ner det snarast och hugga upp som ved.
Tråkigt om barnen ska behöva frysa i vinter.
När jag kollar på elpriskollen.se
Jämför jag mot 126 eller 220 öre? (SE3)
 
  • Gilla
Rickard Gbg
  • Laddar…
JanneJanne123
Skärmdump av textmeddelande om tekniska problem med felaktiga priser på Elpriskollen under juni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
A
Man kan binda 3 år för 155 öre nu (ej inkl moms). Hos vattenfall i se3
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mja, 86,61 säger Vattenfall för mig? Är SE3/Stockholm ett eget område eller?
[bild]
Underligt. Undrar vilken källa som är korrekt?
 
B Beppo skrev:
Energiskatten är en fast siffra så momsen på energiskatten är också fast även om den är procentuell.

Energiskatten är runt 36öre och momsen är då 9 öre. Så oavsett vad du betalar per kWh för elen så är ändå momsen på energiskatten 9 öre. Däremot blir det ju mer moms per kWh på elhandeln eftersom priset där varierar.
Ja, det var momsen på spotpriset, som ju är allra högst i SE4, som jag relaterade till. Ett högre spot-pris (påverkar de som har rörligt elavtal) ger även högre moms.
 
  • Gilla
DrSnuttles och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Man kan binda 3 år för 155 öre nu (ej inkl moms). Hos vattenfall i se3
Jag får 244 öre för 3 år och 333 öre för 1 år när jag anger postnr (Stockholm).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
B Boende45 skrev:
Jag får 244 öre för 3 år och 333 öre för 1 år när jag anger postnr (Stockholm).
Då gör du fel. Sök på elpriskollen.se
Vad har du för postnummer
 
A
B Boende45 skrev:
Jag får 244 öre för 3 år och 333 öre för 1 år när jag anger postnr (Stockholm).
jag har bundit nu. Orkar inte med att oroa mig om de ballar ur. Men jag band 18 månader hos Göta energi för 190örs inkl moms. Blev lite billigare än vattenfalls 188öre
 
Johan1975z skrev:
Då gör du fel. Sök på elpriskollen.se
Vad har du för postnummer
Priserna hos Vattenfall med elpriskollen för SE3 är 199 öre minus 9 öre rabatt = 190 öre ex moms.

Ca 244 öre inkl moms i mitt tidigare inlägg.

Landar på ca 3,20 öre inkl rörliga nätavgifter, elskatt och moms. Helt OK pris med tanke på omständigheterna på vintern men väldigt högt sommarpris.
 
A
B Boende45 skrev:
Priserna hos Vattenfall med elpriskollen för SE3 är 199 öre minus 9 öre rabatt = 190 öre ex moms.

Ca 244 öre inkl moms i mitt tidigare inlägg.

Landar på ca 3,20 öre inkl rörliga nätavgifter, elskatt och moms. Helt OK pris med tanke på omständigheterna på vintern men väldigt högt sommarpris.
Ok, jag har precis bundit på 155 öre utan moms hos Göta energi
 
Johan1975z skrev:
Ok, jag har precis bundit på 155 öre utan moms hos Göta energi
Jo, jag ser att det är det billigaste man kan få ett 3-års avtal för just nu.

Kan ju vara en lyckoträff om de värsta farhågorna slår in i vinter.
 
A
B Boende45 skrev:
Priserna hos Vattenfall med elpriskollen för SE3 är 199 öre minus 9 öre rabatt = 190 öre ex moms.

Ca 244 öre inkl moms i mitt tidigare inlägg.

Landar på ca 3,20 öre inkl rörliga nätavgifter, elskatt och moms. Helt OK pris med tanke på omständigheterna på vintern men väldigt högt sommarpris.
ni kan visst binda på 150 öre i Stockholm. Men såg nu att vattenfall har. Försvunnit. De fanns där för en timme sedan. Se bild.
 
  • Skärmdump av elpriser med fast elpris på 150 öre/kWh från elpriskollen.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.