Nu har även jag provat denna maskin på en träfasad som något snille målat med plastfärg på slamfärg..

Vi har provat med skrapa, vi har provat med elhyvel, vi har provat med roterande stålborste, vi har provat med högtryckstvätt och vi har även provat med både böner och förbannelser.

Det första som slog mig var verkligen ”WOW, vilken maskin!”. Med en tår i ögat (antingen av glädje eller av skräp som flugit in under körningen) så sa jag till sambon efter testkörning att ”Var har den här maskinen varit när jag slipat lackfärg från trösklar, dörrkarmar, fönster och fula möbler? Var har den varit när jag kämpat med gamla trappsteg? Som jag har slitit och det hade jag inte behövt!”.

Den avverkar verkligen bra! För bra om man inte är försiktig.. Och den lämnar en trären yta liknande hyvlat.

Det andra som slog mig var skyddsluckan till höger sidoskär.

Den slog mig hårt på tummen när den fullständigt slogs av under körning (mot vänster kant på en av de yttersta fasadbrädorna). Luckan var stängd när det hände, men ett skär måste ha kommit åt den.

Känns sådär lagom tryggt med avsaknad av denna lucka, men ever the optimist, så körde jag på, då jag faktiskt behövde köra brädor även åt höger. Efter en 15-20 minuters användning, med Nilfisk’s värstingsug inkopplad, så skulle jag stänga av maskinen och pausa. Då märker jag att detta helt enkelt inte är möjligt, då det ansamlats spån i/under strömbrytaren! Precis vad som hänt flera andra här i tråden alltså. Som väl var märkte jag att maskinen inte stannade och jag kunde bryta strömmen på dammsugaren istället.

Men detta är ändå så lagom kul när man står på en halvskranglig byggställning med den här mördarmaskinen på 10.000 rpm, utan skyddsluckor.

Luckorna är av ynklig kvalitet, tunn plast och en löjlig liten fjäder. Borde gått att lösa luckor av ”slide-typ” i aluminium eller vad som helst.. Strömbrytaren borde definitivt ha en liten gummihätta över sig, i likhet med flera andra maskiner. Det har för f-n t.om flera av mina Lidl-maskiner!

Så för att summera: JA! Maskinen är ett monster och den torde inte göra någon besviken vad gäller avverkning. Men NEJ! Det här väntar man sig inte från Metabo och man väntar sig inte det för det priset.

De måste i allra högsta grad vara medvetna om bristerna hos maskinen, ändå har den sett likadan ut i flera år nu. En försiktig gissning är att de väl egentligen skiter i vilket, då de märkligt nog tycks vara under närmaste helt ensamma om att erbjuda den här typen av maskin.

Jag har skrivit och kverulerat till deras svenska avdelning och lagt ett och annat salt ord samt frågat vad de avser att göra åt det inträffade. Nu har jag att välja på att köra verktyget trots de i mina ögon stora säkerhetsbristerna, eller låta semestern rinna iväg och fasaden vara halvfräst..

Maskinen:
Metabo maskin använd för att fräsa trä med synliga spån och öppen strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en Metabo-maskin med träspån fastklämt i strömbrytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en maskin som fräser en träyta med synliga spån och skador på skyddsluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så blir resultatet:
Träfasad med partiell borttagning av röd plastfärg, visar trärens yta, del av steg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Angående start/stoppknappen så fick jag till svar att det var pga att jag inte använde dammsugare (tänkte inte det behövdes utomhus, hade andningsskydd). Men eftersom samma sak hände för dig med ansluten dammsugare så tycker jag verkligen dom borde åtgärda problemet.

Ett av skyddslocken är borta på min med. Vet inte riktigt hur det gick till, det var när jag lånade ut maskinen det hände. Men troligtvis på ett liknande sätt som för dig.
 
S SnickareHobb skrev:
Angående start/stoppknappen så fick jag till svar att det var pga att jag inte använde dammsugare (tänkte inte det behövdes utomhus, hade andningsskydd). Men eftersom samma sak hände för dig med ansluten dammsugare så tycker jag verkligen dom borde åtgärda problemet.

Ett av skyddslocken är borta på min med. Vet inte riktigt hur det gick till, det var när jag lånade ut maskinen det hände. Men troligtvis på ett liknande sätt som för dig.
Jag hade faktiskt läst ditt inlägg tidigare i tråden, och det var just därför som jag körde med dammsugare :)

Nu struntar jag i den framöver, för den är väldigt mycket i vägen när man kör fasad, precis som du också konstaterade :p

Jag märkte ändå inte någon särskilt stor skillnad med dammsugaren i, det stänkte bra med spån och skit ändå!

Maskinen bet mig i långfingret igår, pga att den inte gick att stänga av och pga det saknade skyddslocket. Den snuddade bara mig, men jag har mindre långfinger idag än vad jag hade igår om man säger så..

Jag kom i den vevan även åt byggställningen i aluminium och där tog maskinen ett betydligt större bett.

Så ja, det vore väldigt önskvärt att de gjorde något åt bristerna! Om jag får svar från dem så postar jag här.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Jag fick svar från dem, ett skitsvar i mina ögon:

Hej,

det är inget Tekniskt fel på Metabo Lackfräsen utan det är kundens användande som orsakar problemet. Varför skyddsluckorna flyger av är på grund av att det lossnar flisor från träfasaden och då är användandet felaktigt.

I det här fallet informerar vi kunden att maskinen är avsedd för borttagning av lack på släta ytor och fungerar perfekt för det. Metabo SE säljer ca 1000 maskiner/ år i Sverige och det finns inga reklamationer med det kunden påpekar.
Således helt mitt eget fel alltså, jag är väl en kass maskinanvändare. Trots att jag kör med lågt skärdjup och har dammsugare inkopplad..

Manualen säger att ”Lackfräsen ska användas till spånarbeten av lackerade och olackerade träytor”. Det står ingenting om att ytorna måste vara släta.

Just min fasad är förvisso slät, då den är hyvlad, men ändå.

Att det lossnar spån och flisor när man kör, det är ju självklart. Särskilt då skären börjar bli slöa. Men det är kanske så det är tänkt att användaren ska veta att det är dags att vända skären, när luckorna exploderar..

De avstod helt från att förklara hur det var mitt fel även att strömbrytaren fastnar.

Om det är sant att de inte fått några reklamationer av de anledningarna som jag klagade på, det tror jag faktiskt inte på. Men min gissning är att folk som råkar ut för samma skit som mig och flera andra i tråden, de behåller verktyget ändå, helt enkelt för att det är så jä-la bra på att fräsa, så får säkerheten kliva åt sidan..
 
Även för mig har en lucka flugit iväg och knappen har trillskat på grund av skit. Har kört på relativt släta underlag men med hård färg. Gäller att köra med långärmat då det sticker ganska bra på armarna när lackspånen flyger. Har kört med dammsugare nästan hela tiden. Uppskattar att den tar mindre än hälften av spånet.

Vi kan som sagt inte vara dom ända som det hänt att luckorna flyger för då det går att köpa dom som reservdel.

https://www.toolab.se/metabo-lucka-till-lackfras-1-st
 
SWe_ SWe_ skrev:
Även för mig har en lucka flugit iväg och knappen har trillskat på grund av skit. Har kört på relativt släta underlag men med hård färg. Gäller att köra med långärmat då det sticker ganska bra på armarna när lackspånen flyger. Har kört med dammsugare nästan hela tiden. Uppskattar att den tar mindre än hälften av spånet.

Vi kan som sagt inte vara dom ända som det hänt att luckorna flyger för då det går att köpa dom som reservdel.

[länk]
Notera att luckorna dessutom är slut hos Toolab.. :thinking:

Har du kört stående eller liggande material när strömbrytaren fastnat på spån/skitansamling?
 
Redigerat:
V Vardagsrum skrev:
Notera att luckorna dessutom är slut hos Toolab.. :thinking:

Har du kört stående eller liggande material när strömbrytaren fastnat på spån/skitansamling?
Dom verkar alltså gå åt, för när jag postade så fanns dom i lager.

Min knapp har inte fastnat helt men skräp har gjort den trögare att manövrera. Då har jag ändå mest kört på undersida av takutsprång.
 
Jag har för mig att denna fräsen togs fram av ett företag som heter lamello kolla om dom har några luckor kvar som resevdel.
Mvh
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Fin känsla när man först blir biten och sen inte kan stänga av verktyget..
Närbild av ett Metabo-elverktyg med blodstänk och en påslagen brytare
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Uppdaterar historien om mina öden och äventyr med lackfräsen. Jag har en hatkärlek till denna maskin, säkerheten är allvarligt eftersatt och konstruktionen kunde med lätthet gjorts om. Aluminiumluckor, samt skydd för strömbrytaren hade gjort stor skillnad.

Två av tre luckor är nu borta, och det är standard att strömbrytaren fylls med spån och inte går att använda.

Vertikal fräsning kan mycket väl vara mer krävande för maskinen, men instruktionsboken avråder inte från sådan användning.

Hela maskinen fylls också av spån, det spelar ingen roll om man använder dammsugare eller inte. Se bild nedan. Att det ens kan komma in några spån i maskinen förstår jag inte, då den skräpar ner något oerhört! Det fullkomligt sprutar och stänker spån som slår en i ansiktet och på armarna. Långärmad tröja, hjälm med visir, skyddsglasögon och munskydd rekommenderas!

Området runt det man fräst blir helt täckt av spån och gammal färg, även om man har dammsugaren ansluten. Jag vill inte ens tänka på hur det kommer att bli när maskinen ska köras inomhus..

Dessa felen till trots, så är maskinen vansinnigt effektiv och till det projektet jag har att göra, så är den ovärderlig!

Man får vara försiktig dock, främst för sina fingrars skull, men även med arbetsstycket. Det är lätt hänt att man avverkar mer än önskat. Låg inställning på skärdjupet samt tvåhandsgrepp rekommenderas!

Någon kanske är intresserad av att se maskinen in action, så jag bifogar film här. Observera att jag kör med bara en hand, det är inte rekommenderat då man lätt kan köra lite snett och då fräsa bort mer än man tänkt sig. Ibland vandrar maskinen också.

På filmen fräser jag bort plastfärg som något snille var vänlig nog att måla på slamfärg.

Jag kör rätt hårt på fasaden, försöker att inte få helt slät yta, då jag ska måla med slamfärg.

Postar bild med på hur det ser ut efter att fräsen fått gå lös på en fasad, där plastfärgen satt fast så in i norden. Inget annat verktyg i min ganska välfyllda arsenal fixade jobbet, men fräsen tog det som en dans.

Summa summarum, så är känslan inte så fin när man skär sig på maskinen pga trasiga och det blir heller inga varma tankar om deras kundtjänst.

Men känslan av en nyfräst vägg som är färdig för målning är helt fantastisk!

Musiken i filmen är gjord av Stefan Demert.

Maskin täckt av spån och damm som illustrerar användarens erfarenheter med lackfräsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lackfräs fylld med spån och damm efter användning, visande brist på skydd och säkerhetsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en lackfräs från Metabo med spånfylld strömbrytare, visande problemet med spånsamling och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med bortfräst plastfärg och ställningar, klar för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fasad med vertikala plank där gammal plastfärg tagits bort, visar spåren efter fräsningen mot träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
SannaLyckan och 14 till
  • Laddar…
Nu minns jag att även jag fick öppna maskinen nån gång och blåsa bort allt spån med tryckluft..
 
  • Arg
Vardagsrum
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Uppdaterar historien om mina öden och äventyr med lackfräsen. Jag har en hatkärlek till denna maskin, säkerheten är allvarligt eftersatt och konstruktionen kunde med lätthet gjorts om. Aluminiumluckor, samt skydd för strömbrytaren hade gjort stor skillnad.

Två av tre luckor är nu borta, och det är standard att strömbrytaren fylls med spån och inte går att använda.

Vertikal fräsning kan mycket väl vara mer krävande för maskinen, men instruktionsboken avråder inte från sådan användning.

Hela maskinen fylls också av spån, det spelar ingen roll om man använder dammsugare eller inte. Se bild nedan. Att det ens kan komma in några spån i maskinen förstår jag inte, då den skräpar ner något oerhört! Det fullkomligt sprutar och stänker spån som slår en i ansiktet och på armarna. Långärmad tröja, hjälm med visir, skyddsglasögon och munskydd rekommenderas!

Området runt det man fräst blir helt täckt av spån och gammal färg, även om man har dammsugaren ansluten. Jag vill inte ens tänka på hur det kommer att bli när maskinen ska köras inomhus..

Dessa felen till trots, så är maskinen vansinnigt effektiv och till det projektet jag har att göra, så är den ovärderlig!

Man får vara försiktig dock, främst för sina fingrars skull, men även med arbetsstycket. Det är lätt hänt att man avverkar mer än önskat. Låg inställning på skärdjupet samt tvåhandsgrepp rekommenderas!

Någon kanske är intresserad av att se maskinen in action, så jag bifogar film här. Observera att jag kör med bara en hand, det är inte rekommenderat då man lätt kan köra lite snett och då fräsa bort mer än man tänkt sig. Ibland vandrar maskinen också.

På filmen fräser jag bort plastfärg som något snille var vänlig nog att måla på slamfärg.

Jag kör rätt hårt på fasaden, försöker att inte få helt slät yta, då jag ska måla med slamfärg.

Postar bild med på hur det ser ut efter att fräsen fått gå lös på en fasad, där plastfärgen satt fast så in i norden. Inget annat verktyg i min ganska välfyllda arsenal fixade jobbet, men fräsen tog det som en dans.

Summa summarum, så är känslan inte så fin när man skär sig på maskinen pga trasiga och det blir heller inga varma tankar om deras kundtjänst.

Men känslan av en nyfräst vägg som är färdig för målning är helt fantastisk!

Musiken i filmen är gjord av Stefan Demert.

[bild]
[bild]
[bild] [bild] [bild]
[video]
Inte för att vara sån men slamfärgen borstar du väl ändå bort först innan du fräser?
 
Nu är det så fiffigt att det är målat med plastfärg utanpå slamfärgen. Svårt att sopa bort slamfärgen då.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nu är det så fiffigt att det är målat med plastfärg utanpå slamfärgen. Svårt att sopa bort slamfärgen då.
Ah, briljant lösning! ;(
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Inte för att vara sån men slamfärgen borstar du väl ändå bort först innan du fräser?
Som det klargjordes under ditt inlägg så är det målat plastfärg på slamfärgen. Men om det vore ren slamfärg, vad vore vinsten med att borsta bort den innan fräsning menar du? Förutom minskat damm och stänk från maskinen?

Plastfärgen går faktiskt att borsta bort med stålborste på delar av fasaden där den spruckit upp i stora sjok.

Gjorde det först, men slutade med det. Känns som dubbelt arbete när maskinen bara stänker iväg den krackelerade plastfärgen utan att minska så mycket som ett halvt varv i minuten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.