galento
Tänkte kolla om det går att få tag i en sådan här :D

 
Patrik440
Isakare Isakare skrev:
Jag har skarvat hundratals bromsrör, det är inget att skämmas för.
Ja det gjorde jag med sist det behövdes.

Vädret var lite sämre dock.. :rolleyes:
En byggplats under en presenning med verktyg och material i snöigt väder nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Patrik
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Dom syns inte, det är en '05 mazda, det är som en rad med hål under tröskeln som den där listen fästs i. Vet inte riktigt vad det har för syfte, det har bara fångat skit och rostat bort. Jag byter nu ut undersidan mot 1.2mm plåt och jag lägger inga hål i dom. Allting blir ingeggat i underredsmassa efter grundning och Dinitrolbehandling.

En annan sak jag undrar över är hur dom tänkte när dom designade fästningen av tröskelplåten, den går som ett U så att all skit och vatten som eventuellt tar sig in så lämnar där inne. Borde ju varit en flat yta mot en flat yta som punktas fast bara, så det kan rinna ut och ner.
Här i Finland så måste du svetsa som orginal. Om det varit helsvetsat sedan tidigare så är det inte godkänt att punktsvetsa om du inte använder lim också. Om du skär ut en plåtbit mitt i en plåt så måste den också helsvetsas eller limmas för att det ska vara godkänt i besiktningen. Bara lite info ifall du missat det.

Vet dock inte vem som ser hur det är gjort under lack eller rostskyddsmassa :D
 
Isakare Isakare skrev:
Tar lite moped här.
Bytt motor på en Gilera -78, motorn köpt komplett på Tradera för nått år sen och skulle vara genomgången.
Men avgasmutter var för stor, M42x2.
Flänsen på cylindern är M40x2.
Googlat avgasmutter som en gnu. Gilera har bara en mutter och den är just M42x2.
Många andra märken bla Sachs, Yamaha, Suzuki har M40x1,5.
Googlade på gängan och den verkar finnas på rördelar. Gängan på cylindern är väldigt fin, typ ny, så har kanske nån gångar om den ??
Jag får kolla om det finns nån rörmutter som går att använda.
[bild]
Både jag och kompisen åkte Gilera. Inte lätt att få den muttern att sitta. Den var som för stor redan från start. När det sen glappat loss så blev det gängpaj. Jag tror jag slitsade en mutter så den blev mindre och höll ihop den med slangklämma. En hopplöst gängslut cylinder fick avgasfläns utanpå som en Zyndapp typ.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
galento
Patrik440 Patrik440 skrev:
Ja det gjorde jag med sist det behövdes.

Vädret var lite sämre dock.. :rolleyes:
[bild]

/Patrik
Där var nog dieselkanonen guld värd (y)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
N Niq skrev:
Här i Finland så måste du svetsa som orginal. Om det varit helsvetsat sedan tidigare så är det inte godkänt att punktsvetsa om du inte använder lim också. Om du skär ut en plåtbit mitt i en plåt så måste den också helsvetsas eller limmas för att det ska vara godkänt i besiktningen. Bara lite info ifall du missat det.

Vet dock inte vem som ser hur det är gjort under lack eller rostskyddsmassa :D
Botten av plåtarna är inte helsvetsade från fabrik utan bara punktade. Det är väl ganska normalt tror jag.

Sen säger du limmas där plåt byts är acceptabelt, man kunde tänka sig att expoxy-spackel är ett ganska bra lim, håller som fan gör det.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Botten av plåtarna är inte helsvetsade från fabrik utan bara punktade. Det är väl ganska normalt tror jag.

Sen säger du limmas där plåt byts är acceptabelt, man kunde tänka sig att expoxy-spackel är ett ganska bra lim, håller som fan gör det.
Ja det är ganska normalt med punktsvets som jag försökte säga är det lika som orginal så är det godkännt.

Jag har inte koll på vad som är godkännt som lim. Tyvärr så är det inte alltid logiskt vad som är godkännt enligt lagen.

Men om du spacklar och målar en yta där du bytt plåt så ser ju ingen hur det är gjort. Eller drar ordentligt med massa på om det är under bilen.
 
Klassisk fransk bil parkerad på gata med byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå fransk klassisk bil parkerad på gatan, modell Ds 23 Pallas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är väl inget fan av franska bilar men denna skönhet är ju helt fantastisk.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
galento
M Myckling skrev:
[bild] [bild] Jag är väl inget fan av franska bilar men denna skönhet är ju helt fantastisk.
En bekant hade en sån fast kombi som jag körde nån gång. Vilken komfort det var i den (y)
Gillar också modellen.
 
Tror man skulle bli hängd av en frankofil om man kallade en sån där "Kombi" det är en "Break"
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
T
N Niq skrev:
Här i Finland så måste du svetsa som orginal. Om det varit helsvetsat sedan tidigare så är det inte godkänt att punktsvetsa om du inte använder lim också. Om du skär ut en plåtbit mitt i en plåt så måste den också helsvetsas eller limmas för att det ska vara godkänt i besiktningen. Bara lite info ifall du missat det.

Vet dock inte vem som ser hur det är gjort under lack eller rostskyddsmassa :D
Nä det stämmer inte riktit. Behöver inte vara helsvetsat men minst 50% måste vara. Så bara punktat räcker inte heller.
Det sa nu grannen iaf och han är besiktningsman här i öterbotten.
 
Patrik440
galento galento skrev:
Där var nog dieselkanonen guld värd (y)
Ja verkligen. :)

/Patrik
 
T Tamak skrev:
Nä det stämmer inte riktit. Behöver inte vara helsvetsat men minst 50% måste vara. Så bara punktat räcker inte heller.
Det sa nu grannen iaf och han är besiktningsman här i öterbotten.

Ok jag fick förklarat så av en besiktningsman som tänkte underkänna bilen jag besiktigade pga att tröskeln bara var punktsvetsad. Efter att den unga besiktningsmannen diskuterat med sin äldre och mer erfarna förman blev det dock godkänt pga av det var lika som orginal. 2 olika verkstäder har också sagt lika.

Dock är det några år sedan så det kan ju ha ändrat eller så är dom bara övernitiska på besiktningskontoren häromkring.
 
T
Ok. Har det varit punktsvetsat orginal kan det ju hända det räcker. Det jag menade var om det varit helsvetsat eller man lappar ett hål i golvet så måste minst 50% vara svetsat.
 
galento
Isakare Isakare skrev:
Tror man skulle bli hängd av en frankofil om man kallade en sån där "Kombi" det är en "Break"
Kom på det senare men då var det för sent att rätta till.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.