K
Isakare Isakare skrev:
En kille ville att jag skulle byta främre avgasröret på hans bil, jag vet av erfarenhet att muttrarna måste värmas för att få bort, men hade ingen gas då.
Köpte en sån där gasolbrännare och flera flaskor på Biltema, hissade upp bilen och sa till bilägaren "Stå här och värm på den här muttern" (M10 fingäng) Efter en kvart glödde muttern och lossade lätt "Så, bara 3 st kvar"
När röret var borta efter en timme sa ägaren med armarna hängande utmed kroppen "Jag behöver inte gå på gymmet idag"
Brukar bli att skära bort allt man kommer åt när det gäller avgasrör. Inte så roligt men det går snabbast så
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Brukar bli att skära bort allt man kommer åt när det gäller avgasrör. Inte så roligt men det går snabbast så
Jo, själva röret hade jag redan kapat bort med tigersågen, men det var pinnskruv med mutter i grenröret och katalysatorn, de vill man gärna ha bort hela..
En grej till i ämnet om man ska skruva bort en mutter på tex avgassystem, är att kapa bort den delen som sticker ut jäms med muttern.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
K
Isakare Isakare skrev:
Jo, själva röret hade jag redan kapat bort med tigersågen, men det var pinnskruv med mutter i grenröret och katalysatorn, de vill man gärna ha bort hela..
En grej till i ämnet om man ska skruva bort en mutter på tex avgassystem, är att kapa bort den delen som sticker ut jäms med muttern.
Jo det är klart. Senaste bilen jag bytte rör på vad det helt omöjligt med pinnbultarbs. Både värmde och spräckte muttrarna gick inte i alla fall. Blev borr och genomgående bultar
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
galento
K Krux skrev:
Jo det är klart. Senaste bilen jag bytte rör på vad det helt omöjligt med pinnbultarbs. Både värmde och spräckte muttrarna gick inte i alla fall. Blev borr och genomgående bultar
Funkar ju det också (y) nä Biltema brännaren var lite klen men har hjälpt nån gång.
 
K
galento galento skrev:
Funkar ju det också (y) nä Biltema brännaren var lite klen men har hjälpt nån gång.
Funkar gör det ju men inte direkt något man vill göra :p ja den funkar okej har själv en som hjälpt mig ibland
 
Vad kallas de här plastlisterna som sitter fast under tröskeln på en bil?
 
G
DennisCA DennisCA skrev:
Vad kallas de här plastlisterna som sitter fast under tröskeln på en bil?
Smutssamlare;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jo jag tänker inte sätta tillbaka dom, blig nog bara ett rejält lager underredsmassa. Men jag skulle vilja få tag i några pluggar att sätta i hålen så det inte kommer in så mycket skit i tröskeln, undrade om man kunde köpa dom skilt men har ingen aning vad man ska söka på.
 
Skulle säga hålen är ganska stora 25mm kanske, men det är onödigt nu, jag har skurit bort hela undersidan av tröskeln, genomrostad.... Blir å svetsa ny plåt. Då blir det inga hål.
 
Beror väl lite på vad det är för bil ? Är det bara nån list eller en del har ju plasten integrerad i karossens utseende och att köra utan ser lite märkligt ut.
 
Dom syns inte, det är en '05 mazda, det är som en rad med hål under tröskeln som den där listen fästs i. Vet inte riktigt vad det har för syfte, det har bara fångat skit och rostat bort. Jag byter nu ut undersidan mot 1.2mm plåt och jag lägger inga hål i dom. Allting blir ingeggat i underredsmassa efter grundning och Dinitrolbehandling.

En annan sak jag undrar över är hur dom tänkte när dom designade fästningen av tröskelplåten, den går som ett U så att all skit och vatten som eventuellt tar sig in så lämnar där inne. Borde ju varit en flat yta mot en flat yta som punktas fast bara, så det kan rinna ut och ner.
 
galento
galento galento skrev:
Beställde 2st Gabriel stötdämpare från US och de kostade 865 kr ink frakt hit ,
moms/tull tillkommer men har skickat efter såna förut så räknar med att det
blir några hundringar billigare mot att köpa här.
Hansen Racing säljer samma dämpare för 905 kr st så det finns pengar att
spara genom att handla via nätet (y)
Kan väl summera när allt är betalat och det
blev 600 kr billigare än att köpa här och då
är inte fraktkosnaden från det svenska företaget inräknat.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
296439081_803156057356232_7159056889050304332_n.jpg
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Tar lite moped här.
Bytt motor på en Gilera -78, motorn köpt komplett på Tradera för nått år sen och skulle vara genomgången.
Men avgasmutter var för stor, M42x2.
Flänsen på cylindern är M40x2.
Googlat avgasmutter som en gnu. Gilera har bara en mutter och den är just M42x2.
Många andra märken bla Sachs, Yamaha, Suzuki har M40x1,5.
Googlade på gängan och den verkar finnas på rördelar. Gängan på cylindern är väldigt fin, typ ny, så har kanske nån gångar om den ??
Jag får kolla om det finns nån rörmutter som går att använda.
Närbild av en mopedmotor och avgasmutter från en Gilera -78, med synliga gängor och del av fordonets ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.