Min fundering är om det kan vara lönsamt att komplettera med Luft-luft Värmepump i huset? Elen lär ju inte bli billigare..

Förutsättningar,
Huset är byggt 2007, Älvsbyhus 120 m2
Utanför Kungälv, lite norr om Göteborg
22 grader innetemp
13500 kW i årsförbrukning.
Frånlufts värmepump, Nibe Fighter 310P, kompressorn är bytt för några år sedan.
Vintertid går el patronen (6 kW) mycket för stötta upp.. kompressorn är på ca 500 W och ger kanske
1500-2000 watt värme.

Funderingen är att ställa Fightern på 18-19 grader och sedan montera Luft-Luft VP i det största rummet och ha den på 22 grader..

Någon som har gjort något liknade och tror det lönar sig?
 
Absolut har jag det. Uppskattar ni kan spara uppåt 2000-2500 kWh/år med en bra LLVP om planlösningen är någorlunda öppen. Man sätter ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når och låter 310P sköta resterande rum samt varmvattnet.
 
  • Gilla
Peter Oleander
  • Laddar…
J Josth skrev:
Absolut har jag det. Uppskattar ni kan spara uppåt 2000-2500 kWh/år med en bra LLVP om planlösningen är någorlunda öppen. Man sätter ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når och låter 310P sköta resterande rum samt varmvattnet.

Tack!
Ja, då borde man kunna räkna hem en 20 tkr maskin med installation på 4-5 år..
:)
 
Ja med dagens el-priser lär det gå ännu snabbare att spara igen investeringen. Det är viktigt att placeringen av LLVP innerdel blir bra så ta gärna hem ett par firmor som kan se hur det ser ut med planlösningen etc.
 
  • Gilla
Peter Oleander
  • Laddar…
P Peter Oleander skrev:
Min fundering är om det kan vara lönsamt att komplettera med Luft-luft Värmepump i huset? Elen lär ju inte bli billigare..

Förutsättningar,
Huset är byggt 2007, Älvsbyhus 120 m2
Utanför Kungälv, lite norr om Göteborg
22 grader innetemp
13500 kW i årsförbrukning.
Frånlufts värmepump, Nibe Fighter 310P, kompressorn är bytt för några år sedan.
Vintertid går el patronen (6 kW) mycket för stötta upp.. kompressorn är på ca 500 W och ger kanske
1500-2000 watt värme.

Funderingen är att ställa Fightern på 18-19 grader och sedan montera Luft-Luft VP i det största rummet och ha den på 22 grader..

Någon som har gjort något liknade och tror det lönar sig?
Ja, det är en bra ide’!
Stäng även av elpatronen!
 
  • Gilla
Peter Oleander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.