Luftspalt mellan råspont och isolering har säkert diskuterats i detta forum.
Isover och Paroc anser att luftspalten bör vara minst 25 mm, och frågan är om det finns anledning bygga den större?
 
Jag körde med 45 mm på rekommendation av hustillverkaren, ju mer desto bättre blir ju luftcirkulationen.
 
Var i huset? ???
 
Bob_the_builder
Mellan underlagstak och takisolering. Väl?
 
Ja jag vet inte, det finns ju folk som har råspont på alla möjliga konstiga ställen..... ;)
 
Jag kanske var otydlig, men avsåg utrymmet mellan underlagstaket och isoleringen.
Det är säkert bra med en rejäl luftspalt, nackdelen är bara det att man måste bygga på takstolarna så mycket för att få till en bra isolering.
Vilken hustillverkare rekommender 45 mm?
 
Bob_the_builder
25 mm förefaller vara den allmänt vedertagna rekommendationen.
 
Även vår husfirma har ritat in luftspalter på 45 mm på ritningarna. Och de flesta åsiktsmaskinerna här på forumet lutar mer åt 45-50 mm än 25 mm. Men jag har inte hittat någon rapport eller liknande som förklarar varför man ska ha en viss bredd på luftspalten.
 
Någonstans finns en rekommendation på 0,2kvm per 100kvm vindsyta har jag för mig?
 
Jag har haft samma fundering. Kollade med älvsbyhus hur de såg på detta. 25 mm eller 45 mm? Som svar fick jag att teoretiskt borde 25mm fungera men i och med att undertaket är gjort av någon typ av plast som "hänger" lite så brukar dom rekommendera 45 mm.

Min personliga reflektion: Undertak i plast a la Älvsbyhus, använd 45 mm luftspalt. För andra undertak (av mer stabil karaktär), t.ex. råspont + papp, använd 25 mm.

/Henrik
 
cubix skrev:
Vilken hustillverkare rekommender 45 mm?

Älvsbyhus!
 
henrikon skrev:
Jag har haft samma fundering. Kollade med älvsbyhus hur de såg på  detta. 25 mm eller 45 mm? Som svar fick jag att teoretiskt borde 25mm fungera men i och med att undertaket är gjort av någon typ av plast som "hänger" lite så brukar dom rekommendera 45 mm.

Min personliga reflektion: Undertak i plast a la Älvsbyhus, använd 45 mm luftspalt. För andra undertak (av mer stabil karaktär), t.ex. råspont + papp, använd 25 mm.

/Henrik
Oavsett om taket är stabilt så äör nödvändigtvis inte materialet som man skapar luftspalten med det.

Kör man med massonite eller plastbehandlad wellpapp för att skapa luftspalten mellan tak och isolering så har den en tendens till att bågna mellan reglarna. Avser man bygga en luftspalt med ett visst mått tenderar detta avstånd i praktiken blir något mindre.

Jag byggde med massonite och ser tydligt att massoniten bågnat och säkerligen orsakat uppemot en centimeter mindre luftspalt, detta trots att jag körde med 300 mm mellan reglarna.
 
Min åsikt är att det aldrig är en nackdel att ha lite större luftspalt. Förutom att t.ex. masonite kan "bångna ner" är det inte alltid så lätt att få dit isoleringen helt slätt. Normalt räcker därför 25 mm, men jag kör med 45mm för att jag är feg. Teoretiskt räcker ofta en centiimeter, men tyvärr så blir det sällan det i praktiken ...
 
Håller precis på att bygga luftspalt på vår vind. Skall öppna andra våningen till nock. Hade 190mm takstol så jag kör med 45mm luftspalt och 145mm isolering. Lägger sedan isolering 45mm vågrätt och ytterligare 45mm lodrätt.

Har en annan aspekt av luftspalten dock. Vart gör ni av den i nock? Jag har undertak av Zandaboard eller vad det heter dvs nån typ an masonit. Den slutar typ 2-3cm från nockbrädan (varierer lite eftersom boarden har "säckat" ihop något) och jag har ventinock (eller liknande där) Låter ni luftspalterna gå ihop under nockbrädan och avluftas i springor bredvid nockbrädan eller?

Jag tänkte att mina masonitskivor (luftspalten) skulle gå ihop under nockbrädan. Sedan skulle jag "tejpa" skarven så att inte fukt/insekter kan ta sig in i isoleringen innanför. Sedan tänkte jag montera insektsnät över kanalen bredvid nockbrädan så att man inte får in några insekter den vägen heller.
 
rätt sätt är .... montera myggnätet i nocken
lufta 3 cm på var sida om nockbrädan.
montera underlagspappen ända fram till springan
spika ströläkten ända upp mot nockplankan
lägg uv-plast, plåt, eller underlagspapp ovanpå ströläkten över nockbrädan och ut på andra sidan.
spika sen dit bärläkten

läppen ut på taket skall vara ca 15cm.

bästa resultatet blir med plåt

tror att tegeltillverkarna har nån variant oxå ...men det är onödigt dyrt

och på insidan brukar det bli bäst att skära remsor av masonite som överlappar 5cm till bägge sidorna efter måtten hos dig
lägg bitarna på golvet ... tejpa ihop dem i längsgående där nocken ska bli med ventilationstejp (silvertejp) tryck upp remsorna i nocken och skjut fast med häftpistol
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.