Ni som tackat nej till fiber, ångrar ni er?

  • Nej, jag ser fortfarande ingen anledning att skaffa fiber

    37 Röster 56,1%
  • Ja, men jag har efteranslutit mig

    19 Röster 28,8%
  • Ja, och jag har inte får möjlighet att efteransluta mig

    10 Röster 15,2%
  • Antal röster
    66
galento
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja då väljer man väl mobilt internet?
Varför ska jag ha en fiberkabel för många 1000 tals kronor när mobilt internet funkar för det vi vill ha?
Vi har haft mobilt internet över ett år nu och det har fungerat över förväntan.
Räcker till våra behov av nätet.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
hemna fiber, självklart utan att tveka.
På landet, mobil uppkoppling utan att tveka.
Men där är vi några få veckor om året. Då vill man inte sitta med ett abonnemang som kostar pengar varje månad. samt massa pengar att dra in det.
Nackdelen med mobiltbredband är att uppkopplingen är usel om man inte har antenn på ytterväggen.
 
Hade ett fiberbolag på besök, men skickade iväg dem med svansen mellan bena då de skött sig riktigt dåligt i byn..........
Andades och väntade 1 år, sen kom kommunen med ett förslag där de förband sig att fixa fiber till fast pris oavsett hur många som tecknade sig.
2 år senare var det inkopplat.
Det var 2 man i 2 dagar som grävde 100 meter under asfaltbeläggningar, genom grusväg, uppför en bergiga och stenig slänt, under min gjutna mur, i gräsmattan för att sen slingra sig in i huset.
Bara arbetskostnaden för dessa dagar med återställning var nog värt de 24k som kalaset kostade.
Så, ja, jag ångrar inte att jag ångrade mig första gången erbjudandet kom.
 
galento
[QUOTE="Bananskalare,
Nackdelen med mobiltbredband är att uppkopplingen är usel om man inte har antenn på ytterväggen.[/QUOTE]

Tycker det funkar bra utan yttre antenn , är 2 antenner på routern.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Blodsoppen
galento galento skrev:
[QUOTE="Bananskalare,
Nackdelen med mobiltbredband är att uppkopplingen är usel om man inte har antenn på ytterväggen.
Tycker det funkar bra utan yttre antenn , är 2 antenner på routern.[/QUOTE]
Har inte heller några problem utan extra antenn.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Kollade idag vid fritishuset med Bredbandskollen och 4G.
Mellan 3-6 Mbit/s ned och 1 Mbit/s upp.
Nu finns inte längre GSM/3G som alternativ, gick inte koppla upp.
Men visst fungerade "play" med mindre hack och ibland en hel del suddigt.
Inget annat uppkopplat.
 
galento galento skrev:
[QUOTE="Bananskalare,
Nackdelen med mobiltbredband är att uppkopplingen är usel om man inte har antenn på ytterväggen.
Tycker det funkar bra utan yttre antenn , är 2 antenner på routern.[/QUOTE]
Med all respekt, men alla har inte lika bra mottagning. Det är jättebra att Ni klarar er utan yttre antenn.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Lånar tråden lite om nån vet?

Jag har "TV via fiber" och sedan har jag ett bredband på det från annan leverantör, men när jag ser på TV minskar mitt internet med 4mbit (av 10).

Ska inte TV'n kunna sändas separat pga summan man betalar, eller är detta nåt som en så kallad "tjänstefördelare" skulle lösa? (den ligger bra i sin låda).

Tacksam för tips!
 
Hur är allt kopplat?

Vem är fibernätsägare?

Vissa IP-TV ligger via separat VLAN och den tar normalt ingen bandbredd från internet, men vissa IP-TV ligger via ordförande internet, dessa tar bandbredd från surfen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur är allt kopplat?

Vem är fibernätsägare?

Vissa IP-TV ligger via separat VLAN och den tar normalt ingen bandbredd från internet, men vissa IP-TV ligger via ordförande internet, dessa tar bandbredd från surfen.
cat5 från vägg ---->
cat5 från wifi router --->
PC
Tv-box

https://www.kumbro.se/stadsnat/
 
Redigerat:
Tacka nej för ca 1 år sen. Inte värt att betala för det nu enligt mig. Har två olika mobila bredband ist. Blir billigare. Ett obegränsat och ett på 50gb. Funkar kanon. inväntar 5g ist:)
 
D dåmus skrev:
Jag har "TV via fiber" och sedan har jag ett bredband på det från annan leverantör, men när jag ser på TV minskar mitt internet med 4mbit (av 10).

Ska inte TV'n kunna sändas separat pga summan man betalar, eller är detta nåt som en så kallad "tjänstefördelare" skulle lösa? (den ligger bra i sin låda).
Du har alltså fått en tjänstefördelare, men inte kopplat in den?
Vad fick du för inkopplingsinstruktioner från TVoperatören?
 
Cheesen
D dåmus skrev:
Ska inte TV'n kunna sändas separat pga summan man betalar, eller är detta nåt som en så kallad "tjänstefördelare" skulle lösa? (den ligger bra i sin låda).

Tacksam för tips!
Ja det är väl precis det tjänstefördelaren är till för.
 
J jonzon jonzon skrev:
Tacka nej för ca 1 år sen. Inte värt att betala för det nu enligt mig. Har två olika mobila bredband ist. Blir billigare. Ett obegränsat och ett på 50gb. Funkar kanon. inväntar 5g ist:)
Jag undrar om det kommer bli så mycket bättre med 5G. Det blir snabbare men frågan är hur mycket. Troligtvis kommer det inte bli några super hastigheter som det pratas om. 4G vart inte så snabbt som man sa.
 
Tänker på de som kör med mobilt bredband.
Hur fungerar det om det är flera som vill titta på tv? eller andra krävande saker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.