A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad jag förstår så har äldre kylar ingen slinga i sidorna så de blir inte varma.
All värme leds bort i kondensorn baktill.

Att gjuta in slingor i sidorna tror jag är en relativt ny företeelse.
Var och varannan villa har ju haft kyl&frys par bredvid varandra utan problem.

I broschyrer och annonser ser man de ofta l par, tex

[länk]

Eller bilderna i första inlägget i den här tråden.
Dessutom måste du ju i förekommande fall tydligt bli upplyst om begränsningar som gör att du inte kan byta ut din gamla kyl/frys utan att bygga om köket.

Det ska ju inte behöva bli en obehaglig överraskning när du sitter hemma och läser en tjock manual på 18 olika språk.
Frysar har sedan länge haft slingor i vägg.
 
F
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Alla elektronikföretag outsourcar tillverkningen till olika företag. Det kan betyda att en kylmodell är från turkiet och en annan från ungern. Ena är samma företag som tillverkar Smeg och andra är samma som Husqvarna.
Supertrist att det inte håller kvalitet över hela brädet utan att man måste va skitnoga med varenda liten modellbeteckning. En bokstav annorlunda kan betyda en helt annan produkt från en helt annan fabrik med helt andra problem. Sjuk värld.

förvånad över att elektrolux krånglar med supporten. Har bara positiva erfarenheter. Men står kyl/frys för nära varandra så är det inte konstigt att de slår av. Överhettning pga handhavandefel! Man får ju va lite noga med att läsa monteringskraven innan man köper så att man vet att de kan monteras i sitt kök…
Gör gärna skillnad på outsourca tillverkning vilket i princip alltid har gjorts på delkomponenter eller delsystem alltid och inte är nåt nytt eller konstigt och som inte alls behöver betyda dålig kvalitet med egen design, sourcad komplett produkt eller delsystem utan egen design.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var en väldigt svepande formulering för jag har fått gratis reparation för att det har varit under garantitiden.
Visst säkert om det är saker som går att ta på men uppenbarligen inte när grejerna är felkonstruerade och inte fungerar som dom ska!
 
Vi har Electrolux kyl och frysskåp från 2008-01. Frysen slutade kyla efter 4,5 år. Fläkten gick inte. Provade att byta den men det hjälpte inte. Troligen har köldmediet läckt ut. Kondensorns flänsar var deformerade. Det gick nog våldsamt till vid monteringen. Synd att skräpet höll över garantitiden. Kylen håller fortfarande 5 grader efter 14 år. Dessa skåp är 180 cm höga och svåra att ersätta utan att bygga om köket. De var gjorda för att kunna ställas sida vid sida med endast tunna limmade distanser för 1 mm avstånd mellan skåpen. Kondensorerna sitter bak så där ska avståndet mot vägg vara minst 50 mm.

Samtidigt med skåpen inköptes en Husqvarna induktionshäll som fortfarande fungerar perfekt. Husqvarna diskmaskin som fanns här före oss har jag lagat två gånger så den hänger fortfarande med nästan 20 år gammal. Felen var felkonstruerat kretskort där en ledningsbana hade brunnit av samt ett bränt relä efter ca 15 år. Total reparationskostnad ca 100 kr. Diskmaskinen har ett 30 minuters program som inte finns att få idag så den får hänga med tills den inte går att reparera längre.

Vi har även behållt en fungerande nästan 20 år gammal kyl/frys från Bosch som backup. När vi behövde byta tvättmaskin så blev det en Bosch efter att ha läst tester. Den har skött sig utmärkt i drygt 8 år nu.

Har någon erfarenheter av kvalitén hos nyare kylskåp från Bosch eller något att fabrikat som går att tro på?

Electrolux frysskåpet blev ersatt av en enkel frysbox från Whirlpool som har fungerat utmärkt under nära 10 år. Billigt och okomplicerat istället för det komplicerade självavfrostande skräpet från Electrolux.
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
Frysar har sedan länge haft slingor i vägg.
Och då kan man inte ställa de dikt an mot en kyl?
 
Monteringsanvisningen länkad nedan för en kyl från Bosch tolkar jag som att det går att ställa kyl och frys nästan dikt an varandra med en ospecificerad distanskudde emellan men frysen måste stå till höger och kylen till vänster. Det omvända är inte tillåtet. De går inte att placera dikt emot andra köksskåp eller med täcksidor som jag tolkar den usla manuelen utan text som alla måste hålla sig med idag.

Kylskåpet går att ställa i ett hörn med högersidan mot angränsande vägg men oklart om det går att ha skåp på båda sidorna om ett kylskåp. Den enda texten i dokumentet är rubriken Monteringsanvisning Fristående apparat så det betyder nog att den inte går att ställa dikt mot andra skåp på båda dess sidor. Dock syns det på flera bilder att kondensorn sitter bak så jag förstår inte varför detta inte skulle vara möjligt med luftspalt bak.

https://media3.bosch-home.com/Documents/9000952003_E.pdf

Edit: Bosch (och troligen andra) har inbyggnadsmodeller men då tappar man 4 cm på bredden så man får en sämre och dyrare lösning.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Wheelabrator
  • Laddar…
kisumisu
T TommyC skrev:
Vi har Electrolux kyl och frysskåp från 2008-01. Frysen slutade kyla efter 4,5 år. Fläkten gick inte. Provade att byta den men det hjälpte inte. Troligen har köldmediet läckt ut. Kondensorns flänsar var deformerade. Det gick nog våldsamt till vid monteringen. Synd att skräpet höll över garantitiden. Kylen håller fortfarande 5 grader efter 14 år. Dessa skåp är 180 cm höga och svåra att ersätta utan att bygga om köket. De var gjorda för att kunna ställas sida vid sida med endast tunna limmade distanser för 1 mm avstånd mellan skåpen. Kondensorerna sitter bak så där ska avståndet mot vägg vara minst 50 mm.

Samtidigt med skåpen inköptes en Husqvarna induktionshäll som fortfarande fungerar perfekt. Husqvarna diskmaskin som fanns här före oss har jag lagat två gånger så den hänger fortfarande med nästan 20 år gammal. Felen var felkonstruerat kretskort där en ledningsbana hade brunnit av samt ett bränt relä efter ca 15 år. Total reparationskostnad ca 100 kr. Diskmaskinen har ett 30 minuters program som inte finns att få idag så den får hänga med tills den inte går att reparera längre.

Vi har även behållt en fungerande nästan 20 år gammal kyl/frys från Bosch som backup. När vi behövde byta tvättmaskin så blev det en Bosch efter att ha läst tester. Den har skött sig utmärkt i drygt 8 år nu.

Har någon erfarenheter av kvalitén hos nyare kylskåp från Bosch eller något att fabrikat som går att tro på?

Electrolux frysskåpet blev ersatt av en enkel frysbox från Whirlpool som har fungerat utmärkt under nära 10 år. Billigt och okomplicerat istället för det komplicerade självavfrostande skräpet från Electrolux.
Jag hade 2005 en kyl/frys combo Bosch. Produkten var så undermålig att den hade bara 1 kompressor med resultatet att den paijade precis efter garantin ca 2 år höll den.
Där också fick jag gratis en 80 tals combo som vägde bly och hade 2 kompressorer. Som jag ersatte den moderna skiten med! Där vet jag dock inte om den nya ägaren av lägenheten varit lika smart och behållt och om maskinen håller än idag...

År 2011 köpte jag samtidigt med en annan familj vitvaror. Jag köpte Miele dem köpte Bosch. Deras diskmaskin är hel våran paijade efter 6år. Går dock inte janske jämföra då vi kör ca 2disk/dag dem ca 1 varannan dag.

Men deras kylskåp ha hyllor gått sönder. Vi som är småbarnsfamilj och kylen fått stå lite mer våld har faktist hyllor och lådor mm hållt sig hela.

Mieles tvättmaskin har behövt service 2 gånger. En gång av en reparatör som lärde mig problemet med att en luftslang till pump blivit igentäppt. Men som sagt vi stor familj och har katter, tror faktist det katthår som satt igen slangen. Men för att kunna rensa slangen krävs öppning av maskinen.
 
kisumisu
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Deras femåriga garanti är inte värd ett skit eftersom dom ändå inte lever upp till den!
Ok gäller garantin bara vissa fel eller hur är den skit? Får du inte reparation eller ny maskin om maskinen havererar? Eller är det som Mieles 10år som ersätter bara en liten del av reparationskostnaden?
 
BirgitS
T TommyC skrev:
Den enda texten i dokumentet är rubriken Monteringsanvisning Fristående apparat så det betyder nog att den inte går att ställa dikt mot andra skåp på båda dess sidor. Dock syns det på flera bilder att kondensorn sitter bak så jag förstår inte varför detta inte skulle vara möjligt med luftspalt bak.
Innebär inte "fristående" bara att den inte är integrerad?
Det är så jag har tolkat det för jag har inte sett något alternativ till integrerad och fristående.
 
Jag kanske missförstår men jag tolkar bilderna som att fristående betyder "står fritt". Så är det på alla bilderna i monteringsanvisningen förutom den där kylen står i ett hörn dikt mot väggen på höger sida av kylen. När kondensorn sitter på baksidan som den gör på kylen från Bosch som jag tittade på så borde det inte vara något problem att transportera bort värmen/energin uppåt förutsatt att det finns en luftspalt mellan skåpen ovanpå kylen och väggen.
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Och då kan man inte ställa de dikt an mot en kyl?
Jo för en av tankarna är det få inte skall bildas kondens
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Innebär inte "fristående" bara att den inte är integrerad?
Det är så jag har tolkat det för jag har inte sett något alternativ till integrerad och fristående.
Jo det är rätt
 
  • Gilla
Farkie
  • Laddar…
Ett ganska dåligt sådant. Köpte en spis som låter som ett tröskvärk. Massor av fläktar som går överallt. Man har helt tappat det mest grundläggande tex att användaren vill ha det tyst i köket, värme stiger uppåt etc. Deras kundtjänst säger att allt är som det ska. Så lågt… de har tappat en kund för alltid… nästa steg allmänna reklamationsnämnden….
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jo det är rätt
Tack, då kör jag på att ni har rätt och att jag har övertolkat monteringsanvisningen från Bosch samt att ordet fristående används på ett otydligt sätt. Jag vill placera två likadana kylskåp bredvid varandra med täcksidor på båda yttersidor av kombinationen av de två skåpen. Det finns utrymme på minst 50 mm bakom kylskåpen och bakom överskåpen samt mellan kylskåp och överskåpen. Jag har svårt att tro att detta inte ska fungera med kondensor på baksidan av skåpen. Frysbox får fortstätta att vara placerad i tvättstugan.
 
Bytte kök hos en högt anställd på smeg, då kom de fram att Ikeas häll, den med inbyggd fläkt, är exakt samma som smeg säljer för dubbla priset. Bara ombrandad
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.