Har nyligen flyttat till en lägenhet där luften inomhus känns väldigt fuktig. Jag har inte mätt luftfuktigheten, men luften känns som den gör i en sommarstuga, textilier känns fuktiga och böcker krullar sig. Bostaden ska vara bra isolerad/ha mycket god ventilation då det är ett sk passivhus. Om det verkligen stämmer vet jag inte eftersom jag upplever det här problemet.
Jag bor i en hyresrätt där man inte är särskilt intresserad av att avhjälpa problemet så jag tänkte börja med att införskaffa en avfuktare och se om det blir bättre. Jag har läst recensioner och hittat en avfuktare som ska fungera på ytor upp till 100 kvm, vi bor på 85 kvm med öppen planlösning. Fungerar då en sådan avfuktare för hela bostaden om man placerar den så centralt som möjligt, eller behöver man också ha en i varje sovrum/badrum för att luften ska avfuktas där?
Kommer en luftavfuktare hjälpa?
Undrar också om det här problemet är normalt på sommaren? Jag bor på bottenvåning om det har någon betydelse. Bodde tidigare i en betydligt äldre lägenhet med både bristfällig ventilation och isolering, men upplevde ändå inte att det var lika fuktigt inomhus som i denna bostad..
 
Börja med att köpa en hygrometer o mät fuktigheten.

Woods luftavfuktare funkar bra.
Har en i källaren 100kvm.

Men tänk på att de låter.
 
P Pyka skrev:
Börja med att köpa en hygrometer o mät fuktigheten.

Woods luftavfuktare funkar bra.
Har en i källaren 100kvm.

Men tänk på att de låter.
Tack för svar. Funkar en billig hygrometer/termometer från typ clas Olsson eller behöver man något bättre för att det ska visa rätt?

P Pyka skrev:
Börja med att köpa en hygrometer o mät fuktigheten.

Woods luftavfuktare funkar bra.
Har en i källaren 100kvm.

Men tänk på att de låter.
 
Digital väggmonterad termo-hygrometer från Wood's visar temperatur 25.3 °C och luftfuktighet 52 %.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kör några sådana.
Ligger på ca 400.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.