Hej,

Vi håller på att måla om fasaden (trä) med linoljefärg från Ottossons.

Jag är inte van målare, tvärtom skulle jag säga ovan… När jag läser instruktioner är det lite olika ingångsvärden som jag har svårt att bedöma.

Fasaden är tidigare målad med samma färg. På stora delar sitter den gamla färgen bra, i vissa delar (särskilt solutsatta delar) är det nästan trärent efter att lös färg skrapats bort. Fläckvis (små fläckar) har färgen lossnat som lösa blad/flagor vilket linoljefärg tydligen inte ska göra men har gjort i alla fall.

Nu till frågan. Det är inte realistiskt - och blir sannolikt inte snyggt - att måla fläckvis med olika blandningar linolja/linoljefärg. Jag har också läst att för mycket linolja kan göra att färgen fäster sämre. Att blanda i 30 % linolja och försöka måla över den gamla linoljefärgen låter som stor risk för att färgen i fäster. Är det något problem med att köra med 10 % inblandning och se vad som händer även på de mer trärena delarna?

Vad är nackdelen med att köra med helt outspädd färg på de delar där det finns färg som sitter bra? Blir det för lite linolja då eller vad?

En sista fråga, Biokleen Fasadtvätt Ute har vi kört med, den ska inte behöva sköljas bort. Den säljs även av Ottossons vilket var skälet till att vi valde den. Sedan hittade jag någon skrivning i en arbetsbeskrivning om vikten av att skölja bort att tvättmedel Någon som vet vad som gäller där?
 
Att inte linoljefärg flagnar är nys, så de skall du inte va orolig för. Skulle rekommendera dig att gå över de trä rena ytorna med färg du spätt med lite lacknafta för att få ner torrtiden och minska risken för en fet oljig yta som minskar vidhäftningen när du slutstrycker. Är fasaden hyfsat ren tycker jag det med vatten och diskmedel.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle rekommendera dig att gå över de trä rena ytorna med färg du spätt med lite lacknafta för att få ner torrtiden och minska risken för en fet oljig yta som minskar vidhäftningen när du slutstrycker.
Att späda linoljefärg med lacknafta/kristallolja är inget jag skulle rekommendera, om linoljefärgen nödvändigtvis ska spädas förordar jag balsamterpentin.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 3 till
  • Laddar…
De är väll mest hälsoaspekten som får mig att välja bort balsamterpentin. https://www.eoc.se/webshop/spadning-1/lacknafta-1 Även Ottosson säger att de går bra med lacknafta. Vanligen rätt tolerant mot kemiska ångor, men mår rätt dåligt av att andas in balsamterpentin en hel dag.
 
Hej och tack för svar!

Enligt Ottossons instruktion kan man istället för lösningsmedel blanda i 10 % linolja. Vad blir skillnaden mellan terpentin/lacknafta och linolja?

Igår kom för säkerhets skull en rejäl åskskur tio minuter efter att jag avslutat för kvällen. Enligt SMHI skulle det inte vara nederbörd. Vad händer om det regnar på nymålad linoljefärg? Missfärgningar och i värsta fall rinnande färg förstår jag men kan det påverka själva färgen negativt?
 
B Betonggrå skrev:
Hej och tack för svar!

Enligt Ottossons instruktion kan man istället för lösningsmedel blanda i 10 % linolja. Vad blir skillnaden mellan terpentin/lacknafta och linolja?

Igår kom för säkerhets skull en rejäl åskskur tio minuter efter att jag avslutat för kvällen. Enligt SMHI skulle det inte vara nederbörd. Vad händer om det regnar på nymålad linoljefärg? Missfärgningar och i värsta fall rinnande färg förstår jag men kan det påverka själva färgen negativt?
Det hände oss med. Det kom en rejäl skur. Färgen sitter kvar. Det är sällan optimalt väder just när man ska eller har målat.

Vad skillnaden är mellan blandningarna vet jag inte helt säkert. Men jag tror att om man blandar i mer linolja så konserverar det bättre. Lacknafta/balsamterpentin gör att det suger in effektivare och torkat snabbare. Vi körde med balsamterpentin och duttade dom kala fläckarna först, väntade 24h och duttade på igen, tills vi byggt upp i rätt nivå, sen slutstrykning med ren linoljefärg.

Lärdomen är väll att man inte får ha bråttom när man målar med linoljefärg, men det är bra för träet (y);)
 
Min erfarenhet säger mig att redan målat trä (även om det flagat) suger minimalt med olja och då lägger sig lätt en för fet blandning på toppen. Vi hänger ofta en vit Japan pressening över där vi målar, vilket gör att man kan måla vid väldigt många fler väder, tex dagar med stark sol eller risk för korta skurar.
 
Tack för svar och input! Konstaterade att regnet verkade inte ställde till med så mycket, däremot blev det enorm skillnad på de delar där färg satt kvar (högblankt) och där det var flagnat/lossnat (dovt matt). Får väl göra som det skrevs här ovanför, dutta på några gånger extra där och hoppas att slutstrykningen ger en mer enhetlig yta.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
B Betonggrå skrev:
Tack för svar och input! Konstaterade att regnet verkade inte ställde till med så mycket, däremot blev det enorm skillnad på de delar där färg satt kvar (högblankt) och där det var flagnat/lossnat (dovt matt). Får väl göra som det skrevs här ovanför, dutta på några gånger extra där och hoppas att slutstrykningen ger en mer enhetlig yta.
Om du halvoljar den redan målade ytan får du den blankare
 
F fribygg skrev:
Om du halvoljar den redan målade ytan får du den blankare
Tack för tipset, det ska jag testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.