Upptäckte att det forsade vatten inne i vpn (Thermia diplomat 2012). Såg att att komma från varmvattenberedaren, gick inte att konstatera. Vattnet forsade ner över elektroniken och ner på golvet.

Bröt strömmen och vattnet.

Inväntar nu en jour vvs, som över telefonen trodde det kunde vara varmvattenberedaren som sprungit läck ;(

Vad tror ni?

 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
B
Om du fått luft i elementen på övervåningen plötsligt så är det inte vvb. Men utan att ha sett filmen så låter det som trasig vvb.
 
B BSOD skrev:
Om du fått luft i elementen på övervåningen plötsligt så är det inte vvb. Men utan att ha sett filmen så låter det som trasig vvb.
Nu kan du se filmen :)
 
B
Kolla tryckmätaren på exp kärlet till vänster. Är trycket normalt (ca 0.5 till <1.5) så bör det vara vvb.

Tror inte det är nån koppling, det läcker för mycket.

En vp från 2012 skulle jag lagat. Kan vara långa leveranstider tider på beredare (t.ex. nibe), du kanske får göra en mellanlandning med el beredare om tiden för reservdelar till den är lång.
 
B BSOD skrev:
Kolla tryckmätaren på exp kärlet till vänster. Är trycket normalt (ca 0.5 till <1.5) så bör det vara vvb.

Tror inte det är nån koppling, det läcker för mycket.

En vp från 2012 skulle jag lagat. Kan vara långa leveranstider tider på beredare (t.ex. nibe), du kanske får göra en mellanlandning med el beredare om tiden för reservdelar till den är lång.
Trycket är ca 1, så det kanske är varmvattenberedaren då? Hmm, har ingen el varmvattenberedare :( Hoppas Försäkringsbolaget kan hjälpa till.
 
  • Gilla
M95 och 1 till
  • Laddar…
B
En 10år gammal vvb är nog hyggligt avskriven. Men har du fått en vattenskada i huset får du nog hjälp av försäkringen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B BSOD skrev:
En 10år gammal vvb är nog hyggligt avskriven. Men har du fått en vattenskada i huset får du nog hjälp av försäkringen.
Har golvbrunn och allt vatten har runnit av i princip.

Har förutom hemförsäkring även försäkring hos Arctic som jag hoppas visar sig vara värt något nu.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H
Tråligt. Har du kommunalt eller eget vatten?
 
H H-Thomasson skrev:
Tråligt. Har du kommunalt eller eget vatten?
Det är kommunalt vatten. Vad tänkte du på?
 
Vattnets kvalitet och egenskaper betyder mycket för tankens/beredarens hållbarhet och det gäller att välja rätt typ av tank/beredare. Har man egen brunn är det svårare att hålla rätt på allt och man måste skicka vatten på analys. Har man kommunalt vatten vet de vad det är för kvalitet/egenskaper och rörmokaren beställer rätt typ av beredare.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vattnets kvalitet och egenskaper betyder mycket för tankens/beredarens hållbarhet och det gäller att välja rätt typ av tank/beredare. Har man egen brunn är det svårare att hålla rätt på allt och man måste skicka vatten på analys. Har man kommunalt vatten vet de vad det är för kvalitet/egenskaper och rörmokaren beställer rätt typ av beredare.
Intressant. Men om man köper en rostfri så gissar jag att man inte behöver skicka vatten på analys? Måste vara för att se om man kan köpa en billigare variant? Tittar själv på att köpa lite olika saker för varmvattnet och vill ju inte riskera att det springer läck.
 
Även rostfritt kräver lämplig sorts vatten. NIBE har en liten guide om att välja varmvattenberedare, läs gärna den.
 
Vad sa VVS?
 
Detta hände på min Thermia diplomat med! Litet hål i svetsfogen på varmvattenberedaren. Jag valde att byta beredaren trotts att värmepumpen var drygt 10år gammal.

Den nya tanken var i rostfritt och kostade runt 25,000:- med montage vill jag minnas.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
C
E Eddsson skrev:
Den nya tanken var i rostfritt och kostade runt 25,000:- med montage vill jag minnas.
Till det priset skulle man ju gissa att den var gjord i något mer ädelt material :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.