B
Hej,
Inte så insatt i detta område, så ber om ursäkt om det är felformulerat. Men det är så att jag har ett hus med källare. Övervåningen är på 120m2 och källaren likaså, som räknas som biyta med gillestuga och så. Jag har fjärrvärme och vattenelement i huset. Huset är välisolerat.
Problemet jag har är att ovanvåningen blir i stort sett som en termos på sommaren.
Funderat på om jag ska installera en luftvärmepump, eller är det AC jag ska ha? Synpunkter?
Vad ska jag satsa på? Fabrikat? Vad kan man hamna på kostnadsmässigt?
/B
 
I stan har vi två luftvärmepumpar som vi främst kör för att kyla på sommaren. Det funkar väldigt bra. De är Panasonic båda två. På landet har vi en LG för värme på vintern men som vi även använder för att kyla när det behövs.

Den vi har på landet har en finess som de i stan saknar, nämligen att man kan köra en kort reningsinställning med värme, vilket är bra när man stänger av ac:n så att det inte blir fukt och damm kvar i innerdelen. (Vi löser det i stan genom att köra lite värme en stund innan vi stänger av.)

I övrigt har alla tre varit tämligen okomplicerade och fungerat bra.

Edit. Vi installerade en av pumparna (Panasonic) förra året och det kostade ca 15 000 har jag för mig med installation.
 
Kortfattat: ser du någon vits med att kunna använda pumpen för värme såväl som för kyla ska du ha en luftvärmepump, annars satsa på en AC.

Jag vet inte vad fjärrvärme kostar men en relevant parameter skulle vara att räkna på vad fjärrvärmen kostar per kWh kontra värmepump.
 
Nissens
B Balthazar skrev:
Hej,
Inte så insatt i detta område, så ber om ursäkt om det är felformulerat. Men det är så att jag har ett hus med källare. Övervåningen är på 120m2 och källaren likaså, som räknas som biyta med gillestuga och så. Jag har fjärrvärme och vattenelement i huset. Huset är välisolerat.
Problemet jag har är att ovanvåningen blir i stort sett som en termos på sommaren.
Funderat på om jag ska installera en luftvärmepump, eller är det AC jag ska ha? Synpunkter?
Vad ska jag satsa på? Fabrikat? Vad kan man hamna på kostnadsmässigt?
/B
Låter som att du har dålig ventilation…
 
Nissens Nissens skrev:
Låter som att du har dålig ventilation…
Ventilation gör ju knappast huset svalare om det är typ 25-30 grader ute i skuggan...
 
Nissens
R roli skrev:
Ventilation gör ju knappast huset svalare om det är typ 25-30 grader ute i skuggan...
TS skrev att det blev ”som en termos” det lär en bra ventilation ta bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.