Vi har bott i huset några månader nu och för det mesta är det inget problem. Men igår kom en rejäl regnskur och då började det regna in i vårt uterum. Jag gick och kollade och såg då att tätningslisten inte såg särskilt tät ut. Vi vill helst inte behöva byta taket på uterummet det första vi gör (vi har andra planer) så finns det enkel och billig lösning på problemet? Kan man tex trycka in lite utefog eller tak- och grundfog eller nåt, skulle det räcka? eller något annat bra förslag?
Läckage i uterum med synliga vattenpölar och defekt tätningslist vid taklutningen nära en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något skadad tätningslist vid övergången mellan ett uterumstak och en vägg vilket kan orsaka läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enklast? Uppe på ett plasttak? Jag hade valt att lägga dit en halvmeter bred remsa av något, korrugerad plast kanske med en ditskruvad tryckt trall för att få det att ligga stilla lite bättre... Då blir det en längre sträcka det ska rinna uppför för att droppa in. Ett annat sätt att täta är att göra en fullagning med byggplast mellan två brädor som sträcker ut den.
Annars kan du försöka pressa upp taket underifrån för att få det lite tätare?
Mitt uterumstak läcker lite då skruvarnas gummibricka är slut på sina ställen...
 
S
Om ni ändå planerar att byta ut taket inom 'rimlig tid' så hade jag bara köpt lite byggfog/utefog och smackat dit. Samt kollat om ni kan tajta åt det underifrån om de finns skruv som har släppt lite.
 
S SvanteC skrev:
Om ni ändå planerar att byta ut taket inom 'rimlig tid' så hade jag bara köpt lite byggfog/utefog och smackat dit. Samt kollat om ni kan tajta åt det underifrån om de finns skruv som har släppt lite.
Vet inte när det skulle bli bara... Är byggfog/utefog ingen bra lösning på sikt?
 
S
K Kurodani skrev:
Vet inte när det skulle bli bara... Är byggfog/utefog ingen bra lösning på sikt?
Är väl mest att det bara skjuter de oundvikliga framför sig troligtvis? Och att de kladdar å blir fult tänker jag.
 
Är du säker på att det är där det kommer in och inte mellan teglet och listen?
Om det är så att du vet att det är där så hade jag tagit bort listen och lagt ett svällband gjort för slagregn och sen satt tillbaka listen
 
På sista bilden så syns alu tejpen som är klistrad i bakkanten på kanalplasten. Den borde inte synas så mycket, om än alls. Kolla att inte kanalplasten har kasat fram så det blivit en glipa mot vägg.
Om så är fallet så lossa topprofilerna på sidorna och skjut upp kanalplasten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.