Hej!
Har haft anläggare här som gjort iordning min uppfart för ett tag sen efter konstens alla regler. 0-32 500kg padda.

Nu är det snart semester och då har jag tänkt börja lägga stenen.

Dock har jag hört en hel del olika tillvägagångssätt.

Min fråga egentligen är om jag har blåa värmerör som avdragsbanor 33mm, använder mig av stenflis 2-4. Kan jag slänga ut flisen som den är, kolla fallet, raka av, och lägga sten och sen padda.
Eller behöver jag padda en gång och sedan fylla på med lite "lös" 2-4 igen i nivå med rören innan stenläggningen. Stenen ska ju ner i mjukt material för att delvis fixseras antar jag!

Mvh
 
  • Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
S
Lägger du flis behöver du inte padda innan läggningen.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Lägger du flis behöver du inte padda innan läggningen.
Okej!

Det räcker alltså att padda när man sopat ner fogsand då.?

Hur många överfarter ska man köra? Ner-upp : vänster-> höger

För en glad amatör som inte har tummen mitt i handen så känns det lockande med 2-4. Fördela ut och bara raka av.
 
M MikaelSvensson skrev:
Okej!

Det räcker alltså att padda när man sopat ner fogsand då.?

Hur många överfarter ska man köra? Ner-upp : vänster-> höger

För en glad amatör som inte har tummen mitt i handen så känns det lockande med 2-4. Fördela ut och bara raka av.
Här råder det delade meningar om vad för material man skall sätta stenen i. Skall du följa nationella regelverket (AMA) är det tvärförbjudet att använda 2/4. Skall sättas i 0/5 alternativt 0/8. Fliset (2/5 el 2/5) är lättarbetat och det för inget om det regnar och är blött varför många föredrar att arbeta med det men det är ett mjukare material som har en benägenhet att röra på sig mer än exempelvis kompakterat 0/5. Du kommer även få foga under en betydligt mycket längre period då fogen kommer vattnas ner i flisen tills du mättat den. Om du beslutar dig för att använda flis så bör du vara noggrann med att inte ha för tjockt av det materialet. Sen beror det helt på vad du tänkt göra på ytan. Till en mindre belastad yta för gång spelar det ju inte någon som helst roll men har du en stor tung lastbil som vrider och vänder på ytan skulle jag definitivt valt 0/5 eller 0/8.

Gällande paddning så behöver man veta vad du menar med sten. Är det smågatsten, munksten eller kanske tom betongplattor?
 
Jag har fixat botten med paddning. Sen 0-8 med paddning och vattning. Sen stenläggning med mjöl, vatten och paddning. Där det blir fel så lyfter man, grusar och klubbar; sen blir det bra.
 
S Simon11 skrev:
Här råder det delade meningar om vad för material man skall sätta stenen i. Skall du följa nationella regelverket (AMA) är det tvärförbjudet att använda 2/4. Skall sättas i 0/5 alternativt 0/8. Fliset (2/5 el 2/5) är lättarbetat och det för inget om det regnar och är blött varför många föredrar att arbeta med det men det är ett mjukare material som har en benägenhet att röra på sig mer än exempelvis kompakterat 0/5. Du kommer även få foga under en betydligt mycket längre period då fogen kommer vattnas ner i flisen tills du mättat den. Om du beslutar dig för att använda flis så bör du vara noggrann med att inte ha för tjockt av det materialet. Sen beror det helt på vad du tänkt göra på ytan. Till en mindre belastad yta för gång spelar det ju inte någon som helst roll men har du en stor tung lastbil som vrider och vänder på ytan skulle jag definitivt valt 0/5 eller 0/8.

Gällande paddning så behöver man veta vad du menar med sten. Är det smågatsten, munksten eller kanske tom betongplattor?
Det är en uppfart som är 10x12 meter. Stenen som ska användas är st eriks rustik 200x133x50

Jag är väl ute efter ett tillvägagångssätt som kommer vara hållbart och hyffsat lättjobbat.

Som det är nu är "grunden" fixad med fall mm med 0-32.
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Här råder det delade meningar om vad för material man skall sätta stenen i. Skall du följa nationella regelverket (AMA) är det tvärförbjudet att använda 2/4. Skall sättas i 0/5 alternativt 0/8. Fliset (2/5 el 2/5) är lättarbetat och det för inget om det regnar och är blött varför många föredrar att arbeta med det men det är ett mjukare material som har en benägenhet att röra på sig mer än exempelvis kompakterat 0/5. Du kommer även få foga under en betydligt mycket längre period då fogen kommer vattnas ner i flisen tills du mättat den. Om du beslutar dig för att använda flis så bör du vara noggrann med att inte ha för tjockt av det materialet. Sen beror det helt på vad du tänkt göra på ytan. Till en mindre belastad yta för gång spelar det ju inte någon som helst roll men har du en stor tung lastbil som vrider och vänder på ytan skulle jag definitivt valt 0/5 eller 0/8.

Gällande paddning så behöver man veta vad du menar med sten. Är det smågatsten, munksten eller kanske tom betongplattor?
AMA Anläggning 20 föreskriver stenflis så vill man följa dom senaste rekommendationerna ska man INTE använda stenmjöl.

Instruktioner (Finns även en kortare kommentar kring AMA 20)
https://www.flisbyab.se/tips-rad/lagga-marksten-en-steg-for-steg-guide
 
  • Gilla
bjoahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.