En annan sak som ingen belyst. Det ser ut som att du kommer sätta igen en stor del av den uteluftsventilerade grunden. Det kommer medföra ett förändrat klimat där nere.
 
  • Gilla
Gimner och 2 till
  • Laddar…
Jag hade jackat ur för ventilationen, den är viktig.
 
  • Gilla
Sara Samuelsson och 3 till
  • Laddar…
T Tom77 skrev:
Jag hade jackat ur för ventilationen, den är viktig.
Håller med. Dock jacka ur kommer nog inte bli så snyggt. Jag hade nog byggt trallen en längre bit ut för att inte ändra flödet. En fuktsakkunnig bör dock rådfrågas. Vind/blåst hindras ju med en trall mitt framför.
 
Roligt att ni har också har koll på ventilation.
Jobbar om dagarna med ett inventera hus så jag har koll.
Att det blev just det avståndet mot vägg är just för att ge ventilationen utrymme. Jag ska montera korta reglar närmast grunden och då även ge möjlighet att komma åt ventilerna om man lyfter upp inre plankan.
 
  • Gilla
Gracehill och 1 till
  • Laddar…
N Noun skrev:
På första bilden, är det en distans du har mot väggen eller löper den hela vägen?
Endast distans så jag håller mitt avstånd till huset.
Den ligger kvar av egen tyngd.
 
Varför lägger du inte en staketribba längst in 28X45?
Avstånd på 6 mm mellan trallen kan bli lite väl mycket när virket är torrt. Jag har lagt många däck och har sällan haft mer än runt 3 mm mellan trallen
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Q Qwertyn skrev:
Varför lägger du inte en staketribba längst in 28X45?
Avstånd på 6 mm mellan trallen kan bli lite väl mycket när virket är torrt. Jag har lagt många däck och har sällan haft mer än runt 3 mm mellan trallen
Det var smart! Lite synd att det blir något mer utanför frisen. Jag funderar på den en stund till.
 
FreQa FreQa skrev:
Roligt att ni har också har koll på ventilation.
Jobbar om dagarna med ett inventera hus så jag har koll.
Att det blev just det avståndet mot vägg är just för att ge ventilationen utrymme. Jag ska montera korta reglar närmast grunden och då även ge möjlighet att komma åt ventilerna om man lyfter upp inre plankan.
Det är bra att du tänker på det, vill bara lyfta ett varningens finger med att man inte bara behöver komma åt ventilerna. Det viktigaste är att luftflödet inte ändras. Grunden är byggd och dimensionerad för ett visst flöde l/s. Om ventilerna blir mindre förändras det med ev förhöjning av fukt i grunden.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det är bra att du tänker på det, vill bara lyfta ett varningens finger med att man inte bara behöver komma åt ventilerna. Det viktigaste är att luftflödet inte ändras. Grunden är byggd och dimensionerad för ett visst flöde l/s. Om ventilerna blir mindre förändras det med ev förhöjning av fukt i grunden.
I föreningen är jag den enda som tänkt på detta så man borde kanske ta en tur och kolla över hur de andra gjort det.
 
  • Gilla
Kavve
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
I föreningen är jag den enda som tänkt på detta så man borde kanske ta en tur och kolla över hur de andra gjort det.
En bra idé är att titta inuti grunden hos någon som byggt igen ventilerna. Där bör du kunna få en indikation om något blivit sämre. Ta med en fuktmätare. Fukthalten bör inte överstiga 75%.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
En bra idé är att titta inuti grunden hos någon som byggt igen ventilerna. Där bör du kunna få en indikation om något blivit sämre. Ta med en fuktmätare. Fukthalten bör inte överstiga 75%.
Lite svårt att komma åt bara om de nu byggt igen dem.
 
Man behöver inte överjobba till det. Klyv en bräda och lägg dit. Gå sen vidare med viktigare saker. Ställ dit lite möbler och ingen kommer tänka på den mer.
 
  • Gilla
Sojan och 3 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Lite svårt att komma åt bara om de nu byggt igen dem.
Det är väl en krypgrund? Den bör gå att komma ned till.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det är väl en krypgrund? Den bör gå att komma ned till.
Sant. Det är dock inte min förening så jag har ingen koll var luckor är.
 
FreQa FreQa skrev:
Tyvärr, det är bara 7 brädor som ska tas upp. Jag har redan räknat 120 + 6mm för rörelsemån. 3 till blir för mycket när den är torr.
FreQa FreQa skrev:
Tyvärr, det är bara 7 brädor som ska tas upp. Jag har redan räknat 120 + 6mm för rörelsemån. 3 till blir för mycket när den är torr.
ska du ha 6mm mellanrum mellan trallbrädorna, när du lägger dom?
Då kommer du ha runt 2cm glipa när det blir torrt, lagom att fastna med tårna och snava omkring på
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.