Jag har tänkt måla om mina köksluckor i trä med kalkfärg. Någon som vet vilken kalkfärg som passar bäst för köksluckor och vilket lack? Behöver något som är vattentåligt.
 
Det som heter kalkfärg på svenska är inte samma sak som chalk paint på engelska. Chalk beryder betyder krita, inte kalk. Kalkfärg går bara att använda på kalkputs, inte på köksluckor. Det nu då moderna chalk paint, som det går att måla alla möjliga slags ytor med, veta jag inte riktigt vad det består av, men inte är det kalkfärg!
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det som heter kalkfärg på svenska är inte samma sak som chalk paint på engelska. Chalk beryder betyder krita, inte kalk. Kalkfärg går bara att använda på kalkputs, inte på köksluckor. Det nu då moderna chalk paint, som det går att måla alla möjliga slags ytor med, veta jag inte riktigt vad det består av, men inte är det kalkfärg!
Okej, vad heter det på svenska det som du beskriver att man kan måla på vad som helst?
 
R RBJ90 skrev:
Okej, vad heter det på svenska det som du beskriver att man kan måla på vad som helst?
Ingen aning! Vet bara att det inte är kalkfärg.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ingen aning! Vet bara att det inte är kalkfärg.
Okej, det verkar vara det generella begreppet på svenska i varje fall. Då alla ändå verkar veta vad man menar. Men du har annars inget tips på frågan jag var ute efter?
 
Är det chalk-färg du menar?
Jag har målat med rust-oleum chalk paint. Jag målade en stol. Färgen är ff väldigt ömtålig trots att det är två år sedan och den definitivt måste vara genomhärdad. Jag gjorde helt enligt instruktionerna och använde också den vax som rekommenderades ovanpå. Det ser förvisso fint ut men jag tycker inte att det var värt pengarna. Jag gav resten av färgen till min mor som har målat tavelramar med den. Det blir bra. Ramar utsätts inte för slitage på samma sätt som stolen. Stolen jag målade är inte en stol vi sitter på utan en vi lägger kläder på i sovrummet, något som flyttades dagligen hade inte fungerat. Köksluckor i den färgen hade slitits så mycket att färgen slitits bort.

Det finns flera märken och det är möjligt att det finns de som är bättre men jag kommer inte att måla med den här typen av färg fler gånger.

Om jag gjort det igen hade jag använt linoljefärg, det blir också matt .
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.