Hej

Nu har det äntligen blivit dags att beställa en robotgräsklippare.
Jag har bestämt mig för att jag vill ha en Husqvarna Automower.
Men frågan är ska jag välja Automower 310 eller 315?

Min tomt är totalt på 1200kvm.
Men som ni ser på bilden så är det egentligen bara ca 700kvm gräsytan då jag har ett berg som sticker upp mitt på gräsmattan osv.

Hur skulle ni gjort satsat på 310 som klarar upp till 1000kvm eller 315 som klarar upp till 1500kvm?
 
  • Satellitbild på en tomt med mätlinjer och beräknad gräsyta för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gå på 315 som har lite överkapacitet. Då behöver den inte gå lika ofta och den betar av mer/snabbare när den väl går.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klipparmodellerna lär hålla samma hastighet när de kör över gräsmattan.
Kapaciteten differentieras genom en begränsning av maximal klipptid/dygn.
310 får klippa max 16h/dygn. 315 24/dygn
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag skulle valt en 310 för storleken. Skulle jag överväga något annat vore det en 420 för att få dubbla guidekablar som når ut i båda armarna ordentligt.

Men förmodligen skulle jag inte tycka att det vore värt det, utan planera laddarens placering så att yttäckningen funkar bra ändå.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Klipparmodellerna lär hålla samma hastighet när de kör över gräsmattan.
Kapaciteten differentieras genom en begränsning av maximal klipptid/dygn.
310 får klippa max 16h/dygn. 315 24/dygn
Jaså är det så det funkar?
Jag har fått för mig att 310 och 315 är lika stora men att 315 kör i något snabbare hastighet än 310.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle valt en 310 för storleken. Skulle jag överväga något annat vore det en 420 för att få dubbla guidekablar som når ut i båda armarna ordentligt.

Men förmodligen skulle jag inte tycka att det vore värt det, utan planera laddarens placering så att yttäckningen funkar bra ändå.
420 är inte aktuellt.
Men det där med placering har jag inte tänkt så mycket på.
Jag har hört att man bör placera laddaren i norr men osäker på hur stor betydelse det har.
Tanken just nu är att placera laddaren vid norra hörnet på garaget (0-punkten på bilden) vad tror du om den placeringen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E etompau skrev:
Klipparmodellerna lär hålla samma hastighet när de kör över gräsmattan.
Kapaciteten differentieras genom en begränsning av maximal klipptid/dygn.
310 får klippa max 16h/dygn. 315 24/dygn
Så kanske det är mellan 310/315, jag gick från en 310 till en 430X och 430X är snabbare även på hastigheten. Jag ser en tydlig skillnad mellan dom modellerna
 
Blev en beställning på en 310 idag.

Tack för alla svar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.