ClasseClas ClasseClas skrev:
Den här tistelstickaren tycker jag funkar riktigt bra för det och det blir inte så stora hål i gräsmattan.
Och tycker man detta är för dyrt:

Tistelstickare med rött skaft och trähandtag för borttagning av ogräs, prislapp 140 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det helt dugliga budgetalternativ:

Budgetvänligt trädgårdsredskap med trähandtag och metallspets från Biltema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
E erimos skrev:
Och vem avgör vad som är ”higher rates” då?

Jo i USA är det EPA och i Sverige kemikalieinspektionen som avgör när hur och var produkten får användas. I Sverige har man bedömt att privatpersoner inte ska använda produkten alls. Dels för att privatpersoner inte har rätt kompetens (vilket ofta leder till just överdosering) och dels för att det inte finns något rationellt motiv alls till sådan användning. Ingen nytta jämfört med kommersiell användning helt enkelt.
Ja, det har jag inte haft invändningar mot.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Pellegnillot71
B Baskowilma skrev:
Vad jag gör med min gräsmatta ska du ta och skita i ett långt stycke! Har du inget att tillföra så håll käften! Du kan ta och åka upp till Stockholm och sätta dig på motorvägen med de andra miljöaktivisterna!
Nej, det är ju inte mycket man tillför när man uppmanar folk att inte förgifta vår jord. ;)

Idag måste man inte vara miljöaktivist för att tänka på hur man behandlar miljön, men man måste vara väldigt ignorant för att berätta för hela detta forum att man struntar i miljön!
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag vet. :)
Vad är det man säger? Trägen vinner. Kör på säg en 10 minuter per dag så kommer du en bit på vägen. Sen måste du ha ngt att göra nästa sommar och nästa sommar igen...:cool:
Håller med.
Kan jag plocka manuellt på de 3000m2 som jag "bryr mig om" kan de flesta sköta sin gräsmatta på motsvarande vis. Jag orkar inte ens räkna hur många skottkärror det blivit hittills, men klar skillnad är det.
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
När man nämner substanser som MCPA och andra fenoxisyror kan det vara på sin plats att även nämna giftskandaler som tex https://sv.wikipedia.org/wiki/BT_Kemi

Läs på ordentligt om denna klass av herbicider och anledningarna att de inte går att köpa i svensk handel.

Jag skulle själv inte kunna tänka mig att använda såna här gifter på min tomt; mycket svårt att sanera marken, effekter på grundvatten, hälsoeffekter etc.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Håller med.
Kan jag plocka manuellt på de 3000m2 som jag "bryr mig om" kan de flesta sköta sin gräsmatta på motsvarande vis. Jag orkar inte ens räkna hur många skottkärror det blivit hittills, men klar skillnad är det.
Kan du inte lägga upp en bild på din gräsmatta?
 
Installera en robotgräsklippare , sen jag gjorde det har maskrosorna ingen chans att störa mig.
Då gräsklipparen håller gräsmattan i skick genom konstant klippning.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Nej, det är ju inte mycket man tillför när man uppmanar folk att inte förgifta vår jord. ;)

Idag måste man inte vara miljöaktivist för att tänka på hur man behandlar miljön, men man måste vara väldigt ignorant för att berätta för hela detta forum att man struntar i miljön!
Ja för jag struntar verkligen helt i miljön för att jag inte vill ha maskrosor i min gräsmatta? Så du menar att alla bönder som sprutar sina åkrar struntar helt i miljön?
 
S Simonstahl skrev:
Installera en robotgräsklippare , sen jag gjorde det har maskrosorna ingen chans att störa mig.
Då gräsklipparen håller gräsmattan i skick genom konstant klippning.
Ja det är min tanke. Jag ska installera en så fort jag har möjlighet.
 
harry73
B Baskowilma skrev:
Ja för jag struntar verkligen helt i miljön för att jag inte vill ha maskrosor i min gräsmatta? Så du menar att alla bönder som sprutar sina åkrar struntar helt i miljön?
De som väljer att inte bespruta sina åkrar struntar i alla fall betydligt mindre i miljön
 
  • Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
inte så insatt i svenska jordbruket MEN gå och tala med nån jordbrukare.. dom har iaf bättre tillgång till diverse mixxturer =)
 
B Baskowilma skrev:
Ja för jag struntar verkligen helt i miljön för att jag inte vill ha maskrosor i min gräsmatta? Så du menar att alla bönder som sprutar sina åkrar struntar helt i miljön?
Som du kanske förstått är det krav på utbildning för att få köpa och spruta en hel del gift. De som har gått den förstår bättre när, var och hur man bör spruta och på vilket sätt det kan bli fel om man inte följer det man lärt sig.

För den som bara köpte roundup på byggvaruhuset (när man kunde det) och skvätte ut på tomten, var det kanske inte helt uppenbart varför det var ok och skvätta i rabatten men inte på gruset.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kan rekommendera kalk, men även följa upp med gödning. Se till att gräset mår bra! Där det är för mycket maskrosor eller annat ogräs, så är det bara nysådd som gäller, med nytt gräsfrö. Bearbeta jorden innan så den är mer eller mindre ogräsfri innan sådd.
Därefter är det manuell plockning som gäller. Även om man inte får med hela roten, så lever inte maskrosen i all oändlighet, utan tillslut dör den. det tar många år innan gräsmattan blir tillräckligt fri från maskrosor. Tyvärr kommer det in från andras gräsytor, så arbetet är mer eller mindre ett evighetsprojekt. Maskrosen har ju en topp på våren, sedan blir den mindre tydlig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Baskowilma skrev:
Så du menar att alla bönder som sprutar sina åkrar struntar helt i miljön?
I princip, ja. Läste en bok igår av en engelsk professor inom insektsområdet. Undersökningar i England visade att bönderna spred i snitt ett fyrtiotal gifter var över ett tiotal besprutningar. Dödar urskiljningslöst alla insekter som bin, humlor, fjärilar, skalbaggar, sländor etc. De gör det av exakt en anledning och inte fan är det av intresse och kärlek till allt liv på planeten.
 
  • Gilla
Cecilia Möller och 2 till
  • Laddar…
Jag kan berätta hur jag gjorde när jag flyttade till hus första gången. Mestadels tragisk gräsmatta med rejält mycket maskrosor. Började jag på ena sidan och rensade maskrosor runt huset så hade de börjat blomma igen när jag kom tillbaka till starten. Rejält knäckande. Desperat beställde jag de förbjudna tyska gifterna. På med gasmask och gummidräkt och ut med giftet. Efter nån dag blev maskrosorna giftigt lila och såg riktigt sjukliga ut. Jag började fundera på om det verkligen var nyttigt, särskilt ett tiotal meter från brunnen. Jag började läsa på om miljö och ekologi och hur vi dumma jävla människor håller på att förstöra planeten både för oss själva och än värre för allt annat oskyldigt liv på vårt blåa lilla klot.

Kort och gott, inga fler gifter för mig. Och vad gäller just maskrosor har jag inte behövt det heller. I ett par år drog jag upp dom med fiskars maskrosuppdragare. Sen låter jag gräset växa högre så det skuggar och konkurrerar ut maskrosorna. I år har jag knappt rensat några maskrosor alls. Jobbar med naturen istället för mot den.

Så jag ber dig tänka efter före. Du behöver inte vara en av de egoistiska parasiterna som förgiftar och förstör världen och lämnar den i värre skick än du fick den i. Ingen av oss är änglar men vi kan iaf göra det bästa vi kan. Ditt val.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.