Hej,

fråga ang. trolig bärande vägg eller inte?

röd ring: vägg som är uppreglad senare än huset byggdes. kommer delvis rivas.

blå ring: vägg som jag önskar riva. är denna bärande tro?

svart streck: takstolars sträckning
 
  • Gammal ritning av en husplan med röd och blå ring runt väggar och svart linje som visar takstolarnas riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I röd ring har du en balk, så blå är högst troligt bärande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
I röd ring har du en balk, så blå är högst troligt bärande.
Jag är inte snickare och kommer inte göra detta själv men vill veta förutsättningarna.

Huset är byggt utan isolerade innerväggar så de är som trummor om man knackar. Om jag knackar upptill på den väggen i rött inringat så låter det inte som att det ligger en balk i överkant. Inte heller verkar det som att det står en pelare mot ytterväggen när jag knackar.

Kan kanske pelaren stå i yttervägg och balken ligga på vinden om det är som du säger?
 
Är det enplanhus? Vad har du för takstolar? Hur brett är huset? Finns det någon sektionsritning? Kan ju ev. vara ritat en vägg som "tillval" punktstreckad i röda ringen och alltså ingen balk.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Är det enplanhus? Vad har du för takstolar? Hur brett är huset? Finns det någon sektionsritning? Kan ju ev. vara ritat en vägg som "tillval" punktstreckad i röda ringen och alltså ingen balk.
Det är enplan med källare. Tror det står 7.75m på bilden. Dimension på takstolar vet jag ej men huset är byggt -68. Jag har tolkat den streckade linjen som tillval eller typ ”möjlig placering av vägg”.
 
Kolla om du har W-takstolar eller ej, dom är självbärande och alltså bör inga innerväggar vara bärande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Kolla om du har W-takstolar eller ej, dom är självbärande och alltså bör inga innerväggar vara bärande.
Tack för bra svar. Jag ska kolla detta och blanda in en konstruktör för att vara säker.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.