Hej, vi har tagit ner alla elementer idag därför att vi håller på måla om invändigt.
Elementer är idag dåligt målade i olika omgångar.
Hur får man bäst rent ett sådant element?

Räcker det om man skrapar bort allt som sitter lös, sätter fast elementen igen och sedan sprutmåla? (med en bit papp bakom för att skydda väggen)

Olivier
 
Vi funderade i samma banor, men bestämde oss sedan för att det var värt ca 1000 kr /kvm att få elementen blästrade och målade hos ftg. Gjorde det även i vår förra lgh, och det blir kanon. Gamla vattenelement är ett hästjobb att slipa själv!

/alacs
 
oderooy skrev:
Hej, vi har tagit ner alla elementer idag därför att vi håller på måla om invändigt.
Elementer är idag dåligt målade i olika omgångar.
Hur får man bäst rent ett sådant element?

Räcker det om man skrapar bort allt som sitter lös, sätter fast elementen igen och sedan sprutmåla? (med en bit papp bakom för att skydda väggen)

Olivier

Jag funderar också på att göra som du men att köra utan papp bakom så att det kommer färg även där. Svårt att komma åt annars.

//Mala

Åandra sidan så låter det som att du inte har samma problem som jag som inte kan ta bort dem ;o)
 
Hej Alacs,
Vilken typ av firma ska man söker som kan blästra och måla element?
vad menar du med 1000 kr/kvm? En element mätts väll intei e kvadratmeter?
Tack!
Olivier
 
Hej!

Pris för blästring var hos ena firman vi kontaktade "per styck" och hos den andra "per kvm" - bredd*höjd. Lite konstigt tyckte vi också, men må så vara. För våra element blev det ca 10.000 med kvm-pris och 13.000 för st-pris.

Sök på Blästring på Eniro. Om du bor i Sthlm kan du skicka privatmess om du vill få kontaktuppgifter.

/alacs
 
Vi har oxå slitna element som inte sett ny färg på åratal. Först köpte jag elementfärg på burk att måla med pensel, men nu har jag även inhandlat en elementfärg som sprayfärg. Det e så himla drygt, pilligt o trist o måla med pensel. E det möjligtvis någon som har erfarenhet av det?

Jag skulle egentligen oxå behövt montera ner alla element för det e inte speciellt snyggt bakom dem. Men det e inget projekt vi varken har lust eller tid med så jag tänkte kanske skippa o maskera där så att det oxå blir sprayat. Vad sägs om det?
 
I
Lite sakupplysning.

Det bästa är att ta ner 'elementen' och få dem renblästrade, rostskyddsbehandlade och färdigbehandlade i ett moment. (En renblästrad yta som inte täcks med rostskyddsfärg inom 24h har redan börjat korrodera. Gäller allt järn.)

Att kleta färg på en värmeradiator som redan är målad innebär försämrad värmeavgivning eftersom varje färgskikt tjänar som 'tilläggsisolering'. Särskilt om de handmålas och med färg som inte är värmebeständig i flera omgångar.
___________________
Byggaren
 
Finns det någon typ av blästring som jag kan göra själv på plats? Kan inte ta bort mina element och färgen har lossnat på vissa ställen så de måste målas om för att få dem fina igen.
 
Hej,
Jag har nu hittat någon som kan blästra mina element.
Vad gäller målning säger han att det inte funkar att rostskyddsmåla elementen, därför att rostskydsfärg inte tål värmen och det kan börja luktar konstigt.... vad tror ni om detta?

Olivier
 
I
Det finns speciell rostskyddsfärg för radiatorer som är värmebeständig lixom det finns speciell (vit) täckfärg för radiatorer som är värmebeständig och inte gulnar av värmen. Hör med närmaste färghandlare. Annars kontakta Nordsjö färg.
_________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.